App Inventor VS Java för enkla saker?

Discussion in 'Frågor, support och diskussion' started by xtreme, Feb 17, 2011.

1. xtreme

xtreme Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Förstår att man inte kan göra superavancerade saker i App Inventor men hur står det sig mot Java för enklare saker? Har själva inte testat App Inventor.

App Inventor måste gå mycket snabbare att göra appar i än Java även om man kan programmera.

App Inventor gör kanske inte saker rätt rent tekniskt även om resultatet blir rätt, fast det finns också väldigt mkt skräpkod/dåligt kod i många Java appar.

Hört att filstorleken i App Inventor blir större (rätt?) jämfört med Java, dock går det tydligen komma runt att man inte kan lägga saker på Market också.

I Java måste man tänka på många saker som kompatibilitet med skärmstorlekar etc. Hur är det med App Inventor?

2. Das Erdbeerkuchen

Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Som du själv säger så blir storleken med AppInventor större. Väldigt mycket större. En såpass enkel app som SD-Index (omvandla Euro till SEK enligt SDs egna index ;D ) tar upp 3,96 MB på telefonen. 2.84 När man flyttat till SD-kortet. Skulle troligtvis inte ens ta 50 KB
    kodat i Java, gissningsvis.
    Själv kan jag inte koda i Java så jag vet inte hur det står sig i övrigt.

3. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Kompabilitet på skärmar är inte så svårt om man gör det rätt från början. Så det är inte samma WYSIWUG som App-inventor verkar vara. Har aldrig gjort något med appinventor.

4. xtreme

MINA ENHETER

Sa inte att det är svårt men trots det är det ngt som måste göras och ngt man måste tänka på. Undrar bara om det sköts själv i app-inv eller helt enkelt bara ser bra ut på telefonen som är inkopplad (för de ska man tydligen ha enligt vad jag sett på introvideon) och skit på resten.

I eclipse har man LinearLayout, TableLayout, RelativeLayout etc. Hur funkar det i app-inv? Kan man flytta "sakerna" fritt?

5. uncoloured

uncoloured Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Eftersom jag har access till AppInventor sen länge (har alla det nu?) så tittade jag precis hur det ser ut.

Allt är ju drag n drop. Det finns en properties-kolumn där man anger props, typ width, enabled, font, cols/rows etc.

Man kan välja tre olika layouter - Horizontal, Vertical och Table. De övriga som finns i SDK'n verkar inte tillgängliga.

Sen verkar det finnas lite annat kul som förmodligen hade blivit lite trixigare i Java, t.ex. färdiga funktioner/komponenter för att snacka med Lego Mindstorms-enheter via BT. I kategorin "Not ready for primetime" finns komponenterna GameClient, SoundRecorder, TinyWebDB samt Voting.

Under "Other stuff" finns t.ex. ActivityStarter, BarcodeScanner, BtClient/Server, SpeechRecognizer. Jag lyckas inte riktigt klura ut om man kan göra flera activities i sin app, det borde väl gå?

Övriga komponenter är bl.a. Camera, VideoPlayer, Texting, Twitter och LocationSensor.

Själva "programmeringen" gör man i Blocks Editor, ser ut typ som en blank canvas där man drar ut färdiga legoklossar. En if-sats t.ex. är en liten kloss där man kan koppla på en condition och en action. Svårt att förklara...

Okänd utvecklares screenshot, tycker personligen det ser betydligt mer förvirrande ut än ren Java-kod:

Så ser det ut, tror jag håller mig till Eclipse...

Last edited: Feb 17, 2011
  6. ulsa

ulsa Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

7. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Jag syftade på att det inte tar lång tid i java.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

8. b0red

b0red Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har ansökt om att få den, men det har fortfarande inte hänt ett dugg... Flera månader sen. Vi pratar Appinventor här nu.

9. xtreme

MINA ENHETER

Går att få utan ansökan. Provat att bara regga dig?