Angående: Froyo till Galaxy S.

Diskussion i 'Galaxy S' startad av Pr0b1n, 24 sept 2010.

1. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Tack för det påhoppet.

Som sagt så säger jag inte att de som köpte SGS innan reklamen började kan hävda någonting. Men sannolikheten att det någonstans i detta avlånga land finns ett gammalt ex. med JF3 kvar är mycket stor. Skulle nog vilja påstå att det är helt säkert.

Angående språket så får det anses som självklart att en textinmatningsmetod som marknadsförs i Sverige kan användas för att skriva på svenska eftersom det är officiellt språk i vårt land.

Håller du med om att Samsung gjort sig skyldiga till falsk marknadsföring om de sålt minst ett exemplar av SGS med JF3 efter att reklamen började visas?

2. Tilde

Tilde Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Halva tråden är HELT out of topic. Kan ni vara vänliga o lägga ner era spekulationer. Ring konsumentombudsmannen på din kommun om du vill reklamera. Det är knappast någon här som kommer att neka reklamation eller bevilja den.

3. Stojfan

Stojfan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Med andra ord så skulle dom i stort sett aldrig kunna göra en reklam för swype, eftersom att det alltid finns möjlighet till att någon butik har en äldre telefon kvar.
    Man kan som inte se det på de sättet. De funkar inte i längden.

4. Psilion

Psilion Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

SGS har ju blivit slutsålda i nästan alla butiker ett par gånger sedan de levererades med JF3, så säljer en butik en med JF3 idag lär det vara en retur eller liknande och om du inte köpt den som sådan borde butiken se till att lösa ditt problem.
    Oavsett vilket, så är du missnöjd att du inte har svenskt Swype och vägrar flasha själv, gå till butiken och förklara att du kräver det. Det är ju många som fått FW uppdaterat av service då det klagat på andra problem.

Man kan inte driva klagomål baserat på att det finns en extremt liten teoretisk risk att någon annan känner sig lurad, framför allt inte då det gäller någonting som är väldigt lätt åtgärdat.

Knappast ens om du köpt en telefon idag med JF3 och du hade blivit nekad hjälp att få svenskt Swype inlagt hade du haft ett fall för ARN, men då hade möjligtvis haft lite förståelse för att du vore upprörd. Att du ens diskuterar det baserat på osannolika teoretiska fall som du inte ens vet om de existerar tyder bara på att du borde skaffa någon vettig fritidssysselsättning.

5. carl-

carl- Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vet vad man köpte.

Klart alla vill ha fungerande hård/mjukvara. Det är väl inget mer än ett självklart påstående. Saken är väl att man ska "förstå" att när dom säger "bu" så menar dom "bä". Dvs jag var "dum" nog att inte fatta att en uppdatering inte kommer (september är iofs inte slut än). Men faktum kvarstår, lägger man energi och resurser på att utveckla mjukvaran för att få riktigt nöjda kunder, eller struntar man i det. Det som kvarstår är att jag nu tittar på HTC, om det är rätt eller inte, vad vet jag, men samsung borde nog tänka till om dom vill sälja mer produkter till mig iaf.

6. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Påhopp? Jag har bara beskrivit situationen som den är.

Ett gammalt ex i någon butik är inte något ett företag fälls för falsk marknadsföring för. Har du en avvikande åsikt får du hänvisa till fall där det hänt.

Det får också anses självklart att ett företag inte åker dit på falsk marknadsföring och får dra tillbaka reklamfilmer och får betala böter för att en enhet inte motsvarat reklamen. Om du tänker efter så borde du inse hur enormt många företag som skulle åka dit på det om varje måndagsexemplar gjorde att de blev anmälda. Det skulle inte vara en fungerande lagstiftning öht så nej, jag håller absolut inte med om det.

Jag tycker du ska höra av dig till ARN och försöka få detta att gå igenom. Det är nog det bästa sättet för dig att se hur det ligger till. Om du är övertygad om att Samsung utövar falsk marknadsföring är det ju dåligt att inte anmäla dem.

7. Sigma78

Sigma78 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

En del företag resonerar att nöjda kunder = mjukvara i tid, andra resonerar att nöjda kunder = mjukvara som uppfyller de kvalitetskrav man har, även om det innebär att den blir sen.

SonyEricsson är ett klockrent exempel på det sistnämnda. Är det inte bra nog släpps det inte. Hur HTC eller Samsung resonerar vågar jag inte säga.

Vilket gör dig mest nöjd? Uppdatering i tid eller uppdatering som är riktigt bra?
    Dessvärre är inte mjukvaruutveckling så deterministiskt att man kan få båda varje gång. Lägg till komplexiteten med operatörsacceptans förutom de interna kvalitetskraven så blir det en stor utmaning.

Det enda som är underkänt tycker jag är att gå ut med datum utan tillräcklig marginal till den interna tidplanen när man vet hur stor risk det är att något inte går som planerat.

8. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Det har inget med att den inte kommer att göra, det har att göra med att saker kan hända som skapar förseningar vilket jag alltid räknar med är en risk när det gäller mjukvara. Det är inte alls för att säga att du är dum utan bara ett påpekande för att hjälpa dig veta riskerna kring detta. Som sagt var HTC snabba ut med 2.2 men långsamma med 2.1, vilket torde visa att man inte kan hålla sig till ett märke och få likadana resultat hela tiden och att du kanske sagt samma sak om HTC om du suttit med en Hero tidigare på året.

Vad gäller Samsungs resurser för mjukvaruutveckling har jag ingen möjlighet att uppskatta om de är rimliga eller otillräckliga så det kan jag inte uttala mig om. Dock är det ju bara att se dig om bland konkurrenterna om du är missnöjd. Jag försöker inte säga vad du ska gilla, jag gör dig bara förberedd på att ett företag som lyckas uppdatera snabbt en gång, eller tvärtom, bevisligen inte är garanterat att göra det nästa gång. Det kommer att kunna lindra känslan av missnöje när något inte blir som det är tänkt, oavsett tillverkare.

9. fretig

fretig Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118

MINA ENHETER

hmmm...

Nu talade jag just med en inköpare hos Samsung i Stockholm.
    Ringde direkt till huvudkontoret och bad att få tala med någon som hade hand/koll på deras telefoner.

Hon hade själv en ca 2 veckor gammal version av 2.2 vilken fortfarande hade buggar kvar att arbeta ut. Dessvärre bekräftade hon att det inte ännu finns ett fast release datum utan endast att dom fortfarande testar 2.2 friskt.
    Mycket trevlig pratstund var det dock utöver de tråkiga nyheterna och hon nämnde även att hon är här och tittar av och till! -Hej hej!

Så det ser mao mörkt ut att dom skulle få ut 2.2 denna månad :(

10. carl-

carl- Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det sammanfattar nog ganska väl vad jag tycker är problemet.
    Sen är det inte så att jag vill ha fungerande mjukvara _eller_ mjukvara i tid. Mjukvaran skall såklart funka när den släpps i tid, något annat är knappast intressant att diskutera. Hade man sagt vi släpper en icke riktigt fungerande mjukvaruuppdatering i septembet så var det väl knappast värt att ta upp här.
    Furutsättningen från deras sida måste väl ändå vara att man när man anger ett datum avser en fungerande mjukvara.

Problemet som jag ser är inte att man släpper bara en "ny mjukvara". Det man har släppt är en telefon som lovar mer än den håller idag. Och där man angett att nya mjukvaran skall komma och sedan inte gör det. Inte riktigt som att lova en ny mjukvara av godtycklig produkt. Detta är ju lite mer av en "fix" för en redan inhandlad sak.

11. Limpa

Limpa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Vafasen. Kunde dom släppa JF3 som jag hade i luren out of the box, så kan dom väl rulla ut en 2.2 av nåt slag, som kunderna istället "kodar klart" så blire hur bra som helst! :D Right?

Skärpning Samsung.

12. micke401

micke401 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Största felet ligger väl i alla rykten som uppstår,kunde dom kommunicera mer direkt och rakt på sak så behövde folk inte bli besvikna när det beryktade datumet i fråga kommer och går. Skulle nog inte skada med mindre "hot-fixar" mellan programvaru versionerna heller på samma sätt som htc sköter sitt.

13. studio23

studio23 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag håller med dig till 100% och föredrar som dig hellre fler små fixar omgående än ett utdraget väntande som är till stor del baserat på flera olika källor och rykten :)

14. Masarin

Masarin Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Första posten här. Ska inte bli långvarig dock. :)

Fick tillbaka min telefon från service idag för kameraproblem och tappade samtal. Den har blivit nedgraderad till JF3. Tack för det. Attans kul. :mad:

Hoppas på 2.2. snart. :neutral:

15. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Om de bara erbjöd en uppgradering på officiell väg för äldre telefoner så hade jag inte haft något problem alls med saken.

16. krofo

krofo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

+1
    Det är helt bisarrt att sgs (tidigaste) inte ens går att uppgradera till samma firmware som nya telefoner levereras med.

17. aka_the_barf

aka_the_barf Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

det var väll ganska väntat? jag tror på julen!

18. Tiny Turtle

Tiny Turtle Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Jag fattar vad du menar i övrigt och inser att Samsung kommer undan eftersom de inte specificerar vilket språk det är på Swype i reklamen, men faktum är ju att de rullade samma reklamsnutt i somras innan JF5 med svensk Swype fanns så de utlovade Swype när den bara fanns på engelska.

19. Stal

Stal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag köpte min SGS ca 2 veckor efter debn släpptes och jag har JF3. Väntar ännu på att kunna uppdatera den via Samsung. Fast det verkar som att man får vänta länge på den firmware-uppgraderingen.

20. ruva

ruva Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Kanske bytt någon undermålig hårdvara på nya telefoner och därför inte officiell m2 genom kies eller så är det idioter som bestämmer?