Android System ligger på långt över 50% av batteritiden!

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av söder, 24 nov 2010.

  1. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Hur har ni det andra med er Nexus One? Jag har, både med standard-ROM:en och CM, nästan varje dag att det är processen "Android System" som står för mesta delen av mitt batteri.

    När jag med Spart Parts tittar på "partial wake usage" ligger Andoid System där väldigt högt framför program som "Locale", "Dialer" och "UID 10019".

    Vet att jag för några månader sedan hade ännu sämre batteritid, och fick då till slut göra en total reset på telefonen.

    Men det verkar ju vara något som händer tids nog iaf?

    Jag har telefonen på 3G, med autosync på, men ingen autosync på FB och Twitter och sådana saker.

    Jag har heller inte några "regler" med GPS på mitt Locale, så det verkar endast vara något som ingår i "Android System" som är det som hindrar telefonen från att sova sött.

    Och, snälla, Barilla, skippa snacket om att jag startat en tråd till. :)

    /Söder
     
  2. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Hm, jag har faktiskt aldrig haft problemet. Jag har testat olika ROM:s och min batteritid har aldrig påverkats till det sämre.

    Med stock så har jag samma battertid som när den var som ny. Jag kan dock återkomma när jag någon dag inte har USB-kabeln ikopplad hela dagen och berätta vad mitt "Android System" ligger på efter en dags användande.
     
  3. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Ja, det är ju jävligt svårt att snacka om batteritid när den laddas hela tiden. :)

    Man kan ju även undrar hur "mobil" den är då. :)

    Vad jag undrar över är hur folk kan säga att de har flera dagars batteritid, men SAMMA telefon som jag har. Jag tar telefonen ca 0630 och är sedan på så gott om samma plats under dagen, i en medelstor stad. Jag ringer några samtal och jag spelar lite spel, och surfar lite. Någon timmes musik också ibland. På kvällen vid ca 22:00 är jag alltid nere på "för lite" för att man ska kunna ha känt att man hade vågat använda telefonen mer under dagen, eller för att kunna känna att, nu sticker jag ut och använder telefonen ytterligare flera timmar.

    Eftersom det inte är någon dum app som ligger i listen över appar som hindrat telefonen från att sova, så verkar det ju som det är systemet i sig som har detta problemet.

    /Söder
     
  4. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 162
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    android system

    Tjaba...

    Jag är en av dom som ofta kommer upp i 3 dagars batteritid och är väldigt nöjd med min N1... (har alltid wi-fi på dessutom)

    Orootad, senaste builden ligger i - FRG83D

    Så här ser min Battery Use ut:

    Cell standby 43%
    Phone Idle 26%
    Display 13%
    Voice calls 13%
    WiFi 3%
    Android system 2%

    Vet att när jag pillar lite "mer" med luren så sticker Display iväg upp i procent... Kommer inte ihåg hur android System brukar ligga...

    Jag _tror_ att lite för mycket pill (rom's och testat massa appar) med din N1a har gjort den lite ostadig....
    Factory reset, cleara allt som går och i med en orginal rom - sen så ska det nog bli bra ;-)

    ps... inne på dag 2, 65% batterinivå, något samtal - lite surf och kollat lite på google maps osv... :-) :-D .. underbar telefon!
     
    Last edited: 24 nov 2010
  5. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Nu sa jag inte att jag aldrig har mobilen utan USB-kabel ikopplad. Det jag menade var att under de senaste dagarna har jag inte kopplat ut USB:en eftersom jag nästintill varit hemma hela tiden, därav kan jag inte ge dig den information du direkt sökte.

    I alla fall:

    Någon timmes musik använder jag min mobil till. Per timme brukar den dra ungefär 6-8 % procent.

    När jag surfar via 3G i cirka 10 minuter så droppar den ganska snabbt, cirka 5%.

    När jag spelar spel drar det på 15 minuter cirka 10%.

    Summering: Efter jag kommer hem efter avslutad praktik/skola så ligger jag oftast runt 30% - 50% beroende på hur många kompisar som har spelat på min lur och hur mycket jag bläddrat runt på Twitter/Facebook. Jag kan nästintill efter dina problemtrådar känna en känsla att det är något med hårdvaran på din telefon. Det kanske är värt att slänga iväg ett mejl till HTC?
     
  6. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER


    När du säger "dagar" menar du då 24 timmar? Inte att den är avstängd eller något på natten?

