APK

Diskussion i 'Tattoo' startad av roxul, 18 nov 2009.

  1. roxul

    roxul Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag är total nybörjare på android, har upptäck att det är många apps som jag måste installera genom att hämta en APK fil tror jag det hette, men hur installerar jag en sån fil?:confused:
     
  2. lixenstrand

    lixenstrand Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2009
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Du laddar ju ner programmet genom "butiken" som finns på din mobil..

    om du vill ladda ner ifrån din dator och för över på det sättet så går det ju självklart också men är mycket bökigare.

    men det är väl bara ladda ner något filprogram som heter "linda" eller något sånt ska det heta va?
     
  3. Cyanopsis

    Cyanopsis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2009
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    det finns lite olika alternativ. Antingen installerar du programmet apkinstall (kolla i vår dropbox på drop.io/androidtattoo så hittar du det där nu); då kan du installera det direkt genom ett dubbeklick på datorn, förutsatt att du har mobilen kopplad via usb - eller så skickar kopierar du över apk-filen till SD-kortet och installerar via en filhanterare (app controll eller nåt på market). Inte så svårt.
     
  4. hiro

    hiro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Note 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 9
    För att sammanfatta och strukturera:

    Det bästa sättet att ladda ner program är från market. Finns inte det program du vill ha där behöver du göra 3 (4) saker för att installera ett program:

    1. Få tag i och ladda ner en apk-fil. Titta i vår drop-box för program som borde funka med tattoo.

    2. Överföra filen till din mobil. Kan göras via usb, bluetooth eller sd-kortläsare. Har du inte möjlighet till detta kan du ladda ner direkt med telefonen.

    3. Installera något program som kan installera apk-filen. Jag använder ett program som heter OI file manager. Funkar fint för mig, men det finns säkert bättre.

    (4). Dessutom måste du tillåta mobilen att installera program utanför market. Som säkerhetsåtgärd låter inte HTC dig installera okända program utan att du går in och ändrar en inställning. Settings > Applications > Unknown sources.

    Lite kaka på kaka men hoppas allt ska vara glasklart nu.
     
  5. Cyanopsis

    Cyanopsis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2009
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Just det... punkt 4 där är ju lite viktig!
     
  6. rajraj

    rajraj Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2009
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  7. roxul

    roxul Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har försökt följa din utmärkta beskrivning, men när jag ska klicka på apk-filen som jag vill installera från sd-kortet genom OI file manager så händer inget alls? några förslag på vad jag har gjort för fel?

    detta har jag gjort

    1.tillåta mobilen att installera program utanför market
    2.Laddade ner från dop-box till PC
    3.Förde över till sd på telefon via usb
    4.startade OI file manager och letade reda på filen och klickade på den.

    inget händer
     
  8. hiro

    hiro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Note 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 9
    Ok, har du kommit så långt borde allt fungera, och jag vet ärligt talat inte vad som är felet. Jag tvivlar inte på att du redan testat, men här är saker jag skulle gjort för säkerhets skull.

    Testa installera program från market, funkar det utan problem?

    Var helt säker på att filen inte är skadad, och att du verkligen överfört hela filen. (Ibland skrivs inte filer till SD-kortet korrekt om man drar ut det utan att välja "unmount")

    Testa lägg filen i en annan mapp. Det skulle kunna finnas säkerhetsskit som gör att man inte kan installera från root.

    Testa flera olika apk-program.

    Någon annan som har någon idé?
     
  9. roxul

    roxul Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har prövat flera olika apk-program på drop-box och lagt dom på olika ställen på sd-kortet, men det blir ingen skillnad. Från market är det inga problem, men en del program jag vill ha finns inte där. Allt som händer när jag letar reda på filen genom OI file manager på sd-kortet är att filnamnet blinkar när jag klickar på det.
     
  10. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 055
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Har du provat med någon annan filhanterare, tex ASTRO file manager http://www.androlib.com/android.application.com-metago-astro-qzq.aspx
     
  11. OutLooker

    OutLooker Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2009
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vilket galet bra forum för ett androidyngel som mig. Det var ju lite av ett bakslag att upptäcka att antalet apps för Tattoon var färre än för de andra lurarna "not fun". (Och hur rimmar det med reklamen om en mobil som anpassar sig efter individen osv.) Hursomhelst hittade jag hit, och tur var ju det.

    Laddade utan problem ner reseplaneraren vasttrafik.apk i drop-box och installerade den men har ännu inte fått reseplaneraren att funka (pga nåt databas-krångel? Kan det vara så att uppdateringen av HTC Sync kommer med en apk-installerare?

    Nu letar jag efter en apk-fil för SMS biljett Göteborg. Kanske nåt för io drop-boxen?
     
  12. Oogo

    Oogo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2009
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    Lenovo Moto Z Play

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Lenovo Moto Z Play
    Noterade att ingen kommentar nämner att man lätt kan installera APK-filer med Application Installer som är en del av HTC Sync (som finns lagrad på sd-kortet eller att ladda hem från htc.com). Det är enkelt att använda. Krävs förstås att telefonen är inställd på att tillåta program som inte komemr från Market.
    Skulle tro att detta är det enklaste sättet om man ändå är inkopplad med USB-sladden.
     
  13. roxul

    roxul Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tackar! det löste mitt problem. Jag vet inte om det berode på det men jag hade inte orginal sd-kortet i utan ett större. jag tog fram det som följde med och gjorde som du skrev och då fungerade det.