Android System ligger på långt över 50% av batteritiden!

Discussion in 'Nexus One - Allmänt' started by söder, Nov 24, 2010.

1. appel

appel Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Om du har Android SDKn installerad så kan du köra:

adb shell dumpsys batteryinfo

Titta sen under "Unplugged Statistics (Since last unplugged from power)". Där kan man se lite mer i detalj vad det är som använt partial wake locks i de olika processerna.

Kanske kan ge något iaf. :)

2. söder

söder Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag ska testa nu idag helt utan Locale och wifi helt av och utan automatic time, logga ut från gtalk och sedan bara låta telefonen ligga. Sen ska jag testa med det du skrev.

Tack.

/Söder

3. Irregular Programming

Irregular Programming Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Min display ligger på 74%

Längst ner på 3% ligger android system.

4. söder

MINA ENHETER

Hmm, alltså, nu har jag låtit telefonen ligga hela dagen, och den är bara running typ 15%, vilket ju är bra. På Partial Wake Usage är det fortfarande Android System som ligger på en "hög" stapel jämfört med de andra, men inte alls så hög som den brukar vara.

När du nu skrev "längst ner". Menar du få bara i vanliga About/ Battery usage, eller tittar du också med Spare Parts i den infon istället?

Det är ju skillnad på att titta på Battery Usage och running och Partial Wake Usage.

/Söder

5. söder

MINA ENHETER

Kan tillägga att igår lät telefonen ligga hela dagen, och nu hela natten.

Till en början hade jag running på bara 15%. Hade inga samtal eller sms, och hade Locale av som jag skrev i inlägget innan.

Tittade kanske till batteriet ca 5 gånger under dagen.

Nu tittade jag precis igen. Jag är nere på 55% batteri kvar nu, men då har jag verkligen inte gjort något med telefonen.

Dock såg jag att mitt running nu är uppe i nästan 50%. Bara så där.

EDIT: Bilder
    http://www.dropbox.com/gallery/5602808/1/battery?h=4cdfc1

de sista bilderna är helt ointressanta egentligen, för Androids egna battery stats, visar typ bara cpu usage, och det verkar inte vara det som är problemet, utan "running" och "partial wake usage".

/Söder

Last edited: Jan 12, 2011
  6. söder

MINA ENHETER

http://pastebin.com/jrcJhGPE

Detta fick jag ut nu.

Vad fan är:
    Kernel Wake lock "PowerManagerService": 10h 51m 2s 950ms (4792 times) realtime

En sökning gav att detta:
    http://osdir.com/ml/android-platform/2009-07/msg00535.html

Kan detta stämma? Jag har ju misstänkt att det är som om skärmen anses vara igång mer än den är, när jag tittat i battery stats innan och så..

/Söder

Last edited: Jan 12, 2011
  7. appel

MINA ENHETER

Från din batteryinfo:
    Time on battery: 23h 30m 4s 27ms (99.7%) realtime, 11h 21m 49s 886ms (48.2%) uptime
    Screen on: 24m 55s 429ms (1.8%), Input events: 376, Active phone call: 0ms (0.0%)

Total full wakelock time: 10m 28s 304ms , Total partial waklock time: 13h 18m 14s 138ms
    Kernel Wake lock "PowerManagerService": 10h 51m 2s 950ms (4792 times) realtime
    #1000:
    Wake lock NetworkLocation Check Location: 3h 55m 18s 477ms partial (1296 times) realtime
    Wake lock *overflow*: 8h 48m 8s 145ms partial (26 times) realtime

Att NetworkLocation Check Location håller mobilen vaken 10% av tiden är normalt om man har Latitude eller liknande tjänst på. Själv tycker jag att Google Maps borde uppdatera ens plats lite mer sällan, men det kanske är mer ett problem med hur hela den tjänsten i Android fungerar.

För mig så ser det ut så här just nu:
    Time on battery: 2h 57m 36s 320ms (99.7%) realtime, 2h 13m 39s 570ms (75.0%) uptime
    Kernel Wake lock "PowerManagerService": (nothing executed)
    Wake lock NetworkLocation Check Location: 6m 58s 703ms partial (170 times) realtime
    Wake lock *overflow*: 1s 125ms partial (26 times), 10s 290ms window (3 times) realtime

Det tråkiga är att *overflow* är ett ihopsamlingsnamn för flera wake locks om samma UID har fler än 30 stycken namngivna wake locks. Gör det lite svårare att reda ut vad som orsakar problemet för dig. :\

Har ingen aning om PowerManagerService. Skulle kunna vara någon app som missbrukar broadcast systemet i Android.

