App2SD lyser med sin frånvaro...

Diskussion i 'Applikationer' startad av Iamfree, 19 sept 2010.

  1. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Nu har Froyo funnits på marknaden ett tag men väldigt få applikationer tillåter app2sd vilket är mycket frustrerande. Telefonen är full sedan länge medan SD- kortet har 30GB ledigt och bara skriker efter appar att fylla sin tomhet med. Mitt förslag är att maila de som ligger bakom apparna om att de ska uppdatera sina appar med app2sd så att de märker att det verkligen är efterfrågat. Kanske Swedroid vill föregå med gott exempel med sin app? ;)
     
  2. Thiesen

    Thiesen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 052
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Det tar ju aldrig tid att utveckla ett program... det går på 5 minuter juh...
     
  3. malexin

    malexin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Att modifiera sina program så att de går att installera på SD-kortet tar verkligen bara fem minuter. Allt som krävs är en rad, i en fil.
     
  4. nofowuw

    nofowuw Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tycker det låter bra, maila iaf på alla stora appar.
     
  5. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Sen skall apk-filen byggas...
    Sen skall appen testas...
    Sen skall versions-nr räknas upp i manifest-filen...
    Sen skall changelog-filen uppdateras...
    Sen skall apk-filen byggas igen...
    Sen skall apk-filen signeras...
    Sen skall appen skickas ut på market...
    Sen skall källkoden laddas upp på SourceForge (eller liknande om det är en opensource-app)...
    Sen skall diverse websidor uppdateras för att berätta om den nya versionen...

    Det hela beror naturligtvis på hur seriöst man tar sin app-utveckling, men jag vet att även för minsta lilla ändring springer lätt timmarna iväg...

    Sen är det ju dessutom så att alla appar inte kan eller åtminstone bör tillåta app2sd på froyo-vis. I princip är det så att alla appar som av sin natur ständigt är igång, t ex widgets, kan inte ha stöd för app2sd på froyo-vis.

    m v h Henrik
     
  6. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Nog är jag medveten om att det inte är gjort i en grisblink men vissa utvecklare var väldigt snabba med app2sd så nog törs jag påstå att tiden funnits. Funktionen app2sd var ju dessutom känd långt i förväg. Det bör även vara i många utvecklares intresse att ha denna funktion då det annars är just deras app som kanske ryker då man måste frigöra utrymme.

    Jag trodde iaf att fler appar skulle komma med denna uppdatering. Aja, har iaf mailat alla utvecklare till stora appar på min tele.
     
  7. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Det är ju trots allt en rad i manifest-filen man ska ändra.
    Så jag förstår inte varför man ska lägga enormt mycket tid på att man just ska testa ändringarna? Versionnumret gör man ju i samma veva man ändrar install location och man bygger ju apkn enbart en gång?

    Jag har blivit tillfrågad att ändra min app så den kan installeras till sdkortet. Det finns dock en del riktlinjer ang vilka apps och spel man ska tillåta läggas in på sdkortet. Verkar som om det först och främst är spel med "ointressanta"services (eller utan services) som bör läggas på sdkortet. Så därför har jag valt att inte göra det med min än.

    För så jag förstår det så verkar det inte finnas någon koll på services och liknande i ens app när användaren mountar kortet i datorn utan de bara dödas utan att spara informationen eller var den befann sig i cyklen. Om detta inte går att göra det själv...

    Om någon vet mer än mig får ni gärna rätta mig.
     
  8. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Om man ändå är på gång att släppa en ny version av sin app och om det fungerar att ha a2sd på froyo-vis till appen så innebär det verkligen bara så lite arbete, att ändra en rad i en fil. Det som jag försökte säga är att varje gång man släpper en ny release innebär det ganska mycket arbete även om den nya releasen inte innebär så stora förändringar i sig.

    Sen är det ju naturligtvis fullt möjligt att utveckla program utan att bry sig om versionshantering, dokumentation eller backuper och då kan man ju spara lite tid om man har tur och även fortsätter att ha tur... Man kan ju faktiskt skicka iväg en otestad apk-fil som kommit fram från ett snabb-hack utan att bekymra sig om spårbarhet och utan att berätta för användarna vad som har hänt sen föregående version.

    Det stämmer att SD-kortet inte kan användas av telefonen samtidigt som det används av en dator. SD-kortet kan av naturliga skäl inte heller användas av telefonen om man plockar ut det ur telefonen. Appar måste ha tillgång till det utrymme där de är installerade, d v s appar installerade på SD-kortet måste slås ihjäl för att kortet skall kunna plockas ut eller monteras av en dator. Att abrupt bli ihjälslaget på detta vis passar inte alla appar, t ex widgets.

    m v h Henrik
     
  9. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Det stora problemet kanske egentligen är att många tillverkare av android-telefoner lägger in på tok för litet internt minne. Hoppas de bättrar sig på den punkten.
     
  10. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Mailade till ett gäng utvecklare bakom ett antal appar för två dagar sedan och hörde om de kunde fixa app2sd till sina appar. De flesta har faktiskt hört av sig. Vissa sade nej, vissa sade kanske, vissa sade så småningom och de bakom Elitserieappen svarade med att komma med en uppdatering med app2sd idag :D

    Det verkar alltså kunna gå ganska fort att fixa detta (såvida det inte var en redan planerad uppdatering som råkade sammanfalla med mitt mail).
     
  11. MadeByMe

    MadeByMe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    235
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6t

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6t
    Detta är ganska frustrerande.. har endel appar som jag skulle vilja ha på mitt SD kort.. hatar när jag har för lite internminne.. .te.x senaste flashuppdatering ligger på 12-13mb.. och nu har jag fullt internminne och kan inte installera program, måste avinstallera och installera det nya förhoppningsvis hoppas att den går att lägga på SD kortet..
     
  12. malexin

    malexin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Lite krångligt, men kanske värt besväret: How to Install Apps to the SD Card by Default on Android 2.2 Froyo. Kräver inte root, och fungerar utmärkt.

    Alternativ lösning som jag inte testat men som fungerat bra för andra här på forumet: [TOOL] Enable APP2SD on Froyo 2.2 devices without the need for root permissions, och själva patchen är här.
     
    Last edited: 22 sept 2010