antennplacering hos senare modeller?

Diskussion i 'Allmänt' startad av flyttkarl, 14 jun 2010.

  1. flyttkarl

    flyttkarl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2010
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Möjligen oväsentlig fråga för vissa, dock absolut inte för mig, har vid flera tillfällen enbart lyckats köpa telefoner där antennen sitter i botten av telefon.
    Enklare telefoner (även flertal senare modeller) och senaste inom android HTC Legend där det redan kändes som om det var taskig täckning så blev det inte direkt bättre med det lilla man hade som försvann p.ga att man bara höll i den..
    Visst hålla uppochned kan man göra och flippa telefon frammåtillbaka innan man tycker in adressen, men inte speciellt kul.

    Med en vanlig tråk nokia har jag på samma plats full täckning oavsett hur den ligger i handen. (tele2)
    Nån som vet vilka lurar som har antenn på vanlig plats? (toppen)
    Desire, Wildfire, x10mini?
    Mest Wildfire som är aktuell i tankarna..
    Ingen ide med häftiga lurar och surfabonemang som ändå inte går o utnyttja vid ex. lite sämre täckningsförhållanden om man inte har lust o vända den hela tiden.
     
  2. FlyBob

    FlyBob Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    1 374
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    På min HTC Magic kan jag se antennerna när jag tar av batteriluckan;

    Överkant uppe vid kameran sitter BT och GPS.
    Nederkant i hakan sitter EU (GSM-antennen).

    Inte helt optimalt, men ger bra mätvärden för strålning i skallen... trist när skrämselpropaganda skall sätta stopp för optimal placering. Nu måste antennen ha högre effekt för att sända genom handen också.

    Bara för att chocka många säger jag sanningen;
    Bor du nära en mobilmast utsätts du för mindre strålning. Ren fysik baby, ohyeah!
     
  3. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    När någon börjar tillverka en mobil som avger joniserande strålning kan vi börja tala farligt. ;) Annars känns det mindre troligt att det skulle ha några märkbara effekter, i alla fall cancer och liknande som skrämsel-propagandan gillar att ta upp. Detta speciellt som vi formligen badar i olika typer av strålning varje dag.

    On topic: Kan tänka mig att fysiskt mindre mobiler kan ha något mindre antenner. Om det ens är märkbart eller kompenseras med kretsar som har högre känslighet vet jag inte.
     
    Last edited: 14 jun 2010
  4. samster93

    samster93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    651
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Just skrämsel propaganda där det gäller cancer har jag helt slutat lyssna på för man får cancer av allt iaf enligt all skrämselpropaganda.