App som byter bakgrund beroende på plats & väder

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av miii, 2 aug 2010.

  1. miii

    miii Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej!

    Fick idén idag att det skulle ha varit roligt att ha en app som skulle byta bakgrundsbilden (ev. låsskärmen också) till valfria bilder beroende på väder & plats. Bilderna får man självklar välja själv.

    Exempelvis:
    - Jag sitter i stugan och det är soligt, bakgrundsbilden blir en bild på min stuga i fint väder (som jag förstås har knäppt och valt).
    - Jag sitter i stugan och det är regnigt/mulet, bakgrundsbilden visar stugan i regnigt/mulet väder.
    - Jag sitter hemma och det är soligt, bakgrundsbilden visar mitt hus (ej stugan) i fint väder.

    Platsen kan man plocka ut antingen/helst ifrån wlan eller gps, alternativt ifrån htc's inbyggda väderwidget. Vädret kan den plocka ifrån htc's väderwidget eller någon annanstans (exempelvis smhi, yr.no osv.).

    Jag har en minimal erfarenhet av att utveckla applikationer till android men kan inte göra en sån här app själv, så därför frågar jag er. Med tanke på appens svårighetsgrad så känns det inte som något dunderjobb för en utvecklare, så jag hoppas att någon fixar en sådan app :)

    (Länka gärna om det redan finns en motsvarande app redan)

    // miii
     
  2. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Väder är nog svårt, tror jag, men annars kirrar ju Locale detta perfekt med saker som tid, plats och så vidare.

    http://www.appbrain.com/app/com.twofortyfouram.locale
     
  3. miii

    miii Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Okej, ska kolla upp appen. Varför skulle väder bli svårt?
    Har inte SMHI eller YR något api som man kan få vädret ifrån?
     
  4. TheBasterd

    TheBasterd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Borde inte vara några problem alls. Yr har ett api som man kan programmera mot.
    Men din önskan kanske uppfyllas snabbare än du tror.
    Ser ut som att Signaturen Kaj här på forumet som utvecklar Väder-appen "Snowstorm", ska kolla på att göra ett Locale-plugin.

    Då kan du få den funktionalitet du söker. Kruxet är väl att hosta upp de hutlösa ;) 85Kr som Locale kostar. Eller så kan man vända sig till mindre nogberäkliga ställen...
     
  5. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Fråga ang. Locale när vi ändå snackar om det. Drar det lika mycket batteri som det gjort förr i tiden?
     
  6. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Jag har bara läst att folk är intresserade av det, jag har inte funderat så mycket på att implementera det. En sak som jag dock funderat på att göra, och som då inte skulle kräva Locale, är att göra ett Live wallpaper som använder väderdata. Det skulle då kunna göra sådana här saker.
     
  7. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Kan tänka mig att det gör det. När man läser dokumentationen står det att de pollar statusar ca var 10:e minut.
     
  8. TheBasterd

    TheBasterd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER


    Japp, jag försökte uttala mig så försiktigt som möjligt utan att skriva att det var klappat och klart. Men det gick visst inte hela vägen fram...

    Jag hade i alla fall uppskattat ett sådan plugin (För oss som inte kör telefoner som stödjer Live wallpapers). För övrigt är Snowstorm kanon!
     
    Last edited: 2 aug 2010
  9. djstoffe

    djstoffe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Beautiful widgets har ju ett tillägg som är ett Live wallpaper som ändras beroende på tid och väder. Dock kan du inte välja egna bilder som den ska visa.
     
  10. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Jag kom på det lite senare på dagen. Det är fortfarande rätt många som inte kör Android 2.1 eller senare. Det finns även en del telefoner som nu har 2.1, men inte live wallpapers :(

    Problemet för mig med att skriva ett sådant plugin är att jag själv inte har appen, och jag vet inte heller hur många som har den. Tyckte appen verkade smådyr. Rent tekniskt sett har jag också en del problem. När jag bara kollade lite fort på hur plugins är så verkar det som att jag måste skriva en separat app som är ett plugin, och sedan göra så att den appen pratar med Snowstorm. Nuvarande Snowstorm exponerar ingen funktionalitet och jag skulle därför behöva skriva om lite. Summa sumarum så blir det ett halvstort jobb som kanske inte så många har nytta av.


