Android VS iOS

Diskussion i 'Allmänt' startad av johfel, 11 feb 2011.

1. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 635
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Dirk, du har helt rätt. Jag glömde fullständigt att jag inte provat EX *skäms på mig*

Fast, jag kommer ändå bäst överens med LP

2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det är nog en smaksak tror jag :)

Jag längtar tills LP släpper nya Plus.

3. the_slain_man

the_slain_man Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

http://developer.android.com/resources/dashboard/platform-versions.html
    Den här visar väll en ganska bra trend 1.x är ju nästan hellt borta snart. Sen så kan man väll ifråga sätta lite hur undersökningens görs men vi kan väll utgå från att den visar ganska bra iaf.
    Men även om vi antar att grafen stämmer så vet man ju inte om 2.x ökar på grund av att gammla telefoner byts ut eller om telefoner uppgraderats.

Vart har du hört om någon 2.3 uppdatering till blade?
    LP VS ADW känns lite som Gnome VS KDE fast dom är mera lika varandra och båda har sina egna fans skaror.

4. Occz

Occz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Det är info från utvecklare på ZTE, via någon mailinglista de har på Modaco. Var tyvärr längesen jag läste det, men de nämnde på dålig engelska att det skulle ta tid då den 2.3 som fanns ute var utvecklad för Samsungs plattform och inte Qualcomm (tar detta rakt ur minnet, rätta mig gärna)

5. AndreasLjung

AndreasLjung Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

För min del så kan jag tycka att utvecklingen av hårdvara går för snabbt just nu. Dual-core har ju precis kommit it/ska komma ut och nu helt plötsligt så sägs det att quad-core ska komma till vintern.. Min dual-core telefon, om jag nu ska köpa en, kommer alltså vara gammal om ett halvår. I och med detta kan jag tro att Android förlorar mer än vad IOS gör då Apple inte mest troligen tillåter en extrem fragmentering, vilket tyvärr kommer uppstå inom android... Detta gör mig kluven till vilken telefon jag ska köpa då min Hero just nu sjunger på sista versen :/

6. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 635
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Ja, jag håller med.

Hoppas att hårdvaru-utvecklingen lugnar ner sig snart. Dels för att kunna vara nöjd med det man har, och dels för alla stackars företag som inte hänger med i utvecklingen

Android har bara några få saker att fixa egentligen

*Försök att få grym batteritid (både standby och vid användning)
    *Få till ett flyt, på riktigt (ja, nu kommer någon att gnälla på mig, speciellt dom med senaste dyraste lurarna)
    *Se till att tillverkarna själva. Dvs HTC och Samsung m.fl faktiskt uppdaterar lite snabbare till nyaste versionerna

7. AndreasLjung

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Kan inte mer än hålla med, dock kan jag tycka att Google borde förändra grunden i Android och helt enkelt bygga in drivrutiner i operativet. Detta hade gjort att man inte hade behövt mecka med att få det att passa till en viss hårdvara utan att det skulle gå betydligt snabbare att uppdatera också.
    Om inget förändras inom en månad eller så(icke troligt) så verkar det som att jag kommer gå över till "the evil side" aka Iphone :/

8. the_slain_man

the_slain_man Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Visst det hade ju vart kul men det finns rätt stora nackdelar med att göra så.

Vi kan ta Windows och Linux som exempel.
    Windows innehåller enormt många drivrutiner som är ganska knutna till systemet och går inte att plocka bort utan att ha sönder något oftast. I Linux så kan du välja mellan att ha stöd för allt eller bara det som behövs. Detta är anledningen till att vi inte kör samma kernel som desktop windows i embeded system(som telefoner) men vi kan köra samma kernel på linux desktop som i embeded system där man slänger bort allt onödigt som tar plats och kraft.

Med Windows modellen så skulle vi tillslut hamna som med Windows7 att man måste ha flera GB med plats i telefonen för att lagra drivrutiner till saker som inte ens finns i din enhet.

Sen ett annat exempel som skulle underlätta uppgraderingen är tex om alla vart tvingade att köra exakt samma mjukvara och på grund av det så lär alla använda samma hårdvaru platform för att det ska funka som det ska. Med en sådan modell så har tillverkarna inte speciellt mycket eller ingenting som dom kan differentiera sig med så då blir det 7 likadan modeller av samma telefon.
    Rätta mig om jag har fel men jag tror Windows Mobile 7 följer den här modellen till viss del eller hellt.

9. AndreasLjung

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Det flesta jag känner skiter fullständigt i hur mjukvaran ser ut utan bryr sig bara om hur telefonen ser ut och hur den kändes den där minuten som de testade den, vilket är anledningen till att Iphone har vunnit så många bland annat.

10. HeiksoN

HeiksoN Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

11. Barilla

Barilla Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

12. robnil

robnil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    en del verkar se det som ett problem att android är så öppet att vem som helst kan tillverka en telefon och konkurrera om bästa modellent. Vänd på det istället: det är detta som är den stora styrkan med android. Vill du ha en toppstyrd likriktad utveckling så kör en iphone och se glad ut.

