Anovo. Hur man lämnar en vara, får pengar tillbaks eller får en ny vara (Uppdaterad!)

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av alexoid, 7 maj 2011.

1. alexoid

alexoid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag tycker att alla ni som har problem med eran telefon ska göra följande. Ha papperskopia av följande länk
    :)http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-varan/
    Se till att vårda eran produkt. När ni lämnar eran telefon se till att den är ren o fin. Ta en extra kamera till service på inköpsstället. Be den anställde kolla telefonen efter repor. Ta foto av produkten framför ögonen på den anställde. Be honom eller henne att skriva i sin rapport att det finns inga repor eller liknande för att ta bort "tappat telefonen" ur ekvationen samt be denne skriva det logiskt eftersom telefonen har inga repor så kan det ej har ramlat osv. Visa för denne att alla sensorer fungerar.

Accelerometer på hur skärmen roterar, proximity när man ringer och täcker sensor för att skärmen ska slockna och gyroskop speciellt i google maps när man kollar streetview fast med gyroskop inkopplad, upp ner vänster höger, rotation. Be denne att skriva att alla sensorer fungerar för då utesluter man tappskada helt och hållet. Visa batteri för denne och ta en bild på batteriet och be denne skriva att batteriet är inte skadat. Då utesluter man vattenskada. Visa papperskopia för denne och välj alternativ som passar just dig. Säg till denne att du vet att Anovo har dåligt rykte. Skriv från diverse forum som bevis.

Säg vad som är felet med telefonen, det riktiga felet. Kolla rapporten själv. Läs igenom vad denne har skrivit. Om du är missnöjd be denne ändra innehållet som är realistiskt och rättvist. Skriv aldrig på nåt som inte stämmer eller är uteslutet från det du har angivit. Du har full rätt att göra det även om denne är otrevlig mot dig. Visa tänder i värsta fall ber du denne om sin chef. Höj tonen. Det är du som är kund och det är du som ska bli betjänad och inte tvärtom. Påpeka det som står i konsumentverket och säg ifall du inte får din telefon sån som du har lämnat så finns bildbevis på telefonen som styrker detta. Filma din telefon när du visar sensorer och allt annat och glöm inte att tala vad du visar, vem du är, var du är, vad personen heter som tar emot produkten osv.
    Så kommer jag att göra ifall jag lämnar min telefon. Men jag gapar kanske lite mer och är mer allvarlig om det är nån som försöker blåsa mig.

P.S Se till att telefonen är stock och att du har gjort hard reset och formaterat det interna minnet för då visar man för servicepersonalen att man har även försökt återställa telefonen vilket står i manual. Be denne skriva det också i sin rapport.
    Jämförelse. När du lämnar en bil på verkstan får du inte tillbaks bilen med massa repor vilket är samma sak i jämförelsen.

Som extra försiktighetsåtgärd kan man ringa till själva tillverkaren och säga nu har min telefon fått massa fel. Det här och det här ska jag göra. Varför, för att jag ska skydda mig själv från orättvisor som kommer från ett företag där ni själva har valt. Säg allt vad du ska göra, vad du ska dokumentera och att du förväntar dig att det kommer att leda till kaos för du kommer att få din telefon repad, ej lagad plus massa nya fel men att du kommer att göra allt i din makt för att inte bli blåst från ett oseriöst företag som Anovo. I slutändan om alla följer detta så kommer Anovo att bli utan kunder och utan uppdragsgivare vilket leder till struktur och kvalitetsförändringar. Nya rutiner osv.

Sist men inte minst kolla telefonens imei så du får inte en annan swap telefon utan att du inte vet om det för då har du rätt till en helt ny telefon för garantin gäller för din egen telefon och inte en servicetelefon.

Last edited: 8 maj 2011
    emer, mcnuggz, ninetwozero och 1 annan gillar detta.
  2. M1ntos

M1ntos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Rätt bra att tänka på!

3. ninetwozero

ninetwozero Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Ja, bra skrivet alexoid... det ska helt klart noteras för framtida bruk!

4. Castigation

Castigation Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det är sorgligt att man ska behöva skriva en hel uppsats för att säkra att man får sin telefon lagad. Men efter att ha hanterat Anovo både privat för min egen telefon och inom jobbet vad gäller datorer så är det här helt klart en guide att följa.
    Värt att tillägga är att Anovo har som krav att man ska rapportera skador eller fel från verkstaden inom 24h efter det att man fått tillbaka produkten. Följer man det så kan det underlätta litet om det blir tjafs, vilket det nästan alltid blir.

5. mcnuggz

mcnuggz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

bra skrivet, man ska ALLTiD vara steget före och påläst utav H*vete när man ska reklamera, ifrågasätt typ allt dom säger och be dom förklara mer osv, då märker man snabbt om det är en person med lite kött på benen eller om det är en mupp som bara läser från checklistan..
    Jag kör alltid (när jag är missnöjd med nåt då givetvis) med att vara lugn fast med en glimt av galenskap i ögat så det ser ut som jag ska flippa när som helst, påläst i mina rättigheter och om mina rättigheter inte duger till så bjuder jag upp till valsen om att jag har köpt en telefon/pryl för åtskilliga tusenlappar som endast fungerat i kanske nån månad och tänker inte vänta på att dom skickar den på service i 4-6(eller 12+)veckor osv utan dom får byta ut skiten rakt av, har faktiskt funkat många gånger(dock endast om man går till affären man köpt den, inte hos serviceställen)
    man bör även ha gott om tid på sig och ännu bättre med lång kö bakom sig :D

6. henrik_6

henrik_6 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    220

MINA ENHETER

Lång historia kort..

Lämnade in min Hero för att det var fel på digitizern.
    Den var verkligen i toppskick, aldrig tappade och inte en repa.

Efter 1 vecka när Jag skulle hämta den såg det ut som om en hund tuggat på den. Eller att man dragit den efter en bil.
    Irriterad tog jag inte ens emot den, utan bad dom skicka in den igen. Men Anovo tog faktiskt det utan att gnälla. Fick nytt skal runt om.

Frågan är bara vad f@n som hänt!?!?

Tyvärr tycker Jag att batteri tiden försämrades x3 när jag fick den. Känns lite som om ngn på verkstaden uppdaterade sin egen Hero med mitt skal och batteri ????

Sent from my HTC Hero using Tapatalk

7. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Jag har också fått en telefon skadad av Anovo. Jag vägrade ta emot den i The Phonehouse butiken. Fick nya skal runt om utan tjafs. Men nästa ggn tänker jag nog göra som TS och dokumentera skicket bättre OM anovo skulle tjafsa.

Tyvärr har jag fått tillbaka en repad bil efter en reparation... där är det ju svårare att dokumentera. Och Ford i köping vägrade erkänna så repan sitter där den sitter då vi inte kan bevisa ngt :(