Android står och stampar

Diskussion i 'Allmänt' startad av Galaxy, 24 sept 2009.

  1. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    http://www.idg.se/17.108/2.1085/1.254185/android-star-och-stampar

    Ja vad säger man.
     
  2. J0cke

    J0cke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2009
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Google lär behöva satsa mer på Android än vad de gör på AppleOS.
     
  3. r0bber

    r0bber Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2009
    Inlägg:
    416
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Spontant så känns det som att marknaden för smartphones är lite mer mättad än när iPhone släpptes. Sen att det snackas om iPhone-dödare om varenda "utmanare" gör ju lite att det blir än av alla Android, WinMo, LG osv att välja på istället...

    Jag tror att så fort det kommer lite riktigt heta android-lurar samtidigt som det släpps mer vanliga modeller med android på så kommer det bli annorlunda.

    Sen kan jag tycka att hela debatten iPhone resp iPhone-dödare är löjlig. Varför måste man jämföra allt med iPhone? Köp en iPhone om det nun är så viktigt att ha nåt som är likadant som den.
     
  4. Mswidi

    Mswidi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Lite off-topic kanske; men

    Fingrade på en iPhone på jobbet häromdagen, som en användare behövde få inkopplad kalender o lite sånt till. Och det är verkligen en mycket mer låst o styrd plattform än Android är. Kände bara "ursh", vad tråkig miljö....



    Jag tror absolut Android har framtiden för sig - särskilt om man lyckas lägga till rätt funktioner i 1.6 o 2.0, och att inte alla leverantörer ska bygga om Android för sitt eget företag så man förstör för applikationsutvecklarna. För många varianter av allt är inte bra.

    Android känns som det första riktiga operativsystemet för mobila plattformar, i alla fall som ajg ser det. Och den är inte låst till någon enskild leverantör, vilket är ett enormt pluss om det hanteras rätt.
     
  5. sugplopp

    sugplopp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2009
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    iPhone är helt fantastisk och det ÄR väldigt genomtänkt det hela. Men vad spelar det för roll? Vi vill ju ha våra android-lurar för att det går att trixa så mycket med dem. Det enda jag kan vara avis på är groundspeaks egna geocaching-app som finns till iPhone. Men man kan ju hålla tummarna för att vartefter plattformen (android alltså) växer så släpper de en app till oss också.
     
  6. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Allt som krävs är en nyare processor så är "känslan"-skillnaden 0%.

    Gemene man har knappt hört talas om android-telefoner och iphone fick draghjälp av ipod.
    Apple har misslyckats förut... (newton, pippin, ROKR) och de är inte odödliga.
     
  7. echt

    echt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Apple har bara gått framåt när Job styrt och ja han e ju påväg ut tror jag, han var med vid lanseringen av Iphone 3GS men pga cancern jobbar han ju inte mycket, han e själen i Apple och tyvärr dör nog endel när han försvinner.
    Iphone har ett stort försprång på Android + att det egentligen inte är samma sak även om folk gärna vill jämnföra dem, Android är en platform som google satsar på att få in i allt från telefoner (mobila och fasta) till TV och annat med kanske större drömmar mot ett "smart house living" baserat på Android där alla dina prylar kan prata med varandra osv som är lätt att utveckla till och anpassa efter det behov du har.
    Utan Iphone hade "smartphones" tagit betydligt längre tid att bli poppis tror jag och då är det inte konstigt att de håller största delen av marknaden, andra märken hade ju bara doppat fötterna lite i touchscreens och PDA upplägget mot "vanliga" användare innan Apple hoppa i med huvudet före och lyckades.

    Sedan ska det till att Android telefonerna inte lanserats lika hårt som Iphone, de flesta som jag känner som har Android skaffade dem på rekommendation eller pga att de själva e väldigt teknik intresserade och själva "hittat" den, lite som Linux i allmänhet, de görs ingen reklam för det, så folk hör om det genom sina vänner som anser att det är värt att prata om och det ser jag som ett bättre betyg än själva siffrorna, fast det e ju jag det :P
     
  8. ChristianSR

    ChristianSR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag upplever kanske inte som artikelförfattaren att Android funnits särskilt länge. AFAIK kom den första telefonen till Sverige i juni i år, i och med lanseringen av HTC Magic. Men tittar man internationellt kanske det ser annorlunda ut.
     
  9. Wasabi

    Wasabi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    371
    Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 3a
    ROM:
    Stock
    IDG, världens bästa nyhetssida. Eller inte.
     
  10. jokrsolutions

    jokrsolutions Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  11. kigurai

    kigurai Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    HTC Dream har ju funnits på marknaden i snart ett år. Men det internationella genomslaget och satsningarna kommer ju först nu.

    Det känns som en icke-fråga egentligen. Spelar det någon roll att operativsystemet funnits i ett helt år utan att det hänt så mycket (enligt reportern) när vi just nu kan konstatera att:
    * De Androidtelefoner som släppts sedan i somras säljer tokigt bra.
    * I princip alla telefontillverkare tänker göra telefoner med Android.
    * Android verkar även hamna på flera plattformar som inte är telefoner.

    Bara sett till antalet telefonmodeller som planerats så misstänker jag att det inte dröjer länge innan Android går om iPhone. Sedan tycker jag personligen att det inte spelar någon som helst roll. Om Android ska ta marknadsandelar av något så hoppas jag snarare på att det lyckas döda Windows Mobile ;)
     
  12. ChristianSR

    ChristianSR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Personligen tar jag det faktum att skivbolagens defacto räddare, Spotify, valt ut Android som en av två plattformar, som ett tecken på att Android mår bra och frodas. Jag tror att nyckeln är att få utvecklarna att satsa på plattformen - erfarenheten från Iphone är att just applikationerna är viktiga när konsumenterna väljer vilket telefon de ska köpa.
     
  13. Perty

    Perty Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Android är otroligt mycket lättare att utveckla till än iPhone, visst är man gammal Mac hackare så är det säkert inget problem men för Android är tröskeln otroligt mycket mindre.

    Sen tror jag stenhårt på modellen med Intents och Androids sätt att knyta ihop tjänster, program, bibliotek etc.

    Det är den öppenheten som gör Android fantastiskt och jag hoppas att det kommer till desktop os fram över. (dvs plugin/interceptor tänket)