Androids framtid

Diskussion i 'Allmänt' startad av devee, 30 jul 2011.

1. devee

devee Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Hur ser androids framtid ut?
    Som system liknar Android mycket det system som iPhone bygger på. Med detta menar jag exempelvis att man kan ta bilder, ladda ner appar, surfa på nätet... och så vidare. Vilken enhet som tar bäst bilder eller har bäst appar är helt ointressant, det kan man diskutera.

Så som det ser ut idag kan jag ta upp en Android-telefon, slå på den, bläddra lite i menyerna, öppna en app och gå in i market. På bara en kort tid har jag använt tre helt olika gränssnitt.
    • Tillverkaren: Mobiler tillhörande respektive mobil-tillverkare kör sitt eget gränssnitt.
    • Appen: Utvecklad av en tredje part. Ett helt eget gränssnitt även där.
    • Market: Ser knappast ut som mobilens gränssnitt.
    Varför har jag rootat min telefon? Jo, för jag orkar inte vänta på att min tillverkare ska skicka ett uppdaterat gränssnitt med en Android-version som i slutändan ändå är gammal.

Ett mer logiskt scenario hade varit en Android-värld där varje tillverkare kör sitt eget gränssnitt och har en egen market. Tredje part-tillverkare gör sina appar och anpassar gränssnittet till respektive tillverkare. I detta fallet skulle varje Android-enhet ha sitt eget gränssnitt och alla appar som finns i market är väl anpassade.
    Nackdelen är att scenariot skulle gå helt åt helvete då app-utvecklare hade börjat hoppa från byggnader.

Vad är då ett realistiskt framtidsscenario? Ett framtidsscenario som jag föredrar skarpt om man jämför med det jag beskrev ovan. Att mobil-tillverkarna slutar med sina löjliga gränssnitt. Då finns det ett gränssnitt som gäller, Googles. App-utvecklare vet exakt hur det ser ut och behöver inte oroa sig längre. Väntan på att uppdatera din mobil är ett minne blott då Google skickar detta OTA.
    Tillverkarna kan lägga mer resurser på hårdvaran och utveckla appar som endast funkar på deras mobiler.

2. robboten

robboten Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Jag förstår inte riktigt problemet... Ser alla dina program i datorn ut på samma sätt? Har alla affärer samma inredning? Gränssnitt är identitet, identitet särskiljer produkter/affärer/individer från varandra på gott och ont. Själv tycker jag om diversitet och skulle inte vilja ha det som i typ Kina där allt är likadant.

Sen är det ju fortfarande samma system i botten även om det är Sense eller TouchWiz osv, det är ju bara ytan som är annorlunda för det mesta. Du kan ju ha en HTC och köra GoLauncher eller liknande och det är ju ytterligare ett gränssnitt. För mig är just detta styrkan hos Android, att kunna ändra och mecka om det så det är som man vill ha det.

Sen håller jag med om OTA-uppdateringar och hoppas att Google gör så att branding kan läggas ovanpå Android som ett skal och inte integrerat som nu, så man slipper fragmenteringen.

3. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Precis, jag tycker apple målat in sig i ett hörn och folk kommer tycka mer och mer varefter tiden går att användargränsnittet ser gammalt ut.

4. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Håller absolut med om att det vore skönt om Google själva uppdaterade alla lurar samtidigt men det måste ändå tas hänsyn till hårdvara så Googles arbete har du just 40-dubblat. Därför ligger det på tillverkarna av hårdvaran och inte Google själva. Just därför har Google en egen telefon. Där har du exakt det ni eftersöker.

Men i en perfekt värld hade det var skönt om Google höll i alla uppdateringar.

5. xtreemjohan

xtreemjohan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Imo vore det bäst om det fungerade lite mer som det gör på Windows. Och jag tycker inte ens att min idé är speciellt overklig heller.
    1. Alla telefoner borde ha Android precis som nu, fast de uppdateras av Google
    2. Varje tillverkare kan lägga på sina egna teman, men utan att förändra hur Android ser ut i grund och botten, bara som ett skal.
    3. Google gör en bättre SDK där "mallar" för UI:t i apparna redan finns. Det skulle ge lite enlighet i apparna, så att alla inte ser helt olika ut.

