Fråga: Använda Galaxy NOTE som "mediacenter"

Discussion in 'Galaxy Note - Allmänt' started by Statsminister, May 18, 2012.

1. Statsminister

Statsminister Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Denna rackare klarar ju av att spela upp nästan allt man kastar på den vid HDMI med bravur. MEN, hur gör jag för att titta på alla mina filmer som ligger på 4gb ++ då det bara är FAT32 som gäller? Nån som har någon ide? Använda USB OTG och USB flashminne, funkar det? Klarar telefonen NTFS då? Men hur jag jag få för att koppla in MHL adapter?

Hur har du löst det med filmtittandet?

2. islandmountain

islandmountain Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

3. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    ja som sagt, det ska gå och formater sd kortet till ntfs...det var min tanke iallafall, köpte sd kort igår...32 gb..

Men vad jag förstår så kan noten in skicka full HD ut ? det är väl bara 720p ?
    Det är väl något som är en klar nackdel om du ska använda som mediacenter...
    men det beror ju på om du har en full hd tv eller ej...hd ready är ju vanligast.

4. janhol

janhol Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Noten stöder INTE ntfs....
    Noten stöder 1080p = full HD.

5. Oceanic

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Du menar att android inte stöderje ntfs ?
    läste du länken ovan ? UPPENBARLIGEN så går det.

Noten klarar av att spela upp Full HD, men frågan är om den kan skicka i full hd alltså 1080p via MHL/DLNA eller om den bara klarar 720p. Var några månader sedan jag läste och är nästan helt säker på att den bara skickar 720p. Någon som vet helt säkert ?

6. janhol

janhol Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Se inlägg mer ovan:
    "USB OTG ska inte funka med NTFS direkt, då android inte har stöd för det."

Fat som max klarar 2 Gb filer och Fat32 som klarar mer än 2 Gb filer stöder android.

Om du inte tror mig så goggla, det är inte mitt jobb att överbevisa dig, jag vet vad jag tror, punkt.

7. Oceanic

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Efter ha läst på lite mera, så verkar det vara ganska krånligt... att få ntfs att funka...det jag lärde mig idag är att android inte stödjer ntfs pga av att microsoft inte tillåter det...

Men om man ska fixa ntfs..så måste man köra t.e.x en annan video spelare än den som är i samsung... frågan är om dessa andra video spelare är lika batterisnåla och använder gpun på ett lika effektivt sätt ? att kolla på video drar ju i stort sett ingen video alls med standard video spelaren... Sedan behöver man roota telefonen..har aldrig gjort det förut...mkt att läsa på...men ogillar att länga in inoffciell version av ICS...

8. islandmountain

islandmountain Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Läste att det ska gå att spela upp videoklippen i Stock-videospelaren, om man använder ES för att öppna filmerna, istället för att öppna dem direkt i spelaren.

Sen om du redan har fått ICS officiellt så var det väldigt enkelt att roota.
    Jag följde den här guiden:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1647148

9. Kame_boy

Kame_boy Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

MX Player kan använda hårdvaruacceleration. Det kan många andra spelare från market också. Tror inte det går att få NTFS utan root, men det ska gå med lite pillande.
    Root och custom roms är att något man kan testa och sedan ångra sig med. Det man oftast inser är att man inte vill tillbaka. Ordet "officiellt" är laddat med enbart luft och har inget praktiskt värde mer än att det är bra att ha vid garanti-ärenden. I övrigt är inte officiella romar bättre på något.

Det jobbigaste med att använda mobilen som mediacenter är att mobilens skärm är påslagen medan man kollar på film via MHL. Det gör att man bränner pixlar i onödan på mobilen. Jag hoppas att det löser sig när samsung släpper källkoden till kerneln och xda-folket får pilla på det.

Last edited: May 21, 2012
  10. Oceanic

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    för er som vill spela upp 1080p filmer Kan bara rekommendera boilsoft video splitter.
    Verkar funka riktigt bra för att splitta filmer som är större än 4gb.

Det som är bra med detta programmet är att det är ENKELT. och det är direct stream copy, ingen komprimering alls, en direkt kopia av orginalet, och det går lika snabbt som att kopiera filen till hddn...

Tror jag kör med detta programmet nu istället för att fixa exfat och roota telefonen osv. Kör MX player... när stock spelaren inte spelar upp bild eller ljud.