Fråga: Android utan Goggle...

Diskussion i 'Allmänt' startad av FHK, 10 aug 2019.

  1. FHK

    FHK Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2019
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    7
    Jag är antagligen aningen äldre än genomsnittet här inne med mina 40 år fyllda. Respektera att en gubbe inte riktigt hänger med i svängarna. Försök hålla er ifrån kommentarer i stil med "skaffa en foliehatt o nån knapptelefon, gubbjävel".

    Jag känner ett otroligt obehag ang allt detta med hur de stora teknikföretagen samlar in data o kartlägger oss användare.
    Att det händer, eller hur det händer, eller varför det händer behöver vi inte diskutera här.

    Jag är övertygad att jag använder min telefon på ett helt annat sätt än de flesta här inne. Jag använder inte några av goggles tjänster direkt, maps, youtube, gmail, t.ex. Det är sånt jag inte ens skulle märka om det försvann, inget jag behöver eller använder mig av. Playstore använder jag av bekvämlighet, men ser inget behov av, bara de appar jag finner kritiska finns att hämta på alternativa sätt. Men jag förstår att jag ändå är beroende av goggles tjänster i bakgrunden.
    De flesta ser ju nuförtiden telefonen som en dator i handformat, som man även kan ringa med. Jag använder telefonen primärt att ringa med, men som utöver det även har en del nyttiga extra funktioner.

    Senaste 6-7åren har jag inte haft tid/ork att engagera mig i detta, har snällt fått bita ihop o bara kryssa i "I agree" o klicka mig vidare, trots att min själ dör lite varje gång jag tvingas djupare o djupare ner i denna skit, bara för att nån app eller tjänst underlättar vardagen.....

    Men nu har livet tagit en vändning som gett mig tid att engagera mig.

    När jag nu söker runt på detta ämne så inser jag att det finns en hel del likasinnade.
    Jag läser mycket om LineageOS, Gapps, MicroG, Magisk, o liknande. Men jag måste erkänna att mycket utav det övergår mitt förstånd. Även guider som man hittar när man söker i ämnet..... ja, vad ska jag säga, jag tycker de är i rörigaste laget..

    Appar jag MÅSTE ha fungerande utöver samtal och sms/mms är följande:
    Mobilt BankID
    Nordeas mobilbank
    Swish
    Kivra
    Jorte, alt annan vettig kalender/organiserare.
    ACR, alt annan vettig samtalsinspelare
    Protonmail
    Kameran

    Sånt jag VILL ha fungerande, men kan klara mig utan.
    Blocket
    Tradera
    Transportstyrelsen, mina sidor
    Försäkringskassan, mina sidor
    Skatteverket
    Snapchat

    Allt utöver det listat här är helt ointressant.

    Är det nån här på forat som intresserar sig för detta alls? Nån som känner att de har lust o tid att hjälpa mig med detta? Hur ska jag tänka? Vad ska jag satsa på? Är nån speciell lur mer lämpad än andra för detta?
     
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jag tror valet är mellan en iPhone av något slag eller en Android av valfritt märke.
    Det är två operativsystem som har tagit över, men man får gilla läget.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad har du för telefon? Utbudet av olika varianter på Android att välja på, där Googles tjänster inte medföljer, varierar beroende på telefonmodell.

    Steg ett är att hitta en ROM som passar.


    Det finns ett projekt som heter MicroG som syftar till att ge kompatibilitet med appar som förlitar sig på Googles tjänster i viss utsträckning: https://microg.org
     
    Kristy gillar detta.
  4. FHK

    FHK Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2019
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    7
    Köpte en Xperia XA2 för nån vecka sen. Men är inte främmande att inhandla ny hårdvara om det finns annan som är bättre lämpad.
    Sökte egentligen efter en relativt ny lur med skärm under 5tum, men det fick jag ge upp.
     
    sweanisse gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Här är en guide för att installera Lineage OS på Xperia XA2 i alla fall: Install LineageOS on pioneer | LineageOS Wiki

    Det är fritt från Googles tjänster, men sedan behöver man ju komplettera med vad som behövs för att köra appar/tjänsterna du behöver.
     
    Last edited: 11 aug 2019
    Kristy gillar detta.
  6. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    @Oceanic@Oceanic om jag inte missminner mig så har väl du oxå foliehatten på [emoji6] har du någon input till ts?
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kan installera en stor del av apparna du behöver härifrån, men du kommer behöva hålla dem uppdaterade manuellt: APKMirror - Free APK Downloads - Download Free Android APKs #APKPLZ - Download Free Android APKs #APKPLZ


    BankID är jag inte säker på vad som behövs för att fungera med Lineage OS. Antagligen behöver du använda tillägget "Magisk" för att gömma root för BankID, annars lär väl programmet inte starta av säkerhetsskäl: How to Use Magisk

    För Google Maps osv. behöver du installera denna jag länkade itll tidigare: microG Project

    Så kortfattat:

    1. Iinstallera ROM: Install LineageOS on pioneer | LineageOS Wiki
    2. Installera Magisk: How to Use Magisk
    3. Installera MicroG för att få kompatibilitet med tjänster som kräver vissa GPlay Services: microG Project
    4. Installera apparna du behöver: APKMirror - Free APK Downloads - Download Free Android APKs #APKPLZ - Download Free Android APKs #APKPLZ


    En del appar finns inte på Apkmirror. Det säkraste är då att installera dem på en telefon där du har Google PLay, och sedan spara APK-filen med hjälp av tex Solid Explorer, och sedan föra över till din Lineage OS-telefon för installatoin.
     