    Jag finner det helt jävla sjukt att det skulle kunna vara sådan skillnad. Jag har många appar installerade, men som sagt, jag har de inte på autosync eller nått sånt, utan det är bara Googles egna saker som gtalk och mailen som är på sync. Har du det också?

    EDIT: Ser att du valt att titta i android egna About/Battery Use. Där har jag alltid nästan
    Display på långt över 50% och konstigt nog, så är inte heller "android system" med där alls nu.

    /Söder
     
    Last edited: 24 nov 2010
  7. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Jo, jag har funderat på detta också. Den är ändå nästan från deras första laddning (batch).

    Det jag funderat på är om skärmen på något sätt ändå anses vara på, fast att jag har den avstängd. Detta eftersom den alltid ligger på så hög % av min totala batterikonsumtion.

    Men samtidigt, har jag haft dagar där jag verkligen har haft 50% på kvällen, när jag ansträngt mig för att inte använda telefonen.

    Kanske ska höra med HTC någon dag.

    Finns det risk att man får ett telefon med LCD nu istället om det är något med skärmen tro?

    /Söder
     
  8. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Min lever 2-3 dagar nu för tiden. Se till o släng locale de äter batteri. Vilka regler du än har där måste dom ju ligga o kolla hela tiden om dom är uppfyllda eller inte.
     
  9. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Hmm, men om det skulle vara locale, borde det då inte synas som ett eget program i batteri-listan?

    Men jag ska testa utan det en dag.

    EDIT: Dessutom så ska väl deras plugin använda sig av android egna API:er väl, precis som mail och gtalk för att veta om något händer?

    /Söder
     
    Last edited: 24 nov 2010
  10. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 162
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6

    Som jag skrev så är det "dagar", nätterna är den avstängd ( mellan ca 23-06.30). Har haft den igång dygnet runt ibland, men den räcker iaf 2 hela dygn...
    Syncar Gmail och google calendar, Talk använder jag väldigt sällan...

    //T.
     
  11. Honn

    Honn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Sen jag började med CM:s nightlys i fredags har min batteritid mer än halverats. har också varit Android System som dragit mest för mig. Idag tror jag dock att jag hittade en lösning. Stängde av wifi vilket gjorde att telefonen de senaste 5 timmarna dragit lika mycket som den gjorde de första 40 minutrarna av dagen.
     
  12. isMaskin

    isMaskin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2009
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    du kollar inte mycket om du har 13% screen :). Min screen ligger på ca 60% av batteritiden o min telefon håller knappt en dag då, iaf så man måste ladda den på natten.
     
  13. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Svarar på ditt inlägg igen. Jag tog nu bort locale och startade om. Har nu kört en massa och nu verkar det inte som Android system hindrar den från att sova.

    Men jag har ju vant mig som fan vid mitt Locale. Bara en sådan sak som att när telefonen laddar, och ligger upp och ned, så är ljudet avstängt, trackball blinkar ej, wifi är på så listen kan ladda hem podcasts.

    Hur gör ni andra med sådana saker?

    /Söder
     
  14. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Jag använder Locale och kommer inte sluta med det. Jag laddar telefonen för jämnan som ett alternativ för att få bukt med problemet. En micro-USB i jackan för säkerhets skull om tillfället skulle dyka upp.
     
  15. Lazat

    Lazat Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    söder jag har också sjukt höga siffror på android system i spare parts.

    att man får ut 48h med denna telefon samtidigt som man använder den är bara BS. vi använder den helt enkelt mer. jag kan också kräma ur 2 dygn om jag ger fan å pilla så mkt på den.

    såhär ser min battery use i about phone ut:
    41% batteri, 16h on.
    display 45%, time on 1h46min
    cell standby 11%
    phone idle i 14h 15min, 9%
    android system 8%
    wifi 6%, time on 6h
    skype (ringer min flickvän) 5%, pratat i 35min, dock så tror jag att skype maskerar lite av sin batterianvändning i andra saker som android system osv.
    spotify 2%, 30min musik på morgonen. även här drar det mer än 2%, men men,
    browser 2% surfat totalt 20min vad jag minns.
    mediaserver 2%

    i spare parts under others usage:
    running, 52%, 8h 25min
    screen on 12%, 2h

    under partial wake usage:
    android system 7h 36min
    skype 30min
    dialer 4 min,
    facebook 3,5min
    resten på ca 1min

    kan dock rekommendera dig att prova superpower. fick bra resultat med det. men det förstörde min wifi med senaste uppdateringen, så jag ska vänta lite tills nästa uppdate innan jag använder det igen.
     
