Diskussion: Anyfin - Låne-/kredit-app som säger sig vara ekonomirådgivning

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Emptiness, 24 aug 2021.

Taggar:
  1. Emptiness

    Emptiness Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    395
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Såg inte att Anyfin diskuterats här nånstans tidigare, blev nyfiken på dem för de pumpar ut reklam just nu.
    Jag trodde först att det var ett alternativ till Zlantar eller Alwy eller nån av dessa ekonomisammanställningsappar som finns, men det visar sig vara låne- kreditutgivare istället. Fast saltat med lite förvirring.
    Appsidan på Google Play säger: "Anyfin is the finance app that gives you more control of your money."
    Anyfins hemsida säger: "Sänk kostnaden på befintliga delbetalningar, kreditkort och privatlån."
    Fast det får man scrolla längst ner för att se förstås.

    Inte helt raka bananer kan jag personligen tycka, men vad vet jag.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 756
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    I grund och botten verkar det handla om att erbjuda sig att samla lån med hög ränta för att erbjuda något lägre ränta, som du säger.

    I sidfoten på sidan finns ett räkneexempel, men jag vet inte till vilken nytta det är då erbjudandet som ges är individuellt inom ramen för vad som framgår av villkoren längre ned:
    Här är villkoren där det framgår att räntan varierar mellan ~3.95 % - 19.95: https://storage.googleapis.com/anyfin-legal-assets/agreements/SE/secci_refinance/03bcb094-82ec-4f66-b4b7-6931bb3b0141/Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI).pdf

    De erbjuder någon typ av abonnemangskoll också, men det är ju inte särskilt kvalificerande om tjänsten mer marknadsförs som Zlantar som låter en jämföra olika avtal eller Alwy som kan aggregera info från de flesta banker/kreditkortsaktörer osv.

    De har även en tjänst de kallar "bryggan" som låter användare låna 1000 kr "utan avgifter och räntefritt", som sedan ska dras automatiskt "när nästa lön kommer in", vilket jag spontant tycker låter lite märkligt: Anyfin | Sänker räntan på delbetalningar och kreditkort


    Eftersom det blivit så enkelt att handla på kredit så ploppar dessa tjänster för närvarande upp som svampar ur jorden, så då gäller det att differentiera sig i marknadsföringen och sticka ut på något vis, vilket kanske kan vara fallet här (?).
     
    Last edited: 24 aug 2021
    Kristy och Emptiness gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 756
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Anyfin startar visst sparkonton snart också, med ränta: Svenska snabbväxaren gör jätterunda – tar in nästan en halv miljard

    Intressant är att ett flertal ur ledningen har ett förflutet inom Klarna:
     
    Kristy gillar detta.
  4. Cashback

    Cashback Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2020
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    506

    MINA ENHETER

  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Har använt Anyfin endel på sistonde...tycker själva processen är imponerande... de löser de mesta bakom kulisserna... Hade ett lån som bara gick att betala via trustly alltså inte vi konto nummer och ocr.
    Det löste allt bakom kulisserna... fick sedan sms av långivaren att min lån var slutbetalat.

    Nu till min fråga... vad har för folk för erfarnhet vad man kan förvänta sig för ränte reduktion ?
    och är det någon som lyckats förhandla räntan med ett erbjudande de fått ? eller jobbar de inte alls på det sättet ? tex om man tackar nej till ett erbjudande om man får ett nytt som är bättre osv.

    De använder förvisso UC... men det verkar som lånen man flyttar ej är synliga på UC...isånafall kan man ju höja kreditbetyget på det sättet. Har iallafall inte sett det lånet jag flyttade dit på UC ännu...
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 955
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    De kommer nog inte förhandla räntan ytterligare. Du har ju redan fått deras erbjudande och har du godkänt det, har du ju redan kört igång. Du kan säkert använda räntan hos Anyfin för att få annan ränta hos andra banker.

    Lån från Anyfin bör vara synliga i din UC. Dock uppdateras ju UC för lån en gång i månaden, så det kan ju ta ett tag innan det dyker upp.

    Jag hade blivit förvånad om det inte syntes i UC.
     
    Kristy gillar detta.
  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja jag tänkte testa att flytta det till northmill bank sedan de har ju en liknande tjänst som heter reduce.
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 955
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nu är det ju helt upp till dig hur du vill hantera din privatekonomi - men för många UC-förfrågningar är ju inte gynnsamt heller. Bankerna ser inte enbart till det aktuella skuldsaldot, utan även på antalet nya blanoclån, antal förfrågningar osv.

    Anyfin är ju toppen för att komma ner i kostnad, verkar det som iaf, från typ kortkrediter. Det är väl inte helt tänkt att flytta in och ut därifrån heller kan jag tänka mig.
     
  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja fast har man inga planer 3 månader frammåt att köpa något dyrt så spelar de ingen roll då blir det viktigare att förhandla fram räntan men vet man med sig man ska flytta eller liknande ja då gör man nog klokt i att hålla sig borta från UC åtminstonde 6 månader om man vill ha utmärkt kreditbetyg...

    sedan kan jag själv tycka systemet är missvissande...är skillnad på en ansökan och en ansökan som faktiskt leder till dom... men i UCs värld så innebär en anöksan det samma som man tagit en kredit...

    Det är en fördel med anyfin... att den kreditupplyssningen du tar är giltig i 30 dagar och 60 dagar om man redan är kund...

    Hur som helst jag ger tumme upp för anyfin... så länge man vill offra en UC...

    Inga dolda avgifter vad jag kan se... ingen uppläggningsavgift som annars är vanlig...

    Men det hade varit intressant att höra från andra hur mkt sänkning av räntan de fått ?
    någon som vill dela med sig ?

    De kanske har satt praxis att inte sätta så mkt lägre...

    på Nordea medlems lånet fick jag en halv procent mindre bara... men tänkte... bättre än inget
    Det var ett större lån så summan blev ändå betydande i räntekostander.

    Medan ett annat lån som låg 14% gick ner till 12%.

    Ställde en fråga i chattten angående billån och de går med på det... dock är lägsta räntan de erbjuder där 4%... jag har 2.8% i dagsläget.
     
  10. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Anyfin ska tydligen underlätta att få en överblick och avsluta olika (streaming?) tjänster som man kanske sitter och betalar omedvetet.

    Mardrömmen för Spotify, Storytel och Netflix? Techbolagen går ihop för att döda abonnemangen
     
  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag skulle rekommendera North mill reduce de sänker räntan mycket bättre än anyfin. Det är sant att anyfin sänker räntan men oftast kanske med en halv procent medan northmill sänker många fler procent.
     
  12. Cashback

    Cashback Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2020
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    506

    MINA ENHETER

    Anyfin tar in drygt 320 miljoner kronor. Med den senaste rundan inräknad har Anyfin sedan start tagit in 1,17 miljarder kronor via riskkapital. Hösten 2021 tog bolaget in nästan en halv miljard kronor till en värdering på 3,3 miljarder.

    "Vi är nöjda med värderingen, som inte är lägre än i föregående runda”, säger Mikael Hussain utan att utveckla specifikt var den landade"
     
    bernard gillar detta.