Övrigt: Användningserfarenheter för Huawei P10

Diskussion i 'P10-serien' startad av SvanteD, 5 feb 2018.

?

Genomsnittlig SOT för dig med P10?

  1. 1-2 h

    0 röst(er)
    0,0%
  2. 2-3 h

    0 röst(er)
    0,0%
  3. 3-4 h

    4 röst(er)
    36,4%
  4. 4-5 h

    2 röst(er)
    18,2%
  5. 5+ h

    5 röst(er)
    45,5%
  1. SvanteD

    SvanteD Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hej!

    Det här är en tråd för att följa Huawei P10-användares användning med fokus på batteritid. Med hjälp av flera användare som postar egna erfarenheter så kan vi få en estimering över verklig användning och dess batterianvändning.

    Användning av exempelvis Gsam battery monitor skulle kunna visa genomsnittlig användning. Dock är snittet lite missvisande då den estimerar att förbrukningen är linjär (dvs de första 20 % och sista 20 % är detsamma). Men många har säkert märkt att första 20 % brukar ”hålla längre” än sista 20 %. Så laddar man telefonen mitt i cykeln så mäts inte den nedre delen av batteriskalan utan antas att den håller lika länge som den övre delen.

    Lägger även in en poll där användare kan kryssa antalet timmar i SOT som de vanligtvis når vid den dagliga användningen.

    Viss information bör finnas med i posterna såsom:
    • Användarmönster (tid med chatt, film, musik, spel och surf).
    • Använder du ”döda appar vid skärmstängning” (vissa appar, alla appar, inga appar)?
    • Bluetooth alltid på?
    • Google Now GPS (på eller av)?
    • Har du socialt media installerat på telefonen (påverkar wake locks)?
    • Laddar du fullt eller lite grann då och då? När och hur ofta?
    • Ligger telefonen ofta still på bord eller dylikt (dvs tillåts dozeläge)?
    • Live wallpapers?
    • Ljusstyrka (auto eller vilken styrka)?
    • SOT (Screen on time)?
    • Wifi alltid på?
    • Vilka är de fem högsta batteriätarna för dig?
    Är det något som borde tilläggas?
     
    chraist gillar detta.
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 018
    Mottagna gillanden:
    8 510
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Viken firmware man har kan vara intressant med.
     
    SvanteD gillar detta.
  3. daxwise

    daxwise Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    T2
    Telefon:
    S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    T2
    Telefon:
    S21 Ultra
    Telefon 2:
    S10+
    Telefon 3:
    S8
    Platta:
    ipad2 wifi
    Övrigt:
    Chromecast i två rum
    Utan att blanda in några tekniska förutsättningar kan jag dela med mig av mina experiment med min P10.
    Till att börja med måste jag erkänna att jag snabbt tröttnade på luren och därför har bytt till en S8. Men eftersom jag är på väg att bestiga Kilimanjaro behöver jag en hållbar strategi för att kunna ta bilder på berget utan att ha tillgång till att ladda luren. Därför tänkte jag ändå ta med telefonen, som backup.
    Det första experimentet gick ut på att se hur länge luren håller laddning på flygplansläge i standby. Efter tre veckor hade jag fortfarande 30% kvar, så jag gick vidare till nästa etapp där jag tog ett tiotal foton per gång några gånger om dagen. Det drar bara marginellt mer än att bara väcka telefonen en gång varannan dag för att kontrollera förbrukningen.
    Min förhoppning är att min S8 är lika snål som P10 är på flight mode, men min känsla är att P10 ändå vinner den duellen. Vi får se. I vilket fall som helst så är jag väldigt nöjd med batteritiden i P10, även om den i ren prestanda och mjukvara inte funkade för mig. Kameran är det inget som helst fel på och uppenbarligen drar den inte lika mycket ström som Samsungs kamera. Och apropå det så glömde jag ju nämna att när jag lät min P10 ligga på standby i några veckor för att fotografera lite då och då så brydde jag mig aldrig om att stänga av kameran. Den låg kvar i listan över nyligen använda appar så den var egentligen också hela tiden i standby. Utan att dra mera ström.