App2sd?

Diskussion i 'Hero' startad av Jördis, 12 okt 2011.

  1. Jördis

    Jördis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Vad jag förstått så krävs det en rootad telefon med en custom-ROM för att det ska funka med app2sd på en Hero. Vad krävs mer? Ska SD-kortet trixas med först på något sätt?
    Vad är fördelarna med att kunna installera applikationer på sd-kortet? Är det "bara" så att man kan installera fler applikationer än de som får plats på de ursprungliga 100 tilldelade MB (eller hur mycket det nu är)?

    Har rootad telefon och tänkte uppdatera till Elelinux-7.1.0-RC1-Hero-v3.5 nu, men om sd-kortet ska trixas med så kanske jag ska ta tag i det först.
     
  2. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 060
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Ja, du behöver trixa lite med kortet, du behöver skapa en ext3-partition vilket du kan göra från recovery, du behöver dock kopiera över allt du har på kortet till din dator då partitioneringen tar bort allt på kortet.
     
  3. Jördis

    Jördis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kan amon ra-recovery skapa en automatiskt? Alltså så det blir rätt filsystem och lagom storlek på de olika partitionerna. Att SD-kortet formateras, gör det något för systemets skull? Kommer telefonen kunna boota som vanligt efterår och så?
     
  4. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 060
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Ja, amon kan fixa detta och du väljer även vilket filsystem du vill köra i amon. Tänk på att när du skapar ext-filsystemet så raderas hela sd-kortet så gör en backup först.

    När du väl har skapat partitionen så flyttas alla program över automatiskt om jag inte minns helt fel, det man gör är ju att telefonen tror att /data fortfarande ligger kvar i telefonen.
     
  5. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Recoveryng fixar inte storlekarna automatiskt, man får välja storlekar på partitionerna själv.

    Sen rensas som sagt var hela kortet, så jag brukar gör så här:

    Starta USB Storage från recoveryn, kopiera över allt från kortet till datorn, stänga av USB Storage.

    Sen partitionerar jag, jag har en 512 MB partition för Apps2sd och den är inte ens halvfull... interna minnet tar slut på grund av apparnas data.

    Sen när man partitionerat så startar man USB Storage igen (från recoveryn) och kopierar tillbaka allt till SD-kortet (det hamnar då på den något förminskade FAT32-partitionen, ext2/3-partitionen ser man normalt aldrig så det är lätt hänt att man glömmer att den finns).

    Sen bootar man telefonen och då körs ett script som flyttar över alla appar, så man behöver inte göra nåt manuellt.