Ang skärmen... är det verkligen så här illa?

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av zippiz, 22 feb 2010.

  1. zippiz

    zippiz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2010
    Inlägg:
    374
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Last edited: 22 feb 2010
  2. emilakered

    emilakered Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    372
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Det där är BS rakt av. Öppnade samma bild (Nasa-stuffet) på min N1, ser precis ut som den högra.
     
  3. topgun

    topgun Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    256
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    luktar FUD på lång väg
     
  4. mupp

    mupp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2010
    Inlägg:
    160
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Har testat nu och kommit fram att det är gallery som är boven. Öppnar bilden i gallery-appen ser det ut som testet, men öppnar man i ex browsern är bilden helt perfekt

    ska lägga upp bilder som visar...
     
  5. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Helt sjukt att dom kan visa upp ett test som är direkt felaktigt... Köpta av apple?
     
  6. zippiz

    zippiz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2010
    Inlägg:
    374
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER


    Hehe, f-n vad gött om det är så... då får du ge igen i tråden också tycker jag :)


    edit: :(

    UPDATE: Some commenters are pointing to the fact that DisplayMate's testing appears to have been done in Android's gallery app, which may be compressing images and throwing the tests. This could be part of the problem, but our comparison shot, posted at the top of this article, was taken from within Android's browser, not the gallery app. If this is merely software issue, it runs across at least the gallery and browser apps, which are the apps you're most likely to view images in. Something's wrong here
     
    Last edited: 22 feb 2010
  7. mupp

    mupp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2010
    Inlägg:
    160
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Det är sjukt svårt att fota och få till resultat som liknar verkligheten, men jag försökte iallafall (kunde säkert gjorts mycket bättre) Vill klargöra att browser-bilden ser bättre ut i verkligheten än på bilden, och det bevisar iallafall att deras test är helt åt helvete fel


    I Gallery-appen

    I browsern


    Man ser även på mina kassa bilder att det är skillnad på gallery och browser bilden, men tillomed min kassa gallery-bild ser myycket bättre ut än vad de visar på sin sida, illa...
     
    Last edited: 22 feb 2010
  8. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

  9. Unquestionable

    Unquestionable Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2010
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  10. ztrafe

    ztrafe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    183
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Dock kan jag hålla med dem om att skärmen är på tok på ljussvag, speciellt på vitt färg där vitt har en gråaktig och gulaktig ton över sig, men kan leva med det. Jämfört med Iphone så är skärmen ungefär hälften så ljusstark. Sen är även färger åt det röda och orangea hållet något överdriva. I övrigt en helt fantastiskt skärm med bra färger. Svärtan och kontrasten (samma sak?) gör så svart nästan är svart, det är enbart när det är mörkt runt omkring samt när bilden är ganska mörk som man märker det :D

    Kan tilläga att mina ögon vänjer sig ganska snabbt och vitt då får en mer gråaktig ton än gulaktigt. Ska även tilläggas att det är efter jag har använt min mac-skärm där vitt verkligen ser ut som vitt, så är troligen är det bara jag och några få som märker det. Lägsta ljusstyrka på skärmen är jämförbart med Nexus på högsta.
     
    Last edited: 22 feb 2010
  11. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Dra upp ljusstyrkan i settings.
     
  12. ztrafe

    ztrafe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    183
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Kör högsta. Man kan aldrig få nog av för mycket ljus! Nästan i alla fall. I alla fall jag :P

    Tycker vissa färger har väldigt hög ljusstyrka dock, speciellt grönt. Väldigt underligt att det är så.
     
    Last edited: 22 feb 2010
  13. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Då fattar jag inte hur du får att skärmen har hälften av iphones?.
    Iphones är ju ljussvagare, åtminstone tantens.
     
  14. noShame

    noShame Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag får ont i ögonen på högsta, tycker att halva ljusstyrkan räcker gott och väl även i dagsljus (inte direkt solljus). Säker att din inte är defekt?
     
  15. ztrafe

    ztrafe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    183
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Kanske inte hälften så ljusstark, men kanske omkring 30-40 %, i alla fall på vitt färg. Vissa färger upplever jag t.om som ljusstarkare, t.ex. grönt.
     
  16. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Har du bockat ur auto?
     
  17. esseven

    esseven Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2009
    Inlägg:
    406
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Du måste ha fel på din skärm. iPhone är ljussvagare.
     
  18. ztrafe

    ztrafe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    183
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Nej, det är den inte. Tycker även iPhone är på tok för ljussvag och nej, jag har perfekt syn! Är framförallt på vitt bakgrund jag upplever den som ljussvag.


    229 vs 444 candelas per kvadratmeter på vitt bakgrund. Synd att de inte mätte på andra färger också. Där antar jag att TFT/TN/.. får sämre resultat. Kontrasten och färgerna är nära 0 på iPhonen dock.

    "On the other hand, the iPhone's screen is really bright, which makes it easier to read outdoors. It emitted 444 candelas per square meter when displaying white, as opposed to the Droid's 391, the Nexus One's 229 and the Cliq's 224." [1]


    ---

    Personligen tycker jag färgrymden som skärmen kan visa är riktigt bra. PC Mag tycker i alla fall att Nexus skärm är mycket mycket bättre än de andra som testades på många punkter, men ...

    " [...]. Nexus One showed 141% of the standard gamut, which means colors end up looking punchy and oversaturated rather than realistic. [...]" [1]

    "So who has the best screen? We'd vote for the Motorola Droid. While the iPhone's screen is brightest and the Nexus One's colors pop, the Droid has the best balance of brightness and accurate colors on its 848x480 LCD panel." [1]

    Källor:
    1. "Nexus One, iPhone and Droid: Which Is Brightest? - Reviews by PC Magazine", 01-14-2010, http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2358083,00.asp,
     
    Last edited: 22 feb 2010
  19. noShame

    noShame Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kan intyga att bilden "sunset on mars" ser helt perfekt ut på min Nexus, nästan lika bra som på datorskärmen.