Ansluta DEFY+ till PC via WiFi. Strul (Androidn00b)

Diskussion i 'Defy/Defy+' startad av Narcoleptic, 7 dec 2011.

  1. Narcoleptic

    Narcoleptic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ja,

    har alltså anslutit min nya Defy+ (tillika första Androidlur) till mitt trådlösa nätverk hemma (som jag satte upp och säkrade med "WPA/WPA2 PSK" säkerhet och ett fläskigt lösenord innan. Det har gått bra att nå nätet från luren via WiFi (och då är inte SIM-kortet aktiverat ännu, eftersom jag väntar på nummerporteringen - alltså måste surfen gå via WiFi).

    Om jag minns rätt var det första gången jag anslöt luren vis USB till datorn som det sen installerades ett par Motorolamjukvaror för filöverföring/synkning på datorn - Bla "Motorola Media link". När jag därefter ansluter luren med USB öppnas MML automatiskt i datorn och låter mig flytta filer/synka. So far so good.

    När luren är ansluten trådlöst däremot hittar inte MML luren - även om jag öppnar MML manuellt i datorn - trots att luren är inloggad på nätverket och jag kan gå ut på webben från luren.

    Försöker jag ansluta trådlöst på annat sätt (gå in i "Phone Portal" under Appar i luren, välja "anslut via WiFi" och sen skriva in den URL som anges i luren i Firefox från datorn kommer jag först till en startsida för Motorola Phone Portal i Firefox. När jag sen trycker "next" dirigeras jag till https://xxx.xxx.xx.xx:xxxx/dashboard.html, men här får jag följande varning av Firefox:

    "Den här anslutningen är inte tillförlitlig

    Du har instruerat Firefox att ansluta till xxx.xxx.xx.xx:xxxx på ett säkert sätt, men det går inte att bekräfta att anslutningen verkligen är säker.När du i normala fall försöker ansluta på ett säkert sätt kommer webbplatser att presentera tillförlitlig identifikation som bevisar att
    du kommit till rätt plats. Den här webbplatsens identitet kan däremot inte verifieras.

    Om du vanligtvis utan problem ansluter till den här webbplatsen kan det här felet tyda på att någon annan försöker
    utge sig för att vara rätt webbplats och du bör därför inte fortsätta.

    Tekniska detaljer xxx.xxx.xx.xx:xxxx använder ett ogiltigt säkerhetscertifikat.

    Certifikatet är inte betrott eftersom utfärdarcertifikatet inte är betrott.

    Om du förstår vad som har hänt kan du instruera Firefox att börja lita på den här webbplatsens identitet. Även om du litar på den här webbplatsen kan det här felet vara ett tecken på att någon manipulerar din internetanslutning.
    Lägg inte till ett undantag om du inte vet att det finns en bra anledning till varför webbplatsen inte använder en betrodd identifieringsmetod."

    Jag kan välja att lägga till ett undantag och visa sidan eller att gå där ifrån.


    Tre frågor alltså:

    Är det säkert att lägga till ett undantag för sidan ovan? Varför/inte?

    Finns det något sätt att få Motorola Media Link att hitta luren när den är ansluten via WiFi? Hur?

    Finns det fördelar/nackdelar att ansluta till luren via MML eller via en URL i webbläsaren? Vilka?

    Hittade också någon allmän tråd om att ansluta till datorn via WiFi på forumet, där det talades om att tillåta lurens MAC-adress (vilken jag hittat) i modemet, men eftersom problemet inte är att ansluta till det trådlösa nätverket per se utan att upprätta förbindelse mellan PC och lur verkade det mindre relevant.

    Tacksam för hjälp! :)

    /Narco
     
    Last edited: 7 dec 2011
  2. Narcoleptic

    Narcoleptic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Update:

    Har nu lagt till lurens MAC-adress som tillåten i modemet, sparat och startat om. Motorola Media Link hittar dock fortfarande inte luren om jag startar det från PCn, trots att luren är påslagen och ansluten till det trådlösa nätverket.

    Följer jag länken till "enheter som stöds" från MML-fönstret finns Defy/+ inte med på listan,

    men: kopplar jag däremot in luren via USB öppnas MML automatiskt och ansluter till luren som dyker upp som "removable storage" under "computer".

    Weeeird...