App för mäta ut koordinater till grovutstakning

Diskussion i 'Applikationer' startad av Gizmokvack, 2 jan 2023.

  1. Gizmokvack

    Gizmokvack Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    187
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Denna tråd skulle likaväl handla om hårdvara som mjukvara eller likväl i byggtråden.

    Vi ska strax bebygga en tomt och jag har koordinater på hörnen på det kommande huset.
    Hur precis är GPS+GLONASS+WIFI+Bluetooth i en mobiltelefon? Kan man få ner den till under decimetern i exakthet?

    Finutsättningen för att mäta ut huskanterna på millimetern kommer jag självklart att köpa in den tjänsten. Min tanke är att sköta grovutsättningen till grävaren och där behövs bara en någorlunda precision och sedan gräver han ytterligare upp till nån meter runt huset.

    Och jag har 4,5m till tomtgräns så kontrollmätningar på det klassiska sättet kan göras ganska enkelt men tycker att det är lite roligare att försöka ge sig på det själv någorlunda digitalt.

    Tankar? Åsikter?
     
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag försökte för några år sedan mäta ut en tomt med mobiltelefon men jag fick ge upp. Det gick inte att få tillräckligt exakt noggrannhet. Jag lyckades aldrig få mer än c:a 1,5 meters noggrannhet med någon GPS-app jag provade.

    I detta fallet var det inte så viktigt för det är en gammal befintlig tomt med befintlig bebyggelse men där vi inte vet exakt var tomtgränsen går på alla sidor. Några markeringar har vi lyckats hitta i terrängen men inte alla.
     
    Gizmokvack gillar detta.
  3. Gizmokvack

    Gizmokvack Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    187
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Okej, tråkigt.
    I mitt fall är tomten precis avstyckad med väldigt tydlig tomtgräns och relativt enkel att mäta upp med måttband och korsmätning... jag hade väl egentligen bara en förhoppning att jag skulle kunna få stå där med min mobiltelefon och en hjälm på huvudet och känna mig som en mätingenjör... men då ger jag upp den tanken innan jag ens påbörjat den.

    Tack för svar.
     
    bernard gillar detta.
  4. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 304
    Mottagna gillanden:
    481
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Under klar himmel är GPS-utrustade smartphones normalt tillförlitliga inom en radie av 4,9 m.
    Så nån precisionsmätning blir det knappast.
     
    Heleg, Buzz, svenix och 2 andra gillar detta.