    Kristy gillar detta.
  8. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Jag skulle nog rekommendera att du skaffar en iPhone istället vilket gör det väldigt mycket enklare att undvika googles tjänster och inblandning, sen kan man säkert inte lita helt på apple heller men de "påstår" ju att dom är helt ointresserade av dig och din data. Det blir klart krångligare att få en googlebaserad telefon att funka klockrent utan google, som välja en bensinbil för att bygga om den för att driva den på diesel... tänker jag men det går säkert :)
     
  9. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Du kan använda en standard android mobil, med alla Googles appar osv., och strypa apparnas möjligheter att skicka vidare din data via brandväggen Netguard. Med den kan du även strypa systemapparnas internet åtkomst, men det krävs en del handpåläggning.

    Undvik bara att köpa någon av dem värsta billighets kinamobilerna som kan vara proppfulla med adware och bakdörrar och dylikt.

    Hälsn. från en som har fyllt 70 här på forumet utan att ha blivit bortmobbad än. :cool:
     
    Gorgeous, Yoko666, Puttesson och 1 annan gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

    Som jag förstod det var det inte ett problem med Google specifikt, utan med molntjänster i allmänhet. Att storbolagen lagrar och loggar information om sina användare.

    Med iOS är problemet egentligen bara värre då det är klurigare att begränsa vad Apple har åtkomst till. Källkoden för OS:et är inte tillgängligt. Med Android går det att plocka bort allt innan operativsystemet kompileras.
     
    katho, Yoko666 och Kristy gillar detta.
  11. FHK

    FHK Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2019
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    7
    Tack för alla svart så långt.

    Helt riktigt som Bernard uppfattat det så är det inte bara just Goggle jag vill undvika, det är samtliga mjukvarujättar som nu livnär sig på att erbjuda "gratis" mjukvara o tjänster.
    Goggle, Apple o Microsoft ligger på toppen av min lista att undvika.
    Har i dagsläget endast en dator kvar i hemmet som fortfarande kör W7 av bekvämlighetsskäl, men även den ska konverteras till Unix så fort jag har tid/ork.

    Jag har inga problem med att behöva "leta runt" efter mjukvara, samt uppdatera den manuellt. Det är ju så jag är fostrad och upplärd.
    Dagens tänk att allt ska finnas på ett ställe, kunna installeras genom att bara klicka på en stor knapp det står "installera" på, och att allt ska skötas automagiskt o givetvis vara gratis...... ja, det är väldigt smidigt o det gör livet enkelt, men jag är inte villig att betala vad det egentligen kostar.
     
  12. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Så apple, vars budskap på sistone har varit att facebook och google är onda för dom samlar in data om dig, gör exakt samma sak fast i hemlighet och svartmålar sina konkurrenter? Sen är det ju iofs sant att dom/alla samlar in data för att ”förbättra funktioner”, se siri-strulet från förra veckan. Tror absolut inte att man ska lita blint på något storbolag, men av dom stora 5 är det nog apple jag litar mest på... :)

    Att bygga sitt egna anonyma android OS låter riktigt avancerat jag skulle kunna utföra alla stegen men sen att faktiskt veta att den här telefonen inte har några kryphål, något man glömt skulle aldrig känna att jag är riktigt säker med den...
     
  13. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Last edited: 11 aug 2019
    Kristy och bernard gillar detta.
  14. FHK

    FHK Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2019
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    7
    Tack för den, det där hade farbrorn ingen koll på alls. Det ska absolut kollas upp.

    Jag har inga problem att betala licens eller löpande prenumerationskostnader.
     
    Kristy och kirkx10 gillar detta.
  15. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Jag har länge blundat för vad man godkänner och delar med sig av och jag vet att du skrev att du inte vill ha en diskussion kring detta men jag tycker det vore intressant att ta del av hur du ser på det, dvs vad det egentligen kostar?
     
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Verkar som Jolla kan lira med BankID i alla fall:
    Mobilt BankID, Swish - together.jolla.com

    Det är dock lite delade bud kring om man behöver GPlay services eller ej. Jag antar att man kan testa installera MicroG först och se om det hjälper, men antagligen inte.

    Swish verkar också kräva GPlay Services: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.gms&hl=en

    Men du kan ju begränsa rättigheterna för tjänsten sedan.



