[APP] Stenkoll - Få koll på dina utgifter

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av jonashickisch, 10 jul 2013.

1. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 515
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Funkar fint, hoppas på att få se import av filer snart med :)

2. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    När man kan se kategorier för tex 3 mån, 1 år osv kommer jag att köpa Premium-versionen.

Just nu håller jag mest koll på min matbudget. Men det hade varit intressant och se hur mycket man lägger på mat, kläder, elektronik osv på tex 1 år osv. :)

~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 ~

M203 gillar detta.
  3. ducken

ducken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Jag har en fråga om det skulle kunna gå att ordna så man kan utesluta vissa transaktioner eller hela kategorier.

Jag och sambon har delad ekonomi så lönen som kommer in på mitt konto varje månad blir inte exakt det som jag har kvar att röra mig med varje månad. Räkningarna betalas även från mitt konto så jag är egentligen intresserad av att veta vart mina pengar jag spenderar varje månad tar vägen.

Vet att denna funktion fanns i Spendability och var väldigt behjälplig tyckte jag.

4. jonashickisch

jonashickisch Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Vi har planer på att lägga till funktion för att ignorera transaktioner, dock han vi inte få med detta i den senaste versionen.

ducken gillar detta.
  5. ducken

ducken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Kanon! Det vore verkligen grymt:)

6. Hund

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Det vore nice att kunna kategorisera undantag med. Tex om jag köper ett spel från Webhallen, så vill jag själv kunna ändra det till kategorin Program & Spel och inte Elektronik. :)

~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 ~

7. jonashickisch

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Om du menar att du vill flytta en enskild transaktion till en annan kategori så kan man göra det redan idag.

Klickar du dig ner hela vägen till en viss transaktion så kan man flytta den, eller alla liknande, till en annan kategori. (detta från vyn enligt bifogad bild).

8. Hund

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Det hade jag missat, det måste jag undersöka. :D

9. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Appen ser förjäkla trevlig ut. Hur går det här projektet?

Sent from my C6903 using Tapatalk

10. jonashickisch

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Det går bra och vi får mycket bra feedback. Vi håller på med uppdatering nu av iPhoneversionen som skall få samma funktioner som Androidversionen.

I kommande versioner så hoppas vi även att appen själv skall kunna gissa sig till dom flesta kategorierna så att man inte behöver välja kategorier manuellt, vi håller på och testar detta nu med lyckade resultat.

Tanken med appen är att man inte skall behöva göra så mycket utan att det mesta skall ske per automatik.

11. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Kan man redan nu efterfråga stöd för norska Nordea( samt svenska) :-P? Tink finns för svenska Nordea men inget till norska. Får köra exporterade hos internetbanken, formatera csv:en och importera till YNAB, lite segt.

12. jonashickisch

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Efterfråga kan man givetvis göra, men vi har just nu andra delar att prioritera tyvärr :) Eftersom att detta projektet inte är huvudfokus i verksamheten så har vi begränsade resurser till detta.

Zooklubba gillar detta.
  13. mate

mate Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag skulle hemskt gärna vilja prova Stenkoll, ser på pappret klart intressant ut. Men så länge det kommuniceras med någon tredjepartsserver känns det i princip uteslutet.
    Jag ser mig inte alls som någon folehattbärande konspirationsteoretiker, men när det kommer till finansiell och medicinsk information så ligger ribban ganska högt.

Hur ställer sig bankerna till detta? I bankavtalen förbinder ju normalt kunden sig till att inte lämna ut inloggningsuppgifter till tredje part. Bryter användare av Stenkoll mot sitt avtal med banken? (Riskerar de stå utan ersättning om de blir utsatta för bedrägerier?)

(Det man kan tycka att ni mörkar är riskerna.)

Vad du egentligen säger är att Stenkolls servrar (enligt en ej identifierbar användare på ett nätforum) inte avsiktligt sparar något. Sedan kan det ju finnas buggar eller än värre hackarangrepp, som gör att information både lagras och sprids vidare utan att ni heller vet om det (vore ju inte första gången i världshistorien...).

Känns märkligt att ni påstår er inse frågans känslighet och ändå är så luddiga med de tekniska detaljerna.

Problemet är att förtroende är inget man bara kan be om utan något man behöver förtjäna. Av döma av informationen i denna tråd har ni inte gjort er förtjänta av mitt.

