App inventor tinydb till list

Discussion in 'Frågor, support och diskussion' started by spyvingen, Oct 10, 2010.

1. spyvingen

spyvingen Adult Droid Medlem

Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Note 3
    ROM:
    CM 13
    Jag har följt guiden på http://android.jwtyler.com/Tutorials.html för att använda tinydb.

Denna guide fungerar så lång som tills man startar om appen och data skall hämtas ifrån db.

Istället för att lägga upp flera items i en listbox så läggs det upp ett alternativ i listboxen med alla värden från databasen med ett mellan rum.

Tex om jag gjort tre rubriker tex.
    rub1
    rub2
    rub3

Så visas dom i listan och man kan välja dom tills att man hämtar listan från databasen vid om start av program.

Då visas det endast ett alternativ i listboxen så här :
    (rub1 rub2 rub3)

på en rad.

kolla bifogad bild ("koden" button1 på bilden är bara för att testa utan att behöva installera programmet i telefonen).

Röda ringen visar problem avsnittet

Attached Files:

Last edited: Oct 10, 2010
  2. spyvingen

Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Note 3
    ROM:
    CM 13
    Ingen som har stött på detta problem och kanske kan se något fel i "koden"

3. spyvingen

Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Note 3
    ROM:
    CM 13
    löste det på ett helt annat sätt nu

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Har inte testat App Inventor än. Men det kan nog vara schysst att skriva hur du har löst det.

5. spyvingen

Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Note 3
    ROM:
    CM 13
    Blir lite svårt att förklara :)

Men ungefär så här.

Eftersom en listbox inte verkar vilja vara tom när appen startar var man tvungen att i initieringen deklarerar så som det var gjort i bilden men detta resulterade i att jag vid om start fick uta data som en sträng av någon anledning istället för en lista så jag gjorde så att jag struntade i initieringen helt och istället valde att skapa listan när jag tryckte på listboxen och struntade i att göra min varibael till lista som jag redan gjort med en global och då fungerade det. kan klistra in en print på mitt färdiga prog som ser helt annorlunda ut (den förra var från exemple appen jag pillade med) men kan ge en hint till övriga.

Den riktiga är en app för att kunna skriva standard sms till sin älskade om man inte alltid orkar skriva samma gulliga sms gång på gång :) (jag vet inte helt korrekt taktik men det funkar)

Prints kommer snart.

//edit
    är inte så van vid imageshack och mitt printscreen prog sparade som bmp och orkade inte göra om det.

http://img267.imageshack.us/g/screenshot001cn.png/

skriv om ni får problem med bilderna så fixar jag.

BTW. Hade det inte vart bra med en forumdel för appinventor för fler och fler börjar väl få invites nu.

När vi ändå pratar om app inventor måste jag säga att det är rätt kul och sitta och lulla ihop ett prgram på typ minuter på sin höjd.

Gjorde ett prg som skickar en maps länk på ens position via sms det tog typ 3-4 minuter och sedan lite finjustering för att få med lite extra funktioner.

Men sen är app inventor förtillfället väldigt begränsat man kan tex inte få ett program att göra något om programmet inte syns på skärmen (tex. om det är nerstängt eller screen lock är på.) vilket egentligen utesluter alla möjligheter till en användbar app :)

Men men ni får gärna komma med lite ideer vad man kan slänga ihop.

//edit kom på att man kan exportera projektet och lägga upp här om nån är intresserad

Attached Files:

Last edited: Oct 12, 2010