    Lite OT för denna tråden:

    Just nu går jag lite på halvfart i utvecklingen. Skall göra klart hour by hour, sedan kommer jag skriva om Snowstorm helt. Finns en hel del saker som jag vill göra, men som blir svåra att göra med den nuvarande koden. (Bättre stöd för alternativa layouter, stöd för skuggor på texter, helt kunna välja hur transparent bakgrunden skall vara, stöd för klockor, stöd för animeringar, bättre integration mellan widgets och appen, ändrad konfigurering, annan hantering av persistens osv)
     
    Last edited: 3 aug 2010
  11. TheBasterd

    TheBasterd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Japp helt riktigt. Jag tex kör en HTC Legend, och har inte stöd för Live Wallpapers trots att det är en ganska ny telefon. Angående plugin så har jag fått för mig att tex applikationen RemoteStick kör pluginet integrerat i själva applikationen. Jag har inte pallat sätta mig in i hur Locale fungerar, men vad jag förstått så ska det gå att ha själva pluginet inbyggt i sin applikation...
     
  12. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Ja, det går, men då blir Snowstorm ännu större (redan nu drygt 500 kB), och då känns det lite som att man börjar bygga in funk som egentligen inte har med Snowstorm att göra.

    Hmm... att skriva en bakgrundstjänst som lite då och då kollar google weather och som byter bakgrund baserat på koordinat och nuvarande väder skulle inte vara så svårt. Det skulle även funka på tidigare Androidversioner iom att det inte är ett live wallpaper.

    Borde finnas någon utvecklare som har tid till det?
     
  13. asperon

    asperon Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    586
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    jag slänger ihop något så ser vi om det duger ;)
     
  14. asperon

    asperon Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    586
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Ok, har en app som hämtar data från Google och byter bakgrund baserat på det. Skulle behöva lite snygga default bakgrunder ifall någon sitter på några sådana. Följande väder finns:

    chance of rain
    sunny
    mostly sunny
    partly cloudy
    mostly cloudy
    chance of storm
    rain
    chance of rain
    chance of snow
    cloudy
    mist
    storm
    thunderstorm
    chance of tstorm
    sleet
    snow
    icy
    dust
    fog
    smoke
    haze
    flurries
     
  15. tubstr

    tubstr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kalas! jag stödjer projektet ++!

    Dock så är jag allt annat än en grafisk designer.. Men, riktigt snygga animerade bilder för respektive ovan nämnt väder + även "transition" animationer vore riktigt najs!

    Gött jobbat asperon!
     
  16. asperon

    asperon Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    586
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Några animationer och övergångar är nog inte aktuellt, iaf inte i ett första skede. Ville man göra det så vore nog ett live wallpaper bäst.
     
  17. miii

    miii Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kanon, glöm bara inte att man ska kunna ändra bakgrund till sina egna bilder (ex. kamerabilder) ;)
     
  18. asperon

    asperon Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    586
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Funderar lite på om jag bara ska kika efter en mapp, typ WeatherWallpaper på sd kortet där filerna måste heta chance_of_rain osv eller om jag ska bygga ett gui, vi får se
     
  19. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Kika i en mapp tycker jag är lagom nivå än så länge.

    En fundering kan ju vara om du skall ha stöd för underkataloger.

    Om du väljer en struktur i stil med:

    HTML:
    WeatherWallpaper
      chance_of_rain.jpg
      sunny.jpg
      :
      default.jpg (fallback om en bild saknas)
      <dir night>
      <dir morning>
      <dir evening>
    
      59.311714_18.059221 (directory)
        chance_of_rain.jpg
        sunny.jpg
        :
        default.jpg (fallback om en bild saknas)
        <dir night>
        <dir morning>
        <dir evening>
    
    Så ger du stöd för det som önskades i denna tråden.

    När du ska växla bakgrund kollar du i WeatherWallpaper efter kataloger som följer formatet latitude_longitude, hittar du flera kollar du vilken katalog som har koordinater som ligger närmst aktuellt koordinat. Bilder som ligger i rooten för en koordinat är dagbilder. Finns det underkataloger som heter night/morning/evening så hämtar du bilder därifrån. Saknas en bild i en katalog kollar du ett steg högre upp, får du ingen träff där heller så letar du efter default.jpg.

    På det sättet kan användare ha bilder för olika platser och olika tidpunkter på dygnet. Om man saknar vissa bilder för en plats så kan man ha defaultbilder, och en användare behöver inte heller ha kataloger för platser, och då körs alltid med de som ligger i WeatherWallpaper.

    Enkelt, och borde funka. Lite så som Android kollar efter resurser.
     
  20. ZiP

    ZiP Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Paketerna in defaultversioner med apk'n så slipper man problem med att användaren råkar ta bort bilderna från minneskortet eller helt enkelt inte har ett minneskort