Android vs Windows Mobile

Diskussion i 'Off Topic' startad av Tom200, 27 aug 2011.

  1. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    451
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Windows mobile var ett av de första mobila OS:en som hade touch-skärmen. Det är ju nästan "dött" nu men många använder detta OS än. Dessutom tror jag att de som skapade Android tittade lite på WM.

    Det har redan klagats så mycket på WM, att jag bara tänker ta upp likheter och fördelar jämfört med Android.

    Likheter

    *Bägge operativ är från början gjorde för att lätt kunna modifieras. Detta gäller UI, olika inbyggda appar som kan bytas ut (sms, kalender, etc). Många av de saker som först gjordes till WM finns till Android idag, t.ex. SBP shell, Touchpal m.m.

    *Jämfört med andra OS är bägge lätta att tweka även på djupare sätt. Fanns på WM appar som kunde ändra i stort sett allt med operativet.

    *ROM:ar som kokats ihopa av välvilliga personer fanns till nästan alla WM-mobiler. Även om uppgradering inte släpptes officiellt, dök någon ROM alltid upp. Så på bägge OS flashades det en hel del.

    *Bägge OS är öppna. Inget stoppar användaren från att lägga in i stort sett vad som helst.

    *I WM stängdes program inte av, vilket gjorde att många task managers utvecklades för plattformen. Det hävdas dessa inte behövs i Android men för WM gjorde det.

    Fördelar

    *I Windows mobile kunde du alltid välja om du ville installera appar i internminnet eller på minneskortet. Enda undantaget var vissa av Gamelofts spel. En del saker typ Todayscreen plugins, var inte lämpliga att lägga på minneskortet även om man kunde göra det. I vissa fall varnade programmet om detta.

    *Allt kunde som sagt tweakas från början. Ingen "ROOT" behövdes.

    *Ville man ändra saker på djupet i WM, kände man sig väldigt hemma om man var van vid Windows. Det handlade om saker som att editera registret, antingen manuellt eller genom att köra en fil.

    *Program/appar låg i kataloger med i stort sett samma struktur som Windows på datorn. Aldrig problem att hitta var något var installerat.

    *Detta kanske inte är en fördel för alla, men för att byta mellan sina keyboards, behövde man bara trycka på en tangent brevid ikonen för att fälla upp/ner tangentbordet. På samma sätt kom man åt settings för tangentbordet.
    Naturligtvis var ett tangentbord default.

    *Det fanns såklart system-appar som startade själv, men inga 3:e-parts appar/program startade om man inte själv ville det. Detta går såklart att ändra Android, men kräver root plus app.


    Finns säkert fler likheter/fördelar men detta får räcka för tillfället.
     
  2. io53

    io53 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2010
    Inlägg:
    815
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Ah Windows Mobile. Minns så väl att om man inte stängde av program ordentligt så blev telefonen seg som sirap ;). Lyckligtvks så fanns det ett program som ersatte krysset uppe i hörnet med ett kryss som faktiskt stängde av programmen istället för att bara minimera dom.
     
  3. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Nu är jag inget stort fan av dessa jämförtrådarna eftersom det ofta inte blir någon vettig diskussion men du ska ha en stor eloge för ett utförligt första inlägg. Förutsättningarna för en bra tråd finns! :)

    En lite annan fråga:
    Hur kommer det sig att USA ligger före oss när det gäller smarta telefoner (Windows Mobile 6.x blev stort i USA men knappt känt i Sverige, Blackberry mfl) men (generellt och fram tills för några år sedan) efter oss i nätstandard och hastigheter?
     
  4. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Flyttar tråden till Off Topic.

    Dessa jämförelsetrådar har minst sagt en tendens att spåra ur, så vi kan väl försöka enas om att hålla diskussionen städad och sansad i den mån det är möjligt? Minsta tendends till pajkastning, trollande, påhopp och liknande och tråden ryker.
     
  5. tekken

    tekken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    1 867
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Snackar vi om WM eller WP...? Två helt olika OS.

    +1 på ViLANDER.

    Allt handlar om smak, vad man gillar bäst. Inte vad som är bäst.
     
  6. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    WM snackas det om här.

    Precis, man kan inte bara gå på vad alla andra tycker, det är vad du själv tycker är bäst.
     
  7. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    451
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jepp, det dumma var att krysset inte gjorde som i Windows för PC, utan bara minimerade programmet. Fanns som du skriver en uppsjö av task managers som ändrade på det.

    Med en, minimerade programmet med kort klick och stängdes av med långt. Kunde också kopplas till en hårdvaru-knapp. Funktioner för de flesta knappar i WM, kunde ändras direkt i OS.

    Sen var det klent med RAM på äldre mobiler. Därför var taskmanagers nödvändiga, men även appar som frigjorde RAM. Har inte sett eller testat någon sådan på Android.

    Trots detta minskade tillgängligt RAM ju längre telefonen var på. Verkar vara samma med Android.
     
  8. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    451
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Tack!
     
  9. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    451
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Meningen med tråden var inte att basha något OS. De flesta och även jag, håller med om att Android är bättre än WM. Trots detta fanns grejor som WM gjorde bättre. Kan vara intressant att ta upp.
     
  10. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    451
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jepp, men Microsoft rörde till det genom att döpa om WM 6.5 till Windows Phone, när WP7 lanserades
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 692
    Mottagna gillanden:
    44 673
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den här tråden borde vi ha städat i för länge sedan. Trådtiteln lyder "Android vs Windows Mobile". Alla inlägg som innehöll personangrepp eller ordet "Symbian" är borttagna. Fortsätter det som tidigare låser vi omedelbart tråden.

    HusknutenHusknuten; Du har redan en helt egen tråd där det du tar upp diskuteras: https://swedroid.se/forum/28195-android-ett-resurskravande-os.html. Det är inte nödvändigt att föra samma diskussion i andra trådar som saknar ämnesrelevans och framför allt strider det mot våra regler.
     
    Dirk Diggler och Tom200 gillar detta.
  12. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    I mina ögon är det en relik som inte alls hängt med de sista åren. Visst var det revolutionerande på sin tid, hade t.ex. en eller två GPS:er som också var en telefon, med Windows mobile (eller vad det hette) i men det var många år sedan.

    Deras nya är jag ju iofs betydligt mer imponerad av. Är riktigt sugen på en sådan telefon härnäst men känner jag mig själv kommer jag inte vilja vara utan Android...
     
  13. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    451
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    På t.ex Hd2 med SPB-shell kändes ingen större skillnad mot Android vid vanlig användning. Märktes dock ibland att operativet inte var gjort för kapacitiv skärm från början.

    Sen läste jag på någon stor mobil-sajt att nya WP7 (Mango) kändes riktigt bra. De tyckte att endast iOS kunde konkurera när det gäller smidighet och känsla.