App som kör mot extern databas

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av HoA, 29 mar 2014.

  1. HoA

    HoA Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hej!

    Helt ny på mobil utveckling och funderar på hur jag ska lägga upp mitt projekt. Jag håller idag på att utveckla en desktop-(db)-applikation i vilken jag har ett kundregister med flera länkade tabeller med diverse information, ffa 1:n i en eller två nivåer samt några olika "lookup-tabeller". Databasen i fråga är en postgresql.

    Om jag nu ska bygga en app som kör mot denna databas connectar appen direkt mot databasen eller har jag lämpligen ett lager emellan, typ någon api? Finns det några "best practices"? Hur är det med säkerhet? Skulle helst önska att kommunikationen är (SSL-)krypterad. Hur är det med skalbarhet? Jag tror att databasen kan växa till åtskilliga 100 megabyte.

    Inledningsvis kommer appen troligen att bara läsa i databasen men på sikt önskar jag även att skriva.

    Tacksam för all input!

    -H
     
  2. saftmaskin

    saftmaskin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2011
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    55
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Nova Launcher, SwiftKey
    Gå direkt emot databasen är antagligen uteslutet av förklarliga själ.

    Jag har appar som hämtar och skriver till en MySQL databas på en server och jag har då byggt ett api eller service eller vad man nu ska kalla det i PHP helt enkelt som skickar och tar emot JSON-data.

    Blir smidigt att sedan med Gson-biblioteket i appen läsa av JSON-datan.

    Skalbarheten är troligtvis inget problem. Databaser som PostgreSql klarar väldigt mycket. Så när trafiken börjar bli stor så gäller det gamla vanliga, du behöver index så att sql-frågorna går snabbt. Därefter kanske en slags cache för långsamma frågor emot API'et som kanske sker väldigt ofta.

    Så ett web-api är nog best practice. Du kan då smidigt köra SSL-kryptering på HTTP-anslutningen så att ingen känslig data mellan telefonen och servern kan avlyssnas påvägen av en man i mitten.
     
    HoA gillar detta.
  3. HoA

    HoA Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Tack för ett mycket bra svar!

    Angående skalbarheten var det inte databasen utan själva appen jag tänkte på. Men om man har ett lager emellan så som du beskriver så är det ju inget problem.

    -H