App till idrottsförening?

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av larsaredknapp, 10 dec 2010.

1. larsaredknapp

larsaredknapp Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!
    Är det krångligt att göra en app?

Info som önskas:

Nyheter
    Matchprogram (med tid och plats)
    Resultat
    Tabell
    Statistik
    Spelartrupp
    Reklammöjligheter
    En del bilder, kanske video

ev.
    Liveuppdatering från matcher
    Träningskalender
    Möjlighet att lägga till info för flera lag och sektioner med underrubriker som ovan

Löser man detta som amatör (aldrig gjort något liknande förut vad gäller programmering)?

Är det mycket jobb med uppdateringar eller sköter det mesta sig självt när appen väl är klar?

Finns det personer som jobbar med sådant här och vad är i så fall ett rimligt pris att betala för tjänsten?

mvh, Lars

2. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Syftar du på uppdateringar av appen i sig? Uppdateringar av informationen eller live-uppdateringarna av matcher?

Allt ligger väl i hur eran webbtjänst/databastjänst ser ut. Så länge det finns någorlunda dokumenterade (eller någon som kan) API:er så bör det inte vara några större bekymmer. Har sysslat en del med det du skriver i vissa applikationer och jag ser väl det svåra att få det presenterat på ett snyggt sätt då jag har ganska svårt för alla originallayouter som finns.

Svaret på ovanstående fråga kommer till ganska stor del också bestämma hur svårt eller hur lätt det är att göra som privatperson/amatör. Har du sysslat med någon slags programmering? Java eller liknande? Då bör det väl inte vara några större bekymmer men om du inte har gjort det så bli inte avskräckt. Det finns väldigt många olika exempel och tutorials ute på nätet man kan följa och ganska snabbt få grundläggande kunskap om allt som behövs.

Jag har tidigare hört att vissa företag/programmerare tar uppemot 500 kr/h och det tycks vara ett snittpris - oklart hur bra det stämmer dock. Så ett köpepris på produkten antar jag mest beror på hur avancerad föreningen vill ha den. Finns troligtvis även de programmerarna som säger ett fast pris för tjänsten.