App-idé, fixa själv med inventor eller ?

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av HCP, 28 jun 2011.

  1. HCP

    HCP Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har en App-idé som jag klurat på ett tag.
    Mixtrat lite flödessscheman m.m. när jag haft tid över och börjar få klart för mig hur det ska fungera.

    Appen är väldigt enkel, man svarar på frågor genom att klicka på knappar och får därefter instruktioner/information.

    Frågan är väl rent genrell egentligen.
    Appen i sig är inget jag varesig vill eller kommer tjäna pengar på.
    Helt i informationssyfte.

    De två val jag har är således att endera göra det själv i app inventor, då mina kunskaper begränsar sig till att förstå det.
    Eller bjuda på idén till andra att färdigställa med risk att det blir annorlunda?
    (kommer säkerligen kopieras senare ändå förvisso)

    Tankar?
     
  2. softarn

    softarn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Min första spontana tanke är

    Varför skulle folk kopiera denna app om de inte kan tjäna pengar på den?

    Man brukar väl säga att det är 10% idé och 90% genomförande. Det finns väldigt många idéer men ganska få som kan genomföra dem, så jag tvivlar på att någon ens vill genomföra din idé. No offence, men det är väl så det brukar bli med liknande frågeställningar. Men du kan ju självklart ha en strålande idé som alla vill genomföra...
     
    Last edited: 28 jun 2011
  3. HCP

    HCP Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Är inte så insatt i just appar, men man märker ju inom andra områden att de gärna kopierar en idé för att få sitt namn på den, även om det redan finns något som funkar lika bra.
    Kanske inte är lika inom android-appar med folk som är tokiga i att klappa sig på bröstet med saker "de" gjort hela tiden :)

    Idén är rätt nischad och fyller ingen egentlig funktion förutom som information och vägledning.

    Men din tankegång var god, kanske inte är någon som vill så man får väl göra det själv :)
    Är inte ute efter fame & glory men den kan nog tänkas vara uppskattad för några.

    10% idé och 90% genomförande var en ny siffra för mig.
    Finns det några riktlinjer vid app-byggande? vad gäller användarvänlighet och tips kring detta, precis som det finns när man bygger hemsidor?
     
  4. nadam

    nadam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Om det är en enkel app så finns det säkert utvecklare som är intresserade av att hjälpa till. I synnerhet om det inte är något du ska tjäna pengar på. Då blir det mer en kul grej utan press eller risk att man känner sig utnyttjad.

    Just din idé låter kanske mer som någon som skulle passa som webbsida/webbapp. Då blir den inte begränsad till bara Android.