Android vägrar börja ladda igen såvida kabeln inte dras ur och sätts in igen.

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av vixen, 20 apr 2021.

  1. vixen

    vixen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2019
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    12
    Jag har gjort en app som rapporterar laddstatus och laddnivå till en smart-home-server som i sin tur sköter på- och avslagningen av en strömkontakt inkopplad i ett vägguttag. I strömkontakten sitter en vanlig USB-nätadapter som laddar Android-enheten som appen körs på.

    I min test setup ska laddningen brytas när den når 70% och starta när den når 67%.
    Efter isättning av strömkabel så börjar enheten ladda som den ska, den kommer upp i 70% och strömbrytaren slår ifrån och stoppar laddningen. So far so good.
    Men när laddningen sjunkit ner till 67% och uppladdning ska påbörjas igen så händer ingenting. Nada. Det är som om att USB-kontakten inte ens satt i telefonen. Provade dra ut USB-kontakten och omedelbart sätta i den igen och DÅ börjar android-enheten ta laddning igen.

    Enheten är en Samsung Galaxy S9+, kör Android 10.
    Kan någon snälla hjälpa mig så enheten automatiskt tar laddning igen efter en avslutad uppladdning?
     
    bernard, Kristy och F-Forward gillar detta.
  2. vixen

    vixen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2019
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    12
    Den kabel som användes vid laddningen visade sig vara boven i dramat. Det är en micro-USB-kabel med micro-usb till usb-c adapter. Användes en USB-C kabel så gick allt som det skulle. Case closed!
     
    bernard, Kristy och F-Forward gillar detta.