Fråga: Ansluta trådlöst headset till desktop PC?

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Salvion, 4 apr 2024.

1. Salvion

Salvion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 194
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 pro 256 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Färg: Hazel
    Platta:
    Google Pixelbook
    Haloj

Jag har lite funderingar kring att ansluta ett gamingheadset till min PC?

Fick idag ett nytt (Racer Blackshark v2 pro) headset och tänker använda det när jag lirar WoW i grupp, och det är sannolikt enda gången (några ggr/veckan och någon timme)
    Oftast kör jag solo med datorhögtalare, så jag kommer hoppa mellan dessa två ljudkällor.

Min dröm vore om jag kunde ha mitt headset inkopplat (trådlöst via usb) hela tiden och att det på något magiskt sätt hoppade över från det dagliga spelljudet i högtalarna till spelljud i hörlurar....men detta har då jag aldrig fått att fungera, jag har åtminstone tidigare varit tvungen att ta ut usb dongel för att åter få högtalarljud...
    men jag har accepterat att det är så det funkar.

Min fråga är har ni något bättre förslag för att ansluta min usb dongel till min pc som står på golvet än någon form av usb hub?
    Min pc står lite mörkt och bökigt till så att kika var jag skall sätta i dongenl varje gång funkar men är lite bökigt.

Så jag tror mig veta hur jag skall göra på bästa sättet men frågar er här om det finns något nytt sätt som jag inte är medveten om?
    Superenkelt är grejen! :)

2. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 238

MINA ENHETER

Du kan väl välja mellan högtalarna som finns tillgänglig och på så sätt ändra var ljudet ska spelas upp.

Det är inte magiskt, du måste manuellt switch:a mellan enheter men det är inte heller att du behöver hålla på att koppla ut och in någon dongel.

Edit: Kanske skulle skrivit hur man väljer högtalare också :P

Klicka på Högtalarikonen i System tray nere till höger på Taskbar:en. Du kommer då se volymreglage och namnet på nuvarande högtalare som ljudet spelas på. Bredvid namnet på nuvarande högtalare finns en liten pil, om du klickar på den får du en lista över alla tillgängliga högtalare. Du ändra högtalare genom att klicka på ett av de andra tillgängliga.

Last edited: 4 apr 2024
    Heleg och Salvion gillar detta.
  3. laserturken

laserturken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    490

MINA ENHETER

Länge sen nu och jag körde 3,5mm och inte USB headset,
    program hette audioswitch som man kunde binda tangenter för bestämma vilken ljudkälla som skulle används, kanske den funkar fortfarande.

Audio Switcher

Salvion gillar detta.
  4. Salvion

Mottagna gillanden:
    1 194
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jag skrev som jag skrev för att jag har över åren blivit så trött på allt pilande för att få saker som detta att i mina ögon fungera enkelt.
    Men jag testade det du sa och först verkade det funka med att låta dongel sitta kvar, men nu efter en omstart av datorn så verkar default läge vara att den väljer hörlurarna och jag får inget ljud i högtalarna, visst en enkel ändring så funkar det, men jag antar att jag kommer att få göra denna ändring vid varje omstart för att windows är "smart" och drar sina egna slutsatser ;)

Jag kommer köra på detta sätt du föreslog et tag och se hur det funkar.

Tack för din fina förklaring! :)

5. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 238

MINA ENHETER

Grejen är att Windows inte vet när du vill köra det ena eller det andra, den kan ju inte läsa våra tankar (än), speciellt inte om bägge högtalarna alltid är inkopplade. Annars hade man kunnat tänka sig att senaste inkopplad kanske skulle kunna vara den som användaren vill nyttja.

Möjligtvis att det finns något program där du kan lägga någon typ av Trigger typ när jag startar x spel på kvällen efter 22.00 eller what ever.

Annars tycker att @laserturken@laserturken förslag med att binda tangenter hade varit smidigt.

Gällande att datorn bytte högtalare efter omstart beror på att det antagligen ligger någon högtalare som default.

Här en video som beskriver det jag skrev i mitt ursprungliga inlägga samt hur du ställer om default högtalare.

View: https://youtu.be/q01N0MJRStI?si=yrkYBcE6PCnXQMhd

Salvion gillar detta.
  6. Salvion

Mottagna gillanden:
    1 194
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Platta:
    Google Pixelbook
    Skall kolla på denna efter jobbet på måndag (många timmar nu på g)

7. Salvion

Mottagna gillanden:
    1 194
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Platta:
    Google Pixelbook
    Lite sent men ändå, att som snabbval använda högtalaren i Windows funkade kanon, verkligen lätt!

När jag sedan skulle ta det steget längre och välja standard enhet tog det stopp, videon var bra men för w11 och jag har w10 och det ser olika ut och jag kan inte hitta den delen där man anger standardenhet.

Så jag googlade på frågan men la in Windows 10 istället och fick upp MS eget svar

Åtgärda ljudproblem i Windows - Microsoft Support

Och där hamnar jag rätt och hos mig står högtalare som standard men när jag bootar om funkar det inte ändå så jag får göra "snabb inställningen igen"

Men jag är nöjd som det är, funkar tillräckligt bra.

tack för kanonhjälp!

Heleg gillar detta.