För min del så är jag tveksam att ens börja prata säkerhet eller förtroende så länge det finns ett tredjepartssystem - vars säkerhet (både fysiskt och nätverkstekniskt) jag inte vet något om - är inblandat.

Ska vi prata trygghet så har väl inte Dropbox det bästa track recordet? Men jag nästan förutsätter att du menar att det krypteras av appen först?

Så då ska man inte bara lita på personerna bakom Stenkoll, utan på de som gör eventuella plugins. (Eller ve och fasa, virus som drar nytta av API:en och samlar information som sänds iväg över Internet)

14. jonashickisch

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Det är tur att det är frivilligt att använda appen. Många människor vill inte lämna ut dessa uppgifter, även om vi inte lagrar personnummer och lösenord till skillnad från andra liknande tjänster, men det finns många som ser nyttan av tjänsten som vi tillhandahåller och det är dom som vi riktar oss mot.

När vi pratar om API så ger den endast tillgång till sparade transaktioner och kategorier och inte kundens uppgifter om bankanslutningen (vi har inte den informationen).

Det här är en fråga som ständigt kommer att finnas och vi skruvar på allt till det bättre allt eftersom vi kommer på bättre lösningar.

15. jonashickisch

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

I en kommande version så har vi funderat på hur en budgetfunktion skulle kunna fungera, så här får ni gärna komma med synpunkter på hur ni vill ange och övervaka er budget (förslagsvis per kategori).

En uppdatering av Stenkoll finns nu ute hos betatestarna och innehåller en del fixar och förbättringar. Mer om det när det är dags för release.

16. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Om vi skippar "frihet"snacket och "gillar du den inte så använd den inte". Så hjälper ju öppenhet en hel del - att skapa tillit och även eventuellt hjälp att hitta buggar. matemate; hade en bra poäng med att ni gärna får gå in så tekniskt som möjligt med apit och beskriva vad som sker. Kan hjälpa en hel del att få ökad tillit för stenkoll.

Onda folk hittar ändå vägar in.

17. mate

mate Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag ser nyttan, men förstår inte varför inte även den funktionalitet som nu ligger i en proxy kunde byggts in i appen istället. (Visst, appen blir större men hade för egen del inte haft några problem ens med flera MB extra för ökad säkerhet). Bara det faktum att ni valt att nyttja en proxy för något där en proxy rent tekniskt inte borde behövas (motivera gärna!) gör att varningsflaggorna hissas.

(Om någon annan i tråden testat en konkurrerande app eller skrivbordsprogramvara som inte använder tredjepartsserver får ni gärna PM:a mig)

18. jonashickisch

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Vi använder en proxy för att snabbt kunna göra ändringar och fixar för att förbättra produkten. Vi har även en iPhone app så genom att använda en proxy så behöver vi inte utveckla all integration flera gånger utan allt är på en plats. Det gör även att mobilerna inte behöver hämta onödig information utan får transaktionerna packeterade och klara.

Genom proxyn kan vi spara upp till 90% av trafiken från mobilen mot banken.

Det enda proxyn gör är att den tar uppgifterna som POSTas via HTTPS och loggar in på banken och returnerar resultatet på ett specifikt sätt som Stenkoll sedan kan läsa.

Givetvis vill jag inte låta dryg (ber om ursäkt för det) genom att säga att det är frivilligt att använda appen.

19. jonashickisch

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Nu stödjer vi Nordea igen efter att dom lagt ner sin mobila hemsida, vi använder nu den förenklade inloggningen på deras vanliga hemsida med lyckat resultat. Jag förmodar att även bankdroid kommer att lösa det på liknande sätt.

Tyvärr så har vi tappat stödet för SEB vars mobila hemsida funkat väldigt dåligt senaste tiden och dom har även meddelat att dom slutar helt med personlig kod vilket gör att tjänster som Stenkoll och Bankdroid inte kommer att fungera alls.

I den nya versionen så kan man nu även hantera tidigare dolda transaktioner om man vill få tillbaka dessa.

20. mate

mate Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Kan tillägga att senare versioner av SwedBanks officiella app har liknande budgetfunktioner, där de också automatklassificerar utgifter så att har jag handlat på ICA klassas det som "Livsmedel". Hur klassificeringen går till och hur bra den träffar har jag inte satt mig in i.

Hur mycket det skiljer sig från Stenkoll kan jag inte uttala mig om, då jag inte vågar prova så länge en proxy är inblandad.