Fråga: Anledningar till att inte köpa S2 istället?

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Talisman, 25 nov 2011.

1. doktorn

doktorn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Jag var på tre butiken i Nacka forum. Så antagligen har de flesta tre butiker en dummylur. Dock är vikterna helt fel på dem så fäst ingen tanke på det.

2. meatsushi

meatsushi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Är utvecklare och behöver en högupplöst enhet att testa på, där har du mitt killer-argument.

Kan förstå att 16GB känns snålt tilltaget, men själv kollar jag sällan på videomaterial och musikfiler lagrade lokalt är ett minne blott i dessa molntider. Däremot surfar jag mycket och läser nyhetsfeeds, och då tackar man inte nej till en skärm som den på Galaxy Nexus. Avskyr man dessutom alla former av bloatware och gillar kvicka uppdateringar så är saken avgjord.

Däremot kan jag förstå de som väljer att vänta på en LTE-lur istället.

3. Facit

Facit Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    238

MINA ENHETER

För mig var det enkelt. Behövde en snabb mobil i "rätt" storlek, för mig är det en som inte är som ett dasslock dvs max 4,3 tum. Sen är det aldrig fel med lite mer lagringsutrymme (16+32=48) och ett 2000 mAh batteri samt en bättre kamera. Det väger för mig betydligt tyngre än en bautaskärm, lite snabbare kamera och nfc som det finns i stort sett noll stöd för.

Kör sgs2 tills nästa nexus så får vi se om den är mer intressant.

4. RikNik

RikNik Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Hehe! Ja skillnaden på yttermåtten mellan GN & SGSII är verkligen enorm ;-)

5. simonjoh

simonjoh Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Hela 12,48mm i yttermått mätt..

Nexus (höjd, bredd, tjocklek) 135,5+67,94+8,94 = 212,38
    SGSII 125,3+66,1+8,5 = 199,9
    212,38-199,9=12,48

:)

6. Facit

Facit Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    238

MINA ENHETER

Det är framförallt höjden som är "för stor" för mig. Men alla gillar vi olika saker. ;)
    Nu kanske inte 1 cm låter så mycket, men procentuellt sett är det en rätt stor skillnad.

7. Frohike

Frohike Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag försöker fatta vad det innebär att GN inte har stöd för usb mass storage. Innebär det att jag inte kommer kunna plugga in telefonen i datorn och lägga över vilka filer jag vill direkt i utforskaren/Finder? Jag måste alltså ha ett särskilt program för det? Kan jag fortfarande lägga filerna precis vart jag vill på minnet? Hur gör jag för att t ex lägga över musik- och videofiler till telefonen?
    Detta för bara mina tankar till iTunes.

8. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Vad jag vet så funkar det utmärkt att bara plugga i den i Windows för att komma komma åt filer, det är just OSX och Linux som får problem när inte UMS finns...

Last edited: 9 dec 2011
  9. elpapo

elpapo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

WhaT?

Är det så? Jag kör enbart linux sedan lång tid tillbaka...

Ok har en w7 image, men den bootar jag helst inte upp om jag inte måste.

10. elpapo

elpapo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

11. lajvy

lajvy Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det betyder i praktiken att man kan komma åt filerna ifrån telefonen och datorn samtidigt (till skillnad från UMS där SD-kortet avmonteras från telefonen när datorn ska komma åt det). Det är fördelen (samt att det nu är en gemensam partition för applikationer och "SD-kort", app2sd och liknande behövs inte längre).

I windows så kommer den inte längre att monteras som "G:". Det gör att man inte längre kommer åt den från olika filhanterare/terminal (eller vad det nu heter i windows) som en riktig enhetsbokstav. Däremot i Windows Vista/7 (samt XP om man har lagt in win media player 11 (?)) så dyker det upp som en mediaenhet i utforskaren. Man kan då kopiera filer till och från ungefär som om det vore UMS. (tror att man bara kan göra en sak i taget)

I OS X så monteras enheten inte i Finder. Men med hjälp av "Android File transfer.app" (gratis från google) så kan du i det programmet utforska filerna och dra och släppa mellan findern. Dock så monteras aldrig telefonen i filträdet som ett riktigt filsystem tyvärr.

I linux vet jag inte riktigt hur det går till tyvärr.

12. lajvy

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Och som elpapo sa, om man har ett riktigt SD-kort i telefonen kan det fortfarande monteras som förut. Det jag skrev gäller stora "interna" minnen (Nexus S, Galaxy Nexus....).

13. kleijon

kleijon Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Men GN har väl inget externt SD kort?

14. Frohike

Frohike Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Tack för svaret! Har tittat lite på Android file transfer.app för OS X och det verkar ju inte vara helt galet. Så kan man bara hoppas att det en dag kommer drivrutiner som gör att det funkar direkt i Finder.

Jag funderar på att haka på Telenors erbjudande där man får valfri smartphone för 399 kr/månad i 24 månader där man får telefonera för allt. Min räkning ligger på 350-400 varje månad så det borde ju funka.
    Alternativet är att välja en SGS2 men det känns inte lika värt, mest med tanke på att den kostar knappt 4000 kr på prisjakt mot GN som ligger på 5200 kr.

Tankar på det?

15. lajvy

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej, precis. Jag kanske var otydlig. Min förklaring tidigare för hur det fungerar gäller för telefoner som saknar externt SD-kort (som t ex Nesux S och GN).

Om man skulle lägga in ICS på en telefon med externt SD-kort (t ex galaxy S2) så ska det SD-kortet kunna monteras som en egen enhet via UMS precis som förut.

16. lajvy

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag hoppas att det går att lösa så att det monteras som en riktig enhet i Finder. Om det är tekniskt möjligt så kommer säkert någon som är smartare än mig att fixa det :) Att montera den direkt som via UMS är inte tekniskt möjligt (då måste filsystemet på Macen komma åt det på blocknivå, det betyder att telefonen måste släppa ifrån sig det, men det går inte när det är samma partition som "app-partitionen"). Däremot så kanske det är tekniskt möjligt via FUSE eller någon annan lösning. Om jag har förstått det rätt så är det någon form av virtuellt filsystem (samma som android kör internt för att få en mapp att monteras som "SD-card" inne i android). Finns FTP-klienter i OS X som använder sig av det för att montera en FTP-server som ett vanligt filsystem. Jag skulle gissa på att det borde vara tekniskt möjligt att göra någon MTP-FUSE-brygga. Men jag kan det för dåligt själv tyvärr. Borde visa sig närmaste veckorna när fler nördar får tillgång till ICS :)

Angående abbonemang så har jag nog tyvärr inte så mycket att bidra med utan hoppas att någon annan gör det. Jag är fast hos 3 i 11 månader till och köper min GN kontant :)