  16. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    I mitt fall kan jag acceptera att det tas batteri om man pillar på den hela tiden, men inte när den mest ligger.

    Igår var jag nere på 80% redan vid kl 10, efter ca 3.5h. Idag, nu efter 2 timmar, är den på 98%. Jävla skillnad.

    Men gällande Locale: Tror ni det är Locale själv som hindrar telefonen från att sova? Då borde det ju stå att det är den appen i Spare Part tex.

    Min tanke är att det är att jag har vissa regler på Locale att när den ligger upp och ned som en viss setting ska gälla. Eftersom klockan, eller "laddar/laddar inte" mer är enklare saker så kanske inte dessa hindrar telefonen så mycket, men att ha koll på gyron som är 2 axlar och massa grader antagligen så fall kräver flera avläsningar?

    /Söder
     
  17. Lazat

    Lazat Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    20% på 3,5h är inte bra alls om du inte rört telefonen. vet du vad du gjorde för att den endast skulle dra 2% på 2h idag?

    detta är bara spekulation, men det känns som att locale kan ligga å störa, å då behöver det inte visas i spareparts under locale, iomed att den kan trigga inbyggda funktioner i android så läggs det troligtvis på android system.

    vad kör du för kernel? CMnightly stock är av egen erfarenhet inte bra. kör Pershoot, Wildmonks, IntersectRaven.

    Jag ska göra ett test. skriva ner gårdagens usage time på android system under spare parts från igår och senare idag. sen imorgon gör jag en nandroid och en fullständig wipe å slänger in CMnightly samma version som jag har nu (254) och Pershoots kernel. på så sätt hoppas jag att min android system ska börja bete sig bättre, annars är det romen/kerneln.

    så jag återkommer imorgon kväll med lite info. testa gärna det du också :)
     
  18. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Snällt att du vill testa. Att byta kernel utöver den som finns med i en custom ROM har jag ännu inte testat. Det känns som det är nästa steg i mitt meckande. :) Det känns som att någonstans måste man ändå dra gränsen, och bara vara på något stabilt och bra. :)

    Idag ska jag använda telefonen som vanligt, UTAN Locale. Jag har frusit appen och olika pluggins med Titanium Backup och telefonen verkar få sova lite oftare nu.

    Jag har lyssnat på en podcast och lirat en del Angry Birds, precis som jag brukar under en dag, och ska se senare hur det ser ut i mina Battery Stats.

    Tack för hjälpen iaf.

    /Söder
     
  19. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Nej dom rapporteras ju inte som locale eftersom gyron osv ligger i android system. Den som locale hela tiden måste polla.

    Det är ju inte direkt rocket science utan ganska självklart...
     
  20. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Jaha, då är vi här igen. Har dragits med sjukt hög Partial wake usage av processen Android System senaste tiden igen.

    Testade en wipe i veckan, men återställde sedan en del settings och alla appar med Titanium Backup och fick samma problem efter ett tag igen.

    Körde utan Locale installerat under gårdagen också, men Android System låg ändå på högt som fan.

    Läste här igår kväll, http://androidforums.com/captivate-...-android-system-process-draining-battery.html

    dock om en Samsung, men att de menade att det hade med WIFI att göra. Det kunde stämma tänkte jag, så jag satte att det aldrig stängas av, och stängde av manuellt. Startade sedan om telefonen och lät den ligga.

    När jag gick och la mig hade telefonen 71% batteri kvar, och ca 8 timmar senare hade jag 48% och Partial wake usage hade hög stapel som fan på Android System och Telefonen var Running typ 95%.

    Det är helt jävla sjukt att det blir så här efter ett tag, utan att man kan veta vad det är som är fel.

    EDIT: Installerade Android System Info igår för att se vad som hände under natten.
    Jag startade inte programmet för att det skulle logga, utan jag bara såg att det fanns en loggfil nu i morse.
    http://pastebin.com/sx9ucbHJ
    Någon som kan tyda vad som är fel där?

    EDIT2: Jag ska testa stänga av detta med.
    Menu->Settings->Date&Time->Automatic (Use network provided time)?

    /Söder
     
    Last edited: 11 jan 2011