Androids styrka även dess svaghet?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Congo, 11 jun 2009.

  1. Congo

    Congo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjena
    Har försökt att sätta mig in i Android inför ett eventuellt köp och vissa saker bekymrar mig.

    Att det är open source är ju riktigt bra och borgar för snabb utvecklingstakt och många apps. Men det verkar även vara dess svaghet.
    Det är jävligt svårt att få klarhet i om man får ta del av kommande uppdateringar utan att behöva roota den osv. Vet man hur kompabiliteten kommer vara mellan olika versioner? Redan nu verkar det väldigt spretigt vad olika builds kan göra. Om bakåt/framtåkompabilitet blir ett problem så kommer utvecklingen av apps kanske inte bli något problem men för gemena man med en androidlur kommer det bli en jungel att hålla reda på vilken app som funkar till vilken version av android samt eventuellt till vilken telefontilverkare osv.

    Vet inte vilka riktlinjer Google sätter upp för utvecklare så jag kan ju givetvis ha fel men ta en titt i tex detta forum. Folk verkar ju ha lite olika bekymmer med sina telefoner.

    Kollar man på iphonen så verkar det hela mer unisont.

    Så vad tror ni? Är jag helt ute och cyklar.
     
  2. Näslund

    Näslund Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    322
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tja, Iphone eller Android, det du skriver är en bra sammanfattning på skillnaden. För mig så är din beskrivning ett solklart argument för att köra Android, för andra att köra Iphone.

    Så du har rätt i det du skriver, ta dig en funderare på vad du vill ha. Anser du att spretigheten är en svaghet så kanske Iphone är perfekt för dig.

    Själv så är jag väldigt förtjust i att någon någon gång kommer att fixa så att tex. blåtanden funkar som jag vill oavsett vad HTC/google eller någon annan anser.
     
  3. FlyBob

    FlyBob Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    1 374
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag ser helt klart problemet som du framställer, det kommer urarta i kaos med alla dessa olika små egna specialare hela tiden. Däremot så behöver man inte flasha om den till att få någon specialfunktion, utan om man som en vanlig noname använder telefonen som man köper i butiken rakt av, ja då kommer den fungera normalt med alla apps man hittar på market.

    Däremot kan man som oss gå loss totalt och köra sönder telefonen från grunden och totalkvadda den för att kunna göra allt möjligt tänkbart, förutom att ringa då ;)

    Jag ser det som en fördel, men det gäller att hålla sig insatt ordentligt för att förstå vad som händer. Det är betydligt enklare att bara glida med och skita i att uppdatera till senaste rippade och framavlade rommarna, knappt roota ens. Kommer bara sluta i att telefonen knappt fungerar om några veckor...

    Djup fråga, personligt värderat svar.
     
  4. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Frihet skapar alltid förvirring, men det är ett pris som jag personligen är villig att betala. Dessutom kan man motverka förvirringen genom att alltid försöka hålla sig uppdaterad med vad som händer och sker, vilket dock kräver en större dedikation än vad de flesta användare är villiga att lägga.

    Det är för mig en styrka med Android. För "vanligt folk" kan det vara en svaghet, men de behöver ju som FlyBob säger inte oroa sig eftersom de ändå inte kommer hålla på och krångla med olika mods och custom ROM:s etc. De kör sin vanillabuild där 99% av alla apps/funktioner bara fungerar.