App så man kan se hur många A, Ah osv batteriet laddas med?

Diskussion i 'Applikationer' startad av timebandit, 24 jul 2012.

  1. timebandit

    timebandit Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Hej

    Jag undrar om det finns en app så man kan se hur många A, Ah som batteriet laddas med?
    Verkar ha problem med vissa kablar å laddare..

    Edit

    Batterinivån sjunker istället för att gå upp i laddning. Gäller 2 olika laddare å 3 kablar... Självklart används inte telefonen under laddningen. Har även provat starta om osv.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
    Last edited: 24 jul 2012
  2. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Battery Snap kan visa ganska mycket i alla fall, men inte helt säker på att den visar just detta... Men den visar i alla fall om telefonen tycker den är ansluten till USB (max 500 mA) eller Laddare (min Hero drog upp till 1 A där) och en hel del annat.
     
  3. timebandit

    timebandit Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Verkar inte gå att se hur mycket batteriet laddas... Hoppas någon vet.

    Att få fram att det laddar via AC eller USB är inga problem. Står alltid AC men känns ändå inte bra. Batteriet tog slut på jobbet idag. Gick inte ens att ladda upp batteriet när telefonen var på, fick stänga av å ladda :/

    Håller på testar den ena laddaren med en kabel jag vet fungerar, så antingen laddaren eller kabeln ger mig inte tillräckligt med ström.

    Edit:

    Det är båda laddarna på jobbet som inte riktigt klarar av att leverera... Synd.
    Behöver väl köpa en ny igen då.

    Dock om någon vet någon app som klarar av att visa hur mycket "ström" som batteriet laddas med så vore det fortfarande av stort intresse.
     
    Last edited: 24 jul 2012
  4. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Detta låter ju extremt. Hur många mA är laddaren specad för? Hur gammalt är batteriet i telefonen?

    Mig veterligen finns det inget hårdvarustöd för att mäta hur många A som går in i telefonen. Utan hårdvarustöd går det nog inte göra någon mjukvara...

    Jag har varit med om att laddare specade för endast 500 mA inte klarar av att hålla jämna steg med förbrukningen då GPS och Wifi är på.

    m v h Henrik
     
  5. timebandit

    timebandit Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Alla laddare är på 1A så dem skall verkligen räcka. Tror det är nått med laddarna.
    Använder sällan wifi och gps.
    Mobilen är ca 6 månader. HTC One X.

    Kan det vara något skumt med eluttagen på jobbet? Tog med mig hemma laddaren till jobbet men mobilen klarar inte av att laddas upp när telefonen är på. Fungerar bra hemma iaf.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  6. Foffe

    Foffe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  7. JwK

    JwK Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Tele2, Google Voice
    Telefon:
    Google Nexus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Google Voice
    Telefon:
    Google Nexus 6
    Telefon 2:
    HTC One SV
    Telefon 3:
    Google Nexus 4
    Platta:
    Google Nexus 7
    battery monitor är riktigt bra, även om endast en del telefoner rapporterar äkta mA in. Tycker dock beräkningarna stämmar ganska bra, dock verkar de räkna med förbrukningen som en motpost, så drar man 100 och laddar 1A står det 900mA tex. Nått att hålla öga på är om den laddar som USB eller AC, då den aldrig drar mer än 500mA från en USB-koppling, oavsett vad som egentligen finns på andra sidan.
     
  8. timebandit

    timebandit Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Tack, skall prova Battery Monitor. Gör inget om det bara uppskattas, några siffror är ju kul att jämföra för att se vad det skiljer mellan laddarna.


    Satte telefonen på laddning när den hade runt 70% kvar idag, sedan när jag tittade till den 30min senare så kom det upp en ruta att telefonen drar mer än vad laddaren kan ge och plötsligt var det bara 30% batteri kvar.
    Antingen är det kortis i anslutningen eller nått eller så är det mjukvarufel/hårdvarufel.
    Står alltid AC under laddning så där borde inte problemet vara tycker jag.

    Skall strax göra en factory reset och installera Battery Monitor direkt efter.

    Edit:

    Telefonen är återställd och Battery Monitor och BetterBatteryStats är installerat.
    Startade upp ett spel i 30minuter när batteriet var på 80%. Efter 30min spelande så var batteriet uppe i 90% så denna laddare och kabel fungerar. Med hjälp av Widgeten kan man se aktuell laddning osv.
    Skall testa på jobbet imorgon så se om det håller sig eller inte.
     
    Last edited: 25 jul 2012
  9. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Om laddare som funkar bra hemma inte funkar på jobbet börjar man ju misstänka att det är något sådant.

    Idealt skall det komma ut 230 V sinusvågor ur eluttagen. Dock blir det lätt så att när man ansluter en massa utrustning med switchade nätaggregat hackas sinusvågen sönder och samman och kan se ut som något helt annat än sinus. Måhända är dina laddare känsliga för detta (även laddarna innehåller nog switchade nätaggregat).

    En del finare UPSer har förmågan att "tvätta" risiga inspänningar. Förr vet jag att det fanns tunga klunsar i form av transformatorer med lika många lindningsvarv på primärsidan som sekundärsidan, dessa gav också finare sinusvågor. Dock var det länge sedan jag såg en sådan kluns nu.

    m v h Henrik
     
  10. timebandit

    timebandit Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Tog med mig "original" kabeln telefonen och nu fungerar laddningen. Provade först dem andra USB kablarna och då ville det inte ladda bra. Antingen kortis i kablarna eller så klarar dem kanske inte USB 2.0 standarden... Får prova i några dagar...

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

    Edit:

    Fungerade hela dagen med originalkabeln. Köpte 2st nya kablar idag och dem fungerar också. Kul att USB kablar kan strula såhär :)
     
    Last edited: 26 jul 2012
  11. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Instämmer... har en tunn och "ranglig" belkin-kabel i bilen, och med den så registrerar inte ens min S3 att den är ansluten, men däremot funkade det att ladda min numera döda Desire med den kabeln. (Desiren drog väl i sig mindre, vad vet jag)

    Med annan kabel kan jag däremot ladda i bilen...