Jag har läst hela tråden och insett att vissa, bland annat du, verkar ha hakat upp sig på att TS orsakat fuktskadan. Om wifi-felet är anmält inom sex månader är detta inte relevant eftersom TS är ute efter att få wifi-felet, inte fuktskadan, årtgärdat. Då är det upp till återförsäljaren att bevisa att wifi-felet uppkommit på grund av TS och inte är ett så kallat ursprungligt fel, vilket det förstås inte går att bevisa i det här fallet. Egentligen är det inte relevant om TS har haft varan i längre än sex månader heller, med skillnaden att det är upp till TS att bevisa att wifi-felet är ett ursprungsfel.
Nja, KKL är en så kallad tvingande lag vilket innebär att företag inte kan avtala bort delar som innebär sämre villkor för konsumenten. Det innebär att
Tele2 inte kan använda sig av avtal som frånsäger köparen rätten att under sex månader få sin vara reparerad eller ersatt om inte säljaren kan bevisa att felet orsakats av användaren.
Vad Anovo anser om den saken är inte relevant eftersom köpeavtalet är ingått mellan TS och
Tele2. Jag har lämnat in flertalet varor på garantin och har aldrig godkänt att få bli debiterad en undersökningskostnad i det fall ett ursprungsfel finns på varan. Vad du menar att programvaruavtal har med den saken att göra är jag inte säker på.
Vad summan är vid felsök i de fall konsumenten har orsakat felet spelar ingen roll i det här fallet eftersom felet är ett så kallat ursprungsfel.
Ok
Vad du inte verkar förstå är att KKL är ett skydd för konsumenter mot näringsidkare som inte går att avtala bort. Om du blir irriterad eller om anovo fixar någonting av goodwillskäl är fullständigt irrelevant. TS har ett avtal med Tele2 och de har inte fullgjort sina skyldigheter som föreligger för en näringsidkare som säljer något till en privatperson.
Click to expand...