Använder FB Messenger, Hangouts och Snapchat sig av GCM (Google Cloud Messaging)?

Diskussion i 'Allmänt' startad av N6290, 9 jun 2018.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 356
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Jag hade en fundering för några månader sedan i följande tråd (ett av inläggen längre ner i tråden).
    Tråden om Google-verktygen Datally och Files Go
    Väljer att lyfta ut denna fundering till en egen tråd, då inga svar trillade in.

    Appen Datally ska blockera datatrafik är tanken, och funktionen tycks fungera bra för många appar, men för apparna Facebook Messenger, Hangouts och Snapchat blev jag lite konfunderad, då det fortfarande trillar in notifikationer, vilket tycks peka på att dessa appar har tillgång till mobildata när blockeringen i själva verket borde förhindra det.

    En teori:
    Google Play Services har i form av en systemapp alltid tillgång till datatrafik. Datally varnar för att stänga av datatrafik för Google Play Services och några andra systemappar, men det går om man vill, vilket jag hittills inte har testat. Jag kom att tänka på GCM, Google Cloud Messaging, som jag tror är en inbakad del i Google Play Services. GCM används för att appar ska kunna skicka och ta emot meddelanden på ett batterisnålt och effektivt sätt, såvitt jag förstår.

    Mina frågor är:
    -Använder både FB Messenger, Hangouts och Snapchat sig av GCM, hur kollar man upp det? Finns det några populära appar som INTE använder sig av GCM?

    -Är det sannolikt att GCM är anledningen till att mobildata inte tycks blockeras av Datally för dessa tre appar som nämns i trådstarten?

    -När data skickas över GCM, kommer den redovisas under Google Play Services eller under appen i sig (t.ex. Hangouts) när man kollar sin dataförbrukning listad efter varje enskild app som använt data?

    -Bör det vara okej att blockera dataanvändning för Google Play Services, trots varningen som dyker upp? Det finns väl inget livsviktigt som den appen behöver datatrafik för, när min tanke trots allt är att använda telefonen så lite som möjligt och spara batteri? Eller finns det risk att sms eller andra viktiga funktioner slutar fungera?
    Googles RCS-lösning i Android Messages, som Telia lanserat i Sverige, kanske behöver Google Play Services för sms eller liknande (gissning från mig, vet inte huruvida det stämmer). Just sms och telefonsamtal vill jag ska fungera alltid, så det vore problematiskt om Datally sabbade det. Å andra sidan gör det ingen om jag blockerar Google Play Services och inte får chattmeddelanden i andra appar förrän senare, det är till och med själva poängen.
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Play Tjänster, som den heter på svenska används av väldigt många saker, så som Google Kalender, Kontakter, alltså syncningsdelen, gmail mm så jag känner att det skulle vara dumt. Sedan tror jag inte att FB Messenger och Snapchat använder sig av GCM. Skulle särskilt bli förvånad om Snapchat använder GCM då den appen är bedrövligt dåligt kodad app till Android
     
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 356
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Tack för ditt svar!

    Jag tänker samma sak som dig angående Snapchat.
    Hur kollar man upp detta?
    Kanske räcker med en enkel googling, får testa det imorgon.

    Hmm tanken vore att stänga av Play Services bara vissa stunder, när jag knappt använder telefonen. Ett alternativ vore att istället stänga av mobildata helt.
    Får kanske testa att blockera datatrafik för Play Services en stund och se hur telefonen reagerar. Om jag gör det, så återkommer jag.