Android virgin, behöver basic hjälp m Liquid..

Diskussion i 'Liquid/Liquid E' startad av Babbi, 16 dec 2009.

1. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

sms och ring-funktion är ju inte direkt kopplade till 3g. kolla så du verkligen har 3g som tillval på ditt abonn. kan inte se något annat om allt är rätt på mobilen.

2. goa200

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Tror du fått det lite om bakfoten. man kan surfa i datorn via mobilen men vad jag förstått det som så verkar ingen fått det att funka.

Last edited: 17 dec 2009
  3. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

gmmla tele2 simkort är bara 2g , kolla med dem så du har ett 3g sim,

4. Nickemannen

Nickemannen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

TheNano:

Det låter ju rimligt! 2G har fungerat lite grann, men dåligt. 3G inte alls. Jag vet inte vad som är ett gammalt sim-kort min mitt har hängt med i 2-3 år i alla fall.

5. elason

elason Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mitt sim-kort är gammalt som gatan men jag får ändå upp 3G-ikonen när jag kör. Något som jag tyckt mig märka är att jag måste ha roaming aktiverat för att surf å sånt ska funka.

6. Nickemannen

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

goa200:

Vilken tele2-abonnemang har inte tillgång till 3g? Låter märkligt. Dock har jag precis lagt till ett mobilsurf-paket för att få fast pris på surfandet, som om problemet låg där skulle det ju börja funka från och med idag...

7. goa200

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Har ingen aning då jag kör TRE i dagsläget. jag kör uteslutningsmetoden bara :)

8. Nickemannen

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

goa200:

Jag förstår :)

Nu har jag testat lite traditionella testmetoder. Nämligen att gå ut utanför huset ;) Utanför huset fungerar det att 3g-surfa, hehe. Jag bor i ett betonghus med dålig täckning, så täckningsgrejen har ju slagit mig. Men min kompis brukar 3g-surfa med sin telefon när han är här, så jag trodde att det skulle funka. Dessutom såg felmeddelandet inte ut som att det hade med täckning att göra.

Slutsats: Liquid har dålig 3g-mottagning? (Och mitt hus suger)

Dock är det inget stort problem att jag inte kan 3g-surfa hemma, snarare är det ju en fördel eftersom jag bara vill wifi-surfa här :)

Tack för all support.

9. goa200

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

jag skulle vilja påstå motsatsen att liquid har en bra täckning åtminstone jämfört med magic. Sen hänger det såklart på abonn. med
    Vissa har kass täckning medans telia bla har riktigt bra täckning.
    Lider själv av samma problem som du dvs kass täckning inomhus. får ibland springa fram till fönstret när det ska tankas något via 3g :)

10. Per

Per Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag får inte heller Tele2 3G att fungera med Acer Liquid.

Jag har testat alla inställningar ni har skrivit här, samt testat att "återställa" och använda de inställningar. Inga fungerar. Det fungerar endast om jag väljer 2G och då blir det dålig hastighet med GPRS (står G uppe i statusbaren).

Om jag väljer "Only 3G" så får den bara upp Sweden 3G i statusfäletet. Men eftersom jag har Roaming off (det ska man väl ha, jag vill inte dra på mig onödiga kostnader i fall den skulle koppla upp sig till något annat nät?) så kan den inte ansluta sig till nätet med Sweden 3G.

Vet någon hur jag ska göra?

11. emilakered

emilakered Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    "Sweden 3G" är dock Tele2:s 3G-nät som de delar med Telenor om jag minns rätt. Allt som det ska, med andra ord.

12. uski

uski Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej, tror att det är Tele2 och Telia faktiskt. När jag hade min iPhone så stod det alltid Telia som operatör trots att jag har Comviq(Tele2)...

13. Per

Per Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Grejjen är ju att den tror att Sweden 3G är ett okänt nät, och därför kopplar den inte upp sig (när jag har roaming off i inställningar). Det funkar bara när "Data roaming" är på i "Mobile network settings".

Jag vill ju inte ha romaing på i inställningar, för då om det är dålig täckning och den kopplar upp sig mot t.ex. telenor så blir det väl skit dyrt?

14. emilakered

emilakered Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Det kan hända, har helt ärligt ingen aning om just den saken. Är dock säker på att den ena parten är Tele2 vilket är det viktiga just nu.
    :)

15. Per

Per Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hittade svaret på ett forum:
    Jag får alltså ha "data roaming" på i Sverige (vilket också är ofarligt) för att telefonen ska fatta att den kan köra via Sweden 3G.

Last edited: 21 dec 2009
  16. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ja, du kan roma i Sverige för samma pris

17. glimbrink

glimbrink Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Jag är inte nöjd med min 3g täckning när jag är iväg osv, hemma är det bra men när jag är i byn eller inne i stan så har jag jätte dåligt och ibland får jag ett kryss över mottagningen då måste jag stänga av till 2g för att ens kunna ringa och skicka sms vilket är riktigt dåligt!!

Någon som vet vad man ska göra? Jag undrar om det finns någon radio hack eller något dyl som gör att man får bättre täckning osv..

18. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Skapligt lyft... hatten av :P

Vilken rom (OS) har du?
    Vilken operatör har du?
    Har du roaming aktiverat?

Jag märkte en markant skillnad här ute i buschen när jag uppdaterade till senaste officiella romen. Nu har jag till och med "Turbo-3G" här ute ;) Vilken 3G-mottagning brukar du ha? Står det 3G eller U i "datapilarna"?