13. robnil

robnil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    barilla: vad är det som laggar med android? jag har förvisso bara ägt en andoid, sgs, men den laggar inte. Jag upplever ingen som helst skillnad i flyt mot en ip4. Har lekt med en desire och det var inget lagg där heller. Kan du förklara hur du menar och vilken hårdvara du sitter med?

14. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:

worldwide och PatrikS gillar detta.
  15. Trexgbg

Trexgbg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    +1

Hahaha......

Last edited by a moderator: 21 feb 2011
  16. worldwide

worldwide Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Jag har en SGS och tycker att Android är sjukt roligt och snabb om man tweakar den, men det finns mycket kvar.

Last edited: 19 feb 2011
  17. 24-seven

24-seven Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nu har jag aldrig ägt en SGS, dock SGT samt testkört DHD några dagar och båda laggar ordentligt. Kortare tester av polares SGS, Desire, X10 m.m. Har inte direkt imponerat på den punkten heller. Aldrig testat någon Nexus dock...

18. worldwide

worldwide Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Jag tycker att Google borde inf.ra GPU-acceleration så snart som möjligt, och inte en "beta".

Last edited: 20 feb 2011
  19. TrueDesire

TrueDesire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Minns när flickvännen ringde och frågade, varför kan inte min telefon för dryga 3500kr (mini pro i börjans skede) göra en sådan enkel sak som skicka filer via bluetooth?
    svaret blev; "det kommer att gå göras eventuellt i framtiden, OM vi släpper en uppdatering.
    så länge får du söka på market efter bluetooth program som kan ordna detta"

Känns lite pinsamt faktiskt att telefoner år 2010 inte kan göra sådana enkla saker.

Jag kommer personligen se vad iPhone 5 erbjuder och android 2.4 hoppas jag verkligen blir mer stabilt.
    Min erfarenhet med Desire HD var en mardröm utav dess like.
    Roligast var när jag fick simcard error buggen när jag hade fått punktering (tur man hade reserv telefon)
    Förstod heller inte varför program/app listan kunde ha små fördröjningar/lagg
    när den har 1ghz och 768mb ram.

Jag tycker Android borde sakta ner tempot lite granna och få det stabilt, innan de vill lägga till X antal funktioner och strunta i de befintliga som har buggar/errors etc.

Hade det inte varit för alla eldsjälar som gör egna roms (med det kommer även buggar)
    hade android aldrig varit up-to-date på en hel drös telefoner, med säkerhets uppdateringar, program stabilitet etc.
    Men ska verkligen konsumenter behöva förlita sig på icke officiella releaser för att få senaste uppdatering?

Tycker faktiskt oavsett prestanda på telefoner att de borde kunna uppdateras 1-2år framåt. Finns säkerligen problem för detta, men tillverkarna borde kunna anpassa någorlunda efter sina telefoner.

Som trådskaparen skrev hur kul är det för konsumenter som köper top of the line för runt 5000kr och sedan inte kan uppdatera?
    Betala för en käft smäll känns inte direkt kul, kan förstå hur många som köpte X10 blev missnöjda med sitt val då de förvänta sig ha det "bästa" som SE kunde erbjuda.

Då android ska vara öppet/öppen källkod etc, hur pass "dyrt" är det egentligen för tillverkare att erbjuda original Google Android?

Edit: johfel; jag har sett på youtube folk som kört android på iphone, dock kan jag inte svara på säkerhets aspekter eller programfunktions garanti etc :P

Edit2: Visst kommer 4kärniga modeller till vintern, men jag tror nog mest det är alla tablets som drar mer nytta av det då de har större skärm att jobba med. Eventuellt bättre upplösningar på skärmen som drar mer kraft också.
    Så, ska vi konsumenter vänta tills nästa år, bara för att se hur Android ska utveckla sig?
    Kommer vi om vi köper en Dual core, ha en chans att få senaste uppdateringen som patchar igen säkerhetsbrister, ger nya funktioner etc.
    Eller blir vi låsta på en given version pga vi enbart kommer ha 2 kärnor?

Med android känner jag mig tyvärr osäker på vad jag som konsument får, oavsett pris spann på telefoner man tittar på.
    Sedan att många Google tjänster enbart fungerar utomlands gör inte saken bättre...
    Voice to text, GPS etc. (finns lösningar från tillverkare själva självklart)
    Navigationen på Galaxy S gjorde mig besviken att det inte fanns på telefonen t.ex, speciellt för en telefon som kostade runt 5500kr ett tag vid lansering.

Last edited: 20 feb 2011
  20. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    @TrueDesire:

Som en sidenote vill jag bara inflika att bluetoothöverföringar för filer blev default för
    Mini Pro i och med 2.1-uppdateringen. I övriga lurar också med dito version.

Detta är något som inte är supportat på iPhone 4 med senaste iOS och vad jag vet ligger
    det inte heller i planerna att införa. Rätta mig gärna om jag har fel.

Det finns precis lika mycket scrap på bägge sidor du talar om.

Vilken du väljer och känner dig nöjd med är upp till dig men gräset är inte alltid grönare
    på andra sidan, även om horden av fanboys tycks vilja intyga dig om detta.

Som jag brukar säga - det är skit bägge två. Man väljer den som passar en själv bäst. :)

// A