    Om du testar Jolla så vore det i alla fall väldigt roligt att höra hur det fungerar med just BankID och Swish:)

    Edit: I den här länken verkar det som BankID faktiskt fungerar med MicroG, så du kanske klarar dig utan GPlay services:
    BankID and Swish (swedish users) - together.jolla.com

    (Jag hade dock inte rekommenderat att installera BankID från F-droid, utan hämtat hem APK-filen själv på en enhet som har Google Play, eller bett en bekant göra det. Tror inte F-droid matchar signaturen mot Google Play, som APKmirror gör.

    F-droid fungerar dock fint i de fall utvecklaren av en app tillhandahåller en egen repository/är källan, som i det här fallet. Kan ju vara bekvämt med automatiska uppdateringar av sådana tjänster: Download - microG Project)

     
    Last edited: 11 aug 2019
    FHK gillar detta.
  17. FHK

    FHK Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2019
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    7
    Nu gör jag ett undantag...

    Men jag kommer inte ge mig in i ett försök att förklara hur jag ser på detta o vad jag anser att kostnaden egentligen är, inte till nån om ställer den frågan.
    Av den enkla anledningen att det är dömt att misslyckas redan innan man ens sätter igång. Det kommer bara leda till tjafs o dålig stämning, tråden kommer spåra ur, det kommer inte komma nått gott ur det.
    Genom att ens ifrågasätta varför nån tycker att detta är ett problem, eller nått att bry sig om alls, visar för mig så tydligt att du är oförmögen att ens förstå problemet.

    Jag respekterar din rätt att fortsätta använda "gratis" mjukvara o tjänster mot att du blint godkänner alla avtal och app-rättigheter utan minsta eftertanke, precis som den stora får-skocken gör...
    Om du respekterar att jag tycker att detta är ett stort problem, och är villig att lägga tiden och energin det krävs för att undvika detta så långt det går. Har du inget att bidra med som leder mig mot det målet så behöver du inte svara. Deal?

    Hoppas du inte tar illa upp av mitt något fräsiga svar, enda anledningen att jag ens svarade var att jag ansåg att du ställde frågan på ett respektfullt sätt.
     
    Yoko666 gillar detta.
  18. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Googles affärsmodell är och har alltid varit uttryckligen reklambaserad.
    Inget konstigt här, man får vad man betalar för.

    M$ och Apple har alltid kört licensbaserat.
    Apple kör väl fortfarande den affärsmodellen, med M$ har börjat manövrera sig mot reklamfinansierat mer och mer, på gott och kanske mest ont.

    Med M$ vet man alltså inte riktigt vad man får numera.
    Men de verkar ha sneglat på Googles och Fakebooks m.fl. stora (finansiella) framgångar med reklamodellen och tagit lärdom därav.

    Sedan när man köper en android mobil från en tillverkare som också till stora delar är reklamfinansierad, så bör man ha förstått i förväg vad man skulle få -

    En mobil som fungerar mest som reklamgenerator!
     
    Yoko666 gillar detta.
  19. stn

    stn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2010
    Inlägg:
    260
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Varmt välkommen till foliehatt-gänget!

    Några tips på vägen för att Degooglify oss själva:

    Avvaktivera alla funktioner i Google som spårarar dig, tillexempel att micken lyssnar på allt du säger och gpsen spårar vartenda steg du tar:
    How to Get Google to Quit Tracking You

    Gör din Facebook mer privat:
    How to Manage All of Facebook's Privacy and Security Settings

    Webbläsare som blockerar annonser, trackers, 3rd parts kakor osv, finns till både Android och Windows
    https://brave.com/

    Sökmotor: DuckDuckGo, säger sig inte spåra dina sökresultat, finns inbyggd i Brave webbläsare

    Mejlklienten ProtonMail som är krypterad som används av Snowden och WikiLeaks:
    Secure email: ProtonMail is free encrypted email.

    Molntjänst: DropBox, är väl den smidigaste men dock lite dyr ifall man inte har behov utav 2TB.
    Hade rekommenderat att köpa en hostad miljö utav NextCloud om du inte vill pilla med att sätta upp en egen NextCloud-server.
    Storage - Hetzner Online GmbH
    OwnCube - Open Source Cloud hosting since 2012 - ownCloud, Nextcloud

    Om du helt vill få bort Google så kommer det en Librem 5-telefon iår, men lär sakna en hel del appar du vill ha.
    Librem 5 – Purism


    Här har du en bra sammanfattning på tjänster du kan använda: reddit: the front page of the internet

    Och varmt välkommen in i värmen hos: DeGoogle - Alternative Technologists
     
    Leo83 och bernard gillar detta.
  20. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Angående appar som egentligen kräver Google Play Service (Som BankID, Swish o.s.v.) så får man räkna med att de slutar funka lite när som helst om man kör med andra lösningar som MicroG och liknande. Det kan vara både appar som uppdateras, bibliotek som uppdateras och OS soom uppdateras som har sönder saker. Man kan behöva uppgradera det ena, nergradera det andra, acceptera att en app inte fungerar för att en annan gör det o.s.v.
    Bara man är beredd att pilla med det hela tiden så går det mesta att lösa, men man ska inte tro att det bara är att installera grejerna en gång och sen tro att det kommer fortsätta fungera fint.
     
    laschrocket och bernard gillar detta.