Appar som används används inte

Diskussion i 'Xiaomi 13-serien' startad av 001, 11 jan 2024.

1. 001

001 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23
    Efter HyperOS i min 13T Pro ser det märkligt ut där var man kollar batteriet. Telefonen visar att 40 appar tömmer batteriet och att jag ökar batteritiden med 50 minuter om jag stänger av dem. Detta visas alltid även om jag precis startat telefonen eller kollar när som helst. 40 appar är liksom inte igång.

Dropbox - 40 appar.jpg - Simplify your life

2. Musochkatt

Musochkatt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Apple iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Apple iPhone 14 Pro Max
    ROM:
    iOS 17
    Övrigt:
    4:e generationens Google Chromecast (HD) med Google TV
    :)
    Det verkar som att du upplever ett problem med batteriförbrukningen på din 13T Pro efter att ha uppgraderat till HyperOS. Detta är ett känt problem som diskuteras i onlineforum. Här är några förslag på hur du kan lösa problemet:

1. Kontrollera dina inställningar: Se till att dina inställningar för skärmens ljusstyrka, data och appar som körs i bakgrunden är optimerade.
    2. Starta om din enhet: Detta kan ofta lösa tillfälliga mjukvaruproblem.
    3. Uppdatera din mjukvara: Se till att telefonens mjukvara är uppdaterad.
    4. Rensa regelbundet cache och data för appar som tenderar att förbruka mycket resurser. Svullna cachefiler kan orsaka överhettning och påverka batteriets livslängd.
    5. Kontrollera efter skadlig programvara: Skadlig programvara och adware kan köras i bakgrunden, vilket får 13T Pro att överhettas och tömma batteriet.

Om problemet kvarstår trots dessa åtgärder, kan det vara bäst att kontakta Xiaomi's kundtjänst eller en professionell tekniker för ytterligare hjälp.

3. Musochkatt

Musochkatt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Apple iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Apple iPhone 14 Pro Max
    ROM:
    iOS 17
    Övrigt:
    4:e generationens Google Chromecast (HD) med Google TV
  4. poipen

poipen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 337

MINA ENHETER

Finns appar som startar automatiskt. Stog så innan hyper också, att om man stänger ner alla dessa appar så sparar man massa minuter.

Man kan stänga av hela telefonen så sparar man också mycket ström.

Om det inte suger mer batteri än vanligt så är det bara att låta vara .
    Annars kan du gå igenom apparna och se vilka du vill ska starta automatiskt.

5. 001

001 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23
    Nej inte alls.

6. 001

001 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23
    När jag kollar igen så är de 40 apparna de som visas när man drar upp på på skärmen och stannar. Alltså alla appar som kan ha varit öppna för tre dagar sedan men nu ligger i dvala. Kollar jag dessa appar en och en så används det inga resurser alls utan de bara finns där.

Jag kan inte öka batteritiden med 50 minuter om jag stänger 40 appar som redan är inaktiva. De stämmer helt enkelt inte.

7. 001

001 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23
    Det stämmer att det inte har med HyperOS att göra nu när jag googlat lite. Vad jag vill få fram med denna tråden är att trots att de 40 apparna är i dvala och endast ligger i RAM-minnet så finns alternativet i telefonen att stänga alla och på det sättet förlänga batteritiden vilket är 100% helt fel.

Appar som jag använt en gång för 5 dagar sedan ligger i djup dvala i senast använda och förbrukar ingen ström alls. Android är uppbyggt på detta sättet.

8. poipen

poipen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 337

MINA ENHETER

Om du inte använder dom så är dom inte helt inaktiva ändå. Ta Messenger , den måste ju va aktiv i bakgrunden för att kunna ta emot ett meddelande.
    Sen finns det säkert andra appar där som har en bakgrundsaktivitet som behövs för att funka som dom ska.

Men du kan ju gå in och avaktivera bakgrundsaktivitet om du vill.

Jag stänger av på instagram och facebook tillexempel att dom inte får ge notiser eller ha någon bakgrundsaktivitet för det är inget jag behöver utav dom apparna.

9. 001

001 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23
    Det finns appar som sporadiskt är aktiva där de du nämner är några. Men att som telefonen anser, att 40 appar är aktiva när de är i dvala allihopa
    och att stänga dem ökar batteritiden är fel. Det är en myt som hänger kvar i en sådan omfattning så att t o m telefontillverkarna fortsätter med det.

Dessutom, om jag stänger dessa 40 appar så borde kvarvarande batteritid justeras upp motsvarande 50 min vilket inte sker. Jo jag har verkligen kollat upp detta.