[App] Schematiskt skolschema

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Zino, 20 feb 2016.

  1. Zino

    Zino Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2015
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    8
    Lägger just nu all min lediga tid på utvecklingen av den här appen. Det finns hundratals grund- och gymnasieskolor att välja bland, hittar du inte din och du vet att ni använder Novasoftware är det bara att säga till. Läs beskriviningen på Google Play för mer ingående info.

    Är det inte relevant för dig (annat schemasystem/går inte i grundskolan eller gymnasiet), ladda ned och scrolla runt lite ändå, det hjälper mig något enormt att få lite fler nedladdningar sådär vid release

    Kom gärna med feedback här :)

    https://play.google.com/store/apps/details?id=se.zinokader.schematiskt


    Schematiskt feature.png
     
    Last edited: 22 feb 2016
    indika gillar detta.
  2. Ero

    Ero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS
    Info:
    Jobbtelefon
    Efter att bara kikat på screens och läst lite så kan jag säga:

    Säg åt dina kompisar att kommentera lite mer moget.

    Veckodagarna som är ovanför schemat (listan med mån-fre) bör vara lite större, ser ut att finnas gott om utrymme för att göra större text.

    Se över lektionernas färger, känns lite som färgtemat till Windows 3.1. Plocka lite hejvilt här typ: https://flatuicolors.com/

    Bilden nedan visar mån-fre väldigt smått, medans Måndag är baota. Går nog att justera till lite :-)
    [​IMG]

    Och tittar man på denna bild så är det högst oklart varför så många alternativ presenteras för ett inmatningsfält (Personnummer/klass/lärare/sal), gör om till dropdown där man väljer va man vill fylla i och skapa ett fält som ändras efter vad man valt (t.ex. personnummer ska enbart ta nummer osv):

    [​IMG]

    Kan lärare plockas ut med API så man kan välja en? Eller måste man kunna stava exakt? Vad händer om det finns två med samma namn?

    Lite snabba och små tankar :-)
     
    bernard och Zino gillar detta.
  3. Zino

    Zino Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2015
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    8
    Oerhört tacksam för synpunkterna! Lektionerna är bildfiler så hur de ser ut kan jag inte ändra på, men texten är definitivt allt för liten på tablets, det ska jag se till att fixa. Dropdown ska det bli med exempel, problemet med formatet är att olika skolor har olika sätt att skriva på. På min gymnasieskola skriver vi t.ex. ROJ om läraren heter Johan Rosander. Det finns ingen API, det hela är väldigt osmidigt att implementera men det är som det är och man kan i alla fall försöka bygga ett snyggt UI runt det. Jag har tittat på sätt att få ut texten ur bilderna och har lyckats någorlunda, men det kommer ta tid.
     
    Last edited: 11 mar 2016
  4. Ero

    Ero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS
    Info:
    Jobbtelefon
  5. Zino

    Zino Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2015
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    8
    Har lyckats få ut texten nu och använder det redan till smartalarmet, som låter dig välja hur lång tid innan dagens första lektion som appen ska väcka dig. Snart blir det lektionsnotiser och därefter ersätter jag webview med egen design på schemat :)