App som meddelar när önskad laddnivå är uppnådd (iOS)

Diskussion i 'iPhone Allmänt' startad av Kristy, 29 sept 2021.

Taggar:
  1. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Min far har en iPhone som han inte använder särskilt mycket utan han skulle lätt kunna hålla laddningen mellan 50-80% för optimal batterihälsa. Tyvärr är han inte så noga med detta, utan laddar när telefonen säger åt honom (vid 20%) och laddar sedan till 100%. Inte sällan glömmer han bort den på laddning dessutom. Efter att jag la ut en widget som visar batterinivån i jätteformat går det lite bättre vad gäller att komma ihåg att ladda, men han glömmer fortfarande bort den liggande på på laddning. Därför undrar jag om det finns någon app till iOS som man kan ställa in på att plinga vid önskad laddnivå, ungefär som Accubattery som av någon anledning inte verkar finnas till iOS? Idealiskt vore om den även gick att ställa in på att varna vid en undre gräns.
    Jag har testat en del appar men ingen av dem har plingat högt, och en tyst notis är ju inte speciellt användbart när telefonen inte används.
     
  2. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Hello. Du kan göra det i genvägar.

    Hittade inte att man kan starta alarm, men det kan man säkert också. Men man kan iaf välja att spela musik när batteriet når valfri nivå.
    Personlig automatisering -> Batterinivå, när batteriet stiger över 80% -> Spela musik, klicka på musik och välj låt från biblioteket
    Eventuellt kanske man ska lägga in att den först ska ställa volymen till 80% eller något. Glöm inte att välja att genvägen ska köras utan att fråga.

    EA503C5E-E861-449F-8A3B-8B42B4024919.png
     
    livinl0ud, Kristy och bernard gillar detta.
  3. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 215
    Mottagna gillanden:
    5 039

    MINA ENHETER

    Det kan säkert lösas med Shortcuts-appen.

    Hittade How To Use Shortcuts Automation To Create Custom Battery Level Alert - iOS Hacker
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  4. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Stort tack! :D Skall titta på det. Hoppas jag klarar av det, jag är fullständigt novis på iOS och inte särskilt teknisk i övrigt heller. Jag håller inte helt med om att iOS är enkelt och intuitivt... :P
     
    psp123 gillar detta.
  5. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Nähej, nästan men inte riktigt. :neutral: Jag la in "När batterinivån stiger över 80% - > Spela musik", slog av "Fråga innan aktivering" och tryckte på Klar men får bara upp en notis och den har jag ingen nytta av. Vad har jag gjort för fel tro? Kan det ha att göra med att han inte aktiverat något konto i Apple Music eller liknande?
     
  6. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Nej då. Du är på rätt väg. Men sen måste du klicka på "musik" och välja en låt. Du behöver alltså ladda över några låtar till musik-appen först om du inte har något inlagt.

    FF566B05-91F0-4CD8-8CFD-3A09A89E10C9.jpeg
     
    Kristy gillar detta.
  7. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    TACK!!! Nu har jag laddat ned en låt till biblioteket och nu funkar det! :D
     
    Nicole och frassedylan gillar detta.
  8. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Nu har jag lagt in en notifikation om "Ladda telefonen! " när batterinivån sjunker under 50% också, men det lär ta flera dagar innan han når dit så vi får se om det fungerar.

    Väldigt käck funktion med genvägar faktiskt, den får jag ta och utforska lite mer och se vad man kan göra! :) Fast jag hade inte klarat det utan hjälp, så tack än en gång till er båda! :)
     
    psp123 gillar detta.
  9. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 215
    Mottagna gillanden:
    5 039

    MINA ENHETER

    Det är en kraftfull app men inte helt enkel att använda!

    Det går också att importera färdiga genvägar från tex. ShortcutsGallery.com - Download and share Siri Shortcuts
     
    Kristy gillar detta.
  10. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Haha, nej jag märkte det! :P Betydligt enklare att ställa in i Accubattery som jag själv använder. Men det var kul och jag lärde mig någonting nytt, och därmed är jag väldigt nöjd med dagen. :)

    Skall titta på dessa, men nu när jag lärt mig principen är det nästan roligare att göra egna. :) Fast det får ju vara så att det inte skrämmer min far, han är väldigt teknikrädd tyvärr.
     
    psp123 gillar detta.