App och CMS

Discussion in 'Frågor, support och diskussion' started by sika, Feb 25, 2011.

1. sika

sika Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej,

Mitt första inlägg här på Swedroid, men säkert inte mitt sista :)

Har själv inga större erfarenheter inom programmering (några grundkurser), och är är helt ny på Android. Är dock medlem i en grupp som ska leverera lite mjukvara till ett företag (projektarbete på högskola).

I projektet ingår att fixa ett CMS och några tillhörande appar till det. Företaget har själv ett system som agerar mellan CMS och appar för att skicka informationen.

Tanken är att CMSet ska uppdatera appen automatiskt med information (bilder, sociala medier, etc) utan att appen behöver begära det.

Jag undrar nu:
    För att programmera/förbereda en app för att kunna utföra ovan (att automatiskt kunna ta emot info utifrån och hantera den i appen), vad behöver man då göra? Var bör jag kolla för att lära mig detta? Några enkla exempel?

2. woody

woody Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

sika likes this.
  3. beejizzle

beejizzle Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Om det är ett CMS som uppdaterar en hemsida med information så är det ju bara att ladda innehållet i telefonen från hemsidan med ett visst intervall/när appen startas, DET är enkelt och kräver ingen speciell version av android men om du ska ha en funktion som skickar ut information till telefonen samma sekund som de publiceras så bör du använda push.

Du får nog dock förklara lite mer noggrant vad du söker för jag förstår inte riktigt funktionen.. .:)

sika likes this.
  4. sika

sika Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack för era svar!

Ni är inne på helt rätt saker: Jag vill kunna pusha från molnet direkt till mobilen! Vilken bra början här! :)

Jag återkommer säkert senare när jag har läst om detta via länken. Kanske (förhoppningsvis) står också något att läsa Pragmatic Hello Android som jag precis börjat med, får se.

5. sika

sika Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Förresten, när jag ändå är inne på detta:
    På grund av att push-servicen antagligen kommer att trycka ut en hel del material till appen, behöver/kan jag explicit hantera (vid programmering) cache på appen?

6. sika

sika Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu skriver jag igen...

Läste lite om Android Cloud to Device Messaging via länken som postades ovan.
    Enligt denna krävs vissa saker för att ordna tjänsten. Främst reagerar jag på C2DM Servers: The Google servers involved in taking messages from the third-party application server and sending them to the device, App: This must be a 2.2 Android device that has Market installed, and it must have at least one logged in Google account., och Third-Party Application Server: An application server that developers set up as part of implementing C2DM in their applications. The third-party application server sends data to an Android application on the device via the C2DM server.

Finns det inga andra sätt om man har något program som kan skicka informationen till appen? Finns det något generellt man programmerar in på appen för att mottaga information från 3 parts servers?