Punkt 1 och 2 finns redan i PC-världen, även fast tillverkarna av datorer inte lägger in egna teman, så finns det massor på internet. Dessa ändrar då utseendet på fönster, menyer, knappar osv.

6. devee

devee Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Du vill alltså att en mobil skall vara som en kulturell upplevelse? Som att gå från ena appen till den andra är lite som att resa från ett land till ett annat? Intressant.
    Jag jämför inte mobilen med det liv jag lever.

Däremot stämmer inte det du säger på något sätt. Tvärtom. Så som det ser ut idag har du mycket mindre kontroll på hur saker och ting fungerar, samt hur saker och ting ser ut på mobilen. Go Launcher Ex som jag gillar, samt kör, ändrar bara standard-launchern. Det är helt omöjligt för dem att vidga gränserna och börja ändra på apparnas utseende. Om vi hade haft ett Android som jag beskrev ovan hade det varit möjligt att personifierade, inte bara launchern men allt.

7. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Skälet till att det krävs olika ROMar på olika hårdvaror är just att det skiljer sig i hårdvaran mellan olika telefoner.

Ja, det är väl precis så som det fungerar idag? "Skalet" eller launchern som det brukar kallas modifieras av en del telefontillverkare. Det finns även alternativa launchers att tanka hem från market.

Då man som utvecklare skriver sin xml-fil för att definiera gränssnittet får den by default ett utseende som är väldigt väl standardiserat på ett enhetligt android-vis. Att det sedan går att modifiera detta standardiserade utseende ser en del utvecklare som ett sätt att profilera sig själva. Om du inte tycker om utseendet av en viss app behöver du inte använda den. Om du bara vill använda appar med "häftiga" utseenden kan du välja att bara använda sådana. Det fina är att utvecklare kan välja precis hur de vill göra sina appar och du som användare kan välja precis vilka appar du vill använda.

Punkt 1, med ett OS som uppgraderas endast av OS-leverantören finns som sagt redan i PC-världen och fungerar ganska väl med alla större Linux-distributioner. När det gäller Windows brukar det krävas en massa olika CD-skivor från diverse hårdvaruleverantörer som t ex grafik-drivrutiner, drivrutin för nätverkskort och finess-utilities till moderkortet.

Men det är inte riktigt rättvist att jämföra en fullfjädrad generell Linux-distribution med ett ROM som skall in i en mobiltelefon. För en Linux-distribution som tar åtskilliga gigabyte i anspråk av hårddisken är det helt OK att låta drygt 100 MB bestå av moduler för en massa olika hårdvaror. Ett ROM till en mobiltelefon har dock kanske inte mer än 100 MB totalt till sitt förfogande. Detta utrymme gäller det då att vara sparsam med för att få plats med så mycket applikations-funktionalitet som möjligt. Då har man inte råd att skicka med stöd för en massa hårdvaror som ändå inte finns i den aktuella telefonen. Man optimerar helt enkelt ROM för varje telefonmodell.

m v h Henrik

8. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Jag skulle inte kalla detta realistiskt. För det första så är tillverkarnas gränssnitt deras "identitet" på androidmarknaden. Tillverkarna måste ha något sätt att sticka ut, och om google själva skulle skicka ut uppdateringar till alla telefoner så tillverkarna köpa in bra mycket mer bloat än vad som finns nu. Apputvecklare kommer fortfarande att försöka sticka ut ur mängden, bl.a genom alternativa gränssnitt, så där kommer du inte att se någon förbättring.
    Att vänta på uppdateringar kommer definitivt bli ett minne blott, då Google varken kommer att ha råd, tid eller manskap att utveckla nya androidversioner.

Om ett sådant framtidsscenario skulle inträffa så skulle Android vara dödsdömt.

Stromma gillar detta.