Om du gör en full "adb bugreport" istället så kanske man kan se vilka appar som registrerat vad osv. Men det kanske är enklare att du helt enkelt avinstallerar så mycket som möjligt och ser om problemet är kvar, och är det det så avinstallera saker tills det löser sig.

8. Lazat

Lazat Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Verkar vara något med wifi-drivaren :( min mobil lugnade flöt på fint efter en totalwipe, men sedan efter ca en vecka så började den flippa ur å dra batteri som bara den. dock har det lugnat ner sig nu sedan jag satte wifi sleep policy till always on och deaktiverat wifi. ligger på running 6% och screen on 5,1% efter 10h vilket verkar normalt igen.

från tråden http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=653598&page=95

post# 4746 intersectRaven:
    It's something about the WiFi driver which is causing this. This is a known problem for sometime now but I don't think anyone has a fix for this yet.

Originally Posted by m_gl
    @intersectRaven

Hi,
    i´ve problems with wifi and the sleep policy.
    I`am currently using your .2.6.37_AVS-CM_CFS_20110109_2104 kernel with CM7. When Wifi spleep policy is "always when screen off", i got about 30% cpu load while sleeping after 15min. With "Wifi always on" its about 3% load.

Have to say thats also a problem in cm`s kernel builds. This problem startet with cm 6.1 RC2 kernels and was never fixed.
    Could you take a look on this?

edit: från samma tråd.
    the new .37 kernel running rock solid on my phone!

the phone appear to be sleeping way more often then before

kanske ska ta å testa .37 kernel, inte för att det har löst problemet, men för att det verkar få telefonen å sova lite mer iaf.

Last edited: Jan 16, 2011
  9. söder

MINA ENHETER

Jag kör också med "always on" nu istället, och kör helt manuellt av eller på för Wifi.

Funkar bättre tycker jag med, men jag har inte gjort några noggrannare undersökningar sedan jag började med det, men det ser lovande ut.

Ska se om jag testar en annan Kernel sedan också

/Söder

10. Lazat

Lazat Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

update: 22timmar uptid. wifi satt till always on och manuellt av och på.
    screen on: 2h
    running. 2h 25min
    wakelock: android system 32min.

mycket bra med andra ord :)

verkar som att det är detta som löser det. vi får helt enkelt vänta på en fix för wifi :(

11. Barilla

Barilla Bannlyst Bannlyst

MINA ENHETER

Tycker wifin är kass på Nexusen, den tar sjukt lång tid för sig att koppla upp jämfört med tjejens iFån som går igång blixtsnabbt. Själv står man där och försöker surfa men inget händer, då får man "kill´a" browsern en gång eller två så går den igång.

12. söder

MINA ENHETER

Själv har jag inte detta problem. Går blixtsnabbt för min N1.

/Söder

13. Barilla

Barilla Bannlyst Bannlyst

MINA ENHETER

Tror jag inte på, att du av alla som haft alla fel som finns. :)

När du slår på din wifi och det tagit 4-5 sek för "symbolen" att dyka upp längst upp, kan du då bara surfa direkt, varenda gång?

14. appel

MINA ENHETER

För mig kan det ta lite olika lång tid innan den hittat och anslutit (oftast 4-5s), men så fort wifi symbolen syns så fungerar det alltid.

15. söder

MINA ENHETER

Som någon mer här säger, så är jag uppkopplad direkt när symbolen finns där.

Dock kan det hända att Market haft lite problem, om jag först gått in där på 3G och sedan velat koppla över till wifi när jag sett att något ska uppdateras. Då har jag behövt gå ur Market helt innan det funkat att uppdatera.

Men inte för att surfa vill jag påstå..

/Söder

16. Lazat

Lazat Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kopplas upp på 3-6 sekunder beroende på router. Kan surfa såfort jag får symbolen. Dock är market bökig från 3g till wifi. Ligger i market å inte wifin.

Sent from my Nexus One using Tapatalk

17. Irregular Programming

Irregular Programming Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Du har rätt, det är jag som inte kan läsa.

Jag får ungefär samma resultat som OP har när jag kollade under spare parts.