Appar försvinner från skärmen.

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Henrik Jansson, 6 feb 2014.

  1. Henrik Jansson

    Henrik Jansson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2013
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Vissa ikoner till appar som jag har lagt på skärmen på min androidtelefon försvinner plötsligt av sig själv. Appen finns i telefonen, men ikonen är borta. Det verkar bara vara vissa appar som drabbas av detta återkommande.
    Nån mer som varit med om det?
    Vad kan det bero på?
     
    Urax gillar detta.
  2. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Du kommer säkert åt lågtryck på de om du har tajta jeans på dig. Det råkar alltid jag utför.

    /Tapatalked
     
  3. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    I ADW finns funktionen "Lock desktop".
     
  4. Henrik Jansson

    Henrik Jansson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2013
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Lågtryck? Nä, alltså, apparna försvinner från skärmen av sig självt. Och det är bara vissa appar som försvinner. Det har alltså inte så att jag har kommit åt dem av misstag. Även appar som inte är med på första sidan försvinner, och appar som ligger i mappar.
    Jag misstänker att det kan ha något samband med att telefonen har suttit på laddning via datorn, men jag är inte säker. Även kartminnet i google maps försvinner ibland.

    Vad är ADW?
     
  5. Urax

    Urax Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2020
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har EXAKT samma problem.
    Tyvärr har de som svarar ingen som helst koll på hur man löser det här. Inte så konstigt, för det har inte telefontillverkarföretaget
    Heller. Dom vet inte säger dom. Fast jag vet att dom vet då fler än jag har anmält felet.
    Jag har provat att gå in i inställningar, letat fram appen där och sen tiöldelat den rättigheter till Lagring. Det har funkat hittills men jag vet inte om det funkar i längden.
    Men prova kan man ju alltid.
    Om du kommer på något bättre sätt, så hoppas jag att du skriver det här.
     
  6. Urax

    Urax Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2020
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har EXAKT samma problem.
    Tyvärr har de som svarar ingen som helst koll på hur man löser det här. Inte så konstigt, för det har inte telefontillverkarföretaget
    Heller. Dom vet inte säger dom. Fast jag vet att dom vet då fler än jag har anmält felet.
    Jag har provat att gå in i inställningar, letat fram appen där och sen tiöldelat den rättigheter till Lagring. Det har funkat hittills men jag vet inte om det funkar i längden.
    Men prova kan man ju alltid.
    Om du kommer på något bättre sätt, så hoppas jag att du skriver det här.
     
  7. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Händer mig med, det verkar ofta hända när en app uppdateras och ex.vis ikonen byter utseende, det verkar även hända när appen byter namn.

    Irriterande att Google inte löst det problemet, tycker att jag har det länge på mina senaste mobiler (i huvudsak Samsung så det är kanske Samsung som behöver lösa problemet).
     
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Vilka telefonmodeller har ni som upplever problem?

    Om jag förstår er rätt så är det appikonen på hemskärmen som försvinner - appen finns fortfarande kvar i applistan. Är det rätt uppfattat? En appikon på hemskärmen är väldigt lätt att råka flytta eller ta bort, med tanke på att hemskärmen ofta är det man har uppe när man släcker skärmen. Om man råkar missa att släcka skärmen, eller om det sker med viss fördröjning, så kan man råka flytta en ikon i samband med att man lägger undan telefonen. Jag gissar på det, snarare än bugg. Har själv hänt mig ett antal gånger, när jag ska lägga ner telefonen i fickan. Rent av så att jag nu alltid kollar på skärmen när jag släcker den, ser så att den blivit svart (kan ta några sekunder ibland), sen stoppar jag undan den.
     
  9. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Jag vet säkert att det har hänt med appar i mappar som inte varit öppna på ett tag så den förklaringen tror jag inte på.

    För mig har det definitivt hänt på Galaxy J3 2016 (min förra tillfälliga mobil) och på Galaxy S7 (min nuvarande mobil), troligen även på Note 4 och inte omöjligt även på Note 2.
     
  10. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Brukade hända mig förut att vissa appar försvann som man hade i diverse mappar.
    Nu på senare tid använder jag mig av Lawnchair launcher istället för Nova Launcher och har inte haft någon app som försvunnit än. Om det bara är en tillfällighet eller inte är en bra fråga.
     
  11. Urax

    Urax Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2020
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0
    Det började med att appar försvann från start skärmarna.
    Nu försvinner ikonerna från applistan också. Som sas ovan så måste man gå till google play för att öppna appen. Jobbigt!!
    Man kan ju också ominstallera appen men efter ett tag försvinner dom igen.
    Jag har Moto g4.
     
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Vilka appar har försvunnit från applistan?

    Det finns vissa appar som kan inaktiveras automatiskt av operativsystemet. Närmare bestämt finns det inbakat djupt inne i Google-appen (Google Sök) en lista som Google placerat där (oklart varför just där), en lista över appar som inte är tillåtna i olika regioner. Det gällde Youtube Kids i Sverige (tidigare, inte idag nog), det har gällt Google Pay innan det lanserades i Sverige och några fler appar från Google.
    Därför frågan vilka appar som försvunnit. Kanske finns ett samband med en sådan automatisk inaktivering. Eller så är det något annat som spökar, oklart vad.
     
  13. ErRy

    ErRy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2023
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag råkade ut för att några appar försvann från alla program, men de fanns kvar när jag sökte efter dem.

    Visade sig att jag aktiverat "Game Launcher" från samsung som tog bort apparna och la dem i sin egna "spel"-app. Kunde ändra så att de fanns både i Samsungs app och bland alla program igen.

    Hoppas det kan hjälpa någon.
     
    Heleg gillar detta.