Problem: Ansluta analoga telefoner till Mobilnätet

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av xebaot, 6 jul 2025.

1. xebaot

xebaot Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Borde det inte finnas en liten låda med ett SIM-kort och telejack som funkar med analoga telefoner?

Här är mitt problem:

Mormor har massa telefoner i sitt stora hus som är analoga och nu när de lagt ner kopparnätet är det lite panik.

Vi har köpt en "fast" telefon med SIM-kort men hon hör den så dåligt och rör sig så långsamt så det hade vart toppen bara kunna ansluta alla hennes gamla telefoner till en liten låda som jag kan koppla in i hennes telejack så att alla telefoner i kedjan fungerar.

Det är för krångligt/dyrt att skaffa ip telefon. Ett simkort med fria samtal utan surf kostar ju typ max 40kr/mån.

Har en gammal cisco VoIP låda som jag kopplat in i hennes jack och jag kan gå in i inställningarna på den från alla jack i huset så i praktiken kan det ju inte vara så svårt att bara ha en liten låda med ett sim kort och telejack.

Och som sagt ip telefon är inte ett alternativ pga krånglig ISP och dyrt.

Har hittat några lådor som jag tror kan passa men de är så dyra och inte så lättillgängliga:
    GSM-modul / Gateway 4G/LTE
    Mobil till Telefon 4G-router - Mobil till Telefon

Tips på konkret hårdvara, erfarenheter eller smarta lösningar mottages tacksamt! :D
    /X

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Har hon någon sorts bredband redan så tror jag ändå att voip är det mest stabila och inte speciellt dyrt. Kolla på Billig IP-telefoni | Slipp dyra månadskostnader för din hemtelefon om du inte redan gjort det. (49:- som man får ringa för).

Cell2jack som syns på några bilder har jag provat och fick det aldrig att fungera speciellt stabilt. När det väl fungerar så fungerar det väl bra men jag tror man vill ha något stabilare. XLINK BT HD verkar något stabilare men fortfarande inget jag skulle rekommendera.

"GSM-modul / Gateway 4G/LTE" eller "Mobil till Telefon 4G-router" kan nog fungera. Jag har satt upp en liknande router men den används inte så mycket utan är mest som reserv. Har alltid fungerat när den provats, så det är troligen bästa alternativet.

Oavsett lösning så var beredd på att det kanske inte fungerar om hon har många analoga telefoner. De flesta sådana här adaptrar verkar bara vara avsedda för att fungera med en analog telefon. Det beror på om det är telefoner som drivs av ström från telefonkabeln eller har egen separat strömmatning.

bernard och xebaot gillar detta.
  3. xebaot

Mottagna gillanden:
    0
    Tack för snabbt och utförligt svar Buzz!

Kan jag ha en VoIP tjänst som inte är via min ISP? I så fall är det ju en no brainer! Mitt enda problem då är att routern är långt ifrån telejacken så en lång sladd behöver dras.

Vad gäller infon ang mobil till telefon så är det ju typiskt att det bara funkar med en tfn. Kommer VoIP fungera bättre att driva telefonerna tror du?

Tänker att GSM modulen ser tillräckligt seriös ut för att driva många tfner?? Enda kruxet där är väl att inget av dessa alternativ funkar bra vid strömavbrott, vilket kopparnätet iaf gjorde.

Borde ju inte vara så svårt dehär med fast telefoni kan jag tycka.

Tack igen för svar!
    /X

4. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Det går utmärkt. Tror de flesta som fortfarande kör voip kör med annan leverantör än sin ISP. De flesta ISP verkar inte vilja erbjuda tjänsten längre om jag förstått rätt.
    Kanske, kanske inte. Leta efter om det står något om REN-tal. Ringer equivalence number - Wikipedia
    Som sagt, om det är gamla telefoner med mekanisk ringklocka så behövs mer REN. Är det mindre gamla telefoner, mer elektroniska så klarar man sig med mindre.

bernard gillar detta.
  5. dagr

dagr Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    441
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9
    Grundproblemet är att talkanal bara finns i 2G/GSM och 3G/UMTS. Så de produkter som gör precis det du efterfrågar fungerar inte längre/kommer snart inte fungera (beroende på hur mobilnätsituationen ser ut för aktuell operatör på platsen).

Tillägg: Eventuellt kan det finns produkter som har stöd för 4G/LTE som har stöd för talsamtal (via VoLTE). Men se upp med att en del sådana produkter kräver att det går att göra fallback till 2G/3G för att talsamtal skall kunna ske. Och då har man ändå samma problem som beskrivs ovan.

fkt67, Buzz och bernard gillar detta.
  6. xebaot

Mottagna gillanden:
    0
    Tack för svar Dagr!
    Lutar nu åt att köra VoIP då det är billigare att behålla sitt hemnummer. Ett mobil abonnemang på Telia kostar skjortan med ett ”hemtelefon(ej 07)”-nummer

7. xebaot

Mottagna gillanden:
    0
    Det verkar ju vara för att iaf Telia och telenor lanserat ”fast telefoni via mobilnätet”. Dvs simkort där man kan koppla ”fasta” nummer (ej 07 nummer i guess)
    Sånt j**la svindleri av di gamle som vill ha kvar sina nummer. Det kostar ca 300kr/mån. Istf 49 med voip eller vanligt endast telefon mobilabonemang.
    Rant över..

Tack igen Buzz!

8. xebaot

Mottagna gillanden:
    0
    vet du om man kan köpa en REN-booster till för att förstärka signalen?
    Tack.
    /X

9. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Ja, det finns men nej du vill nog inte se priserna.

10. Helge67

Helge67 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    269
    Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+ 12/1TB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Jag har mitt bredband via kopparnätet och min hemtelefon inkopplad i Tele2:s modem.

Förstår inte varför de lägger ned kopparnätet? Ser att många grannar är uppkopplade till andra nätverk via Tele2/Comhem. Dessutom har jag lite grundkanaler som ingår i ett basprogram.

Har egentligen mest kvar hemtelefon i fall jag verkligen vill ha tag i någon hemma, om det är viktigt. Kan vara att de stängt av ljudet i sina mobiler eller ligger och sover etc.

Finns även fiber men det är dyrare.

11. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

12. Helge67

Helge67 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    269
    Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Kanske därför killen som jobbade på Tele2, var så generös, när jag skulle säga upp mitt abonnemang förra året. Gav mig även Tele2:s bästa router till kopparnätet (C4) , fast jag egentligen redan var nöjd med C2 som jag fick något år innan.

Låter vettigt att det är dyrt och onödigt att underhålla kopparnätet, samtidigt som det finns utbyggt fiber parallellt. Även Tele2 erbjuder fiber men då får man ett annat modem som heter L4? Har jag för mig (?).

Fast finns även ett 20 tal ytterligare fiber leverantörer på min adress och man behöver absolut inte välja Tele2. Vad händer då med det gamla hederliga hemtelefon numret då?

13. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Om du vill behålla det så är det möjligt. Exempelvis tidigare nämnda Quicknet kan flytta över numret till deras voip-tjänst. Men det måste nog göras senast i samband med att kopparnätet släcks på din adress.