Problem: Appar som startar och körs i bakgrunden

Diskussion i 'Frågor och support' startad av maccus, 2 feb 2020.

  1. maccus

    maccus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2019
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    7
    Hej
    När min mobil (CAT S52) börjar bli seg och trött så brukar jag rensa/sätta appar i viloläge med hjälp av en rensnings App som heter CC - Cleaner.......och ibland så är det en hel del olika Appar som aktiva........ någonstans mellan 80 - 90 Stycken olika appar som CC - Cleaner måste sätta i Viloläge och det är Appar som jag inte har använt mig av sedan senaste rensningen av mobilen.......Så är det någon som vet hur man kan göra för att slippa detta här Problemet

    Tack på förhand
     
  2. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    80-90 appar är bullshit finns ingen telefon som ens klarar ha så många appar igång samtidigt. Såna där appar behövs inte de brukar göra mer skada än nytta. Testa Avinstallera CC appen först av allt så kanske det blir bättre är min rekommendation.
     
    Psicosis, Asawi och katho gillar detta.
  3. maccus

    maccus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2019
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    7
    Ärligt jag orkar inte ens svara Seriöst på din Otrevliga & Korkade kommentar
     
    Last edited by a moderator: 2 feb 2020
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Whatever lycka till.
     
  5. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Du har precis fått seriös hjälp från dannejanne som jag håller helt med om. Om du sen inte vill testa det är ju helt upp till dig.
     
    Jockmokk och Asawi gillar detta.
  6. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Kan vara idé att läsa på lite om appar av den typ du använder. Finns hur många ställen som helst med ungefär samma information som den jag länkar här. Android - CCleaner does not actually speed up Android phones
    "Placebo" tror jag det stod på ett annat ställe...
    I bästa fall gör de ingen nytta. I sämsta fall drar de ner prestanda.
     
    maccus gillar detta.
  7. maccus

    maccus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2019
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    7
    Här har du bevis svart på vitt

    111 Stycken Appar igång samtidigt
    [​IMG]
     
  8. maccus

    maccus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2019
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    7
    Okej då förstår jag läget och ska läsa på lite mer...... Tack för ditt svar
     
  9. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Bevis och bevis... Detta är ju Ccleaners log där man vill göra sken av att göra fantastiskt mycket nytta. en del av det CCleaner stänger igen är säkert bakgrundsprocesser som ska vara igång för att dina appar ska funka som det ska och som genast kommer att starta igen.
     
    Larsgmb gillar detta.
  10. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Det där är inte bevis på nånting. Det är mer eller mindre en lista på de appar/processer som finns i telefonen. Android sköter minneshanteringen bäst själv det är inget man ska behöva tänka på men undantag finns väl självklart framförallt kanske mycket gamla versioner av Android eller buggar i form av minnesläckor etc. Kan garantera dig att långt ifrån allt det där är aktivt samtidigt appen försöker bara ge sken av att göra massa nytta.

    Läs lite på länken ovan som nån postade det verkar vara nyttigt utan att själv ha läst den.
     
  11. maccus

    maccus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2019
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    7
    Absolut jag ska läsa på från den länken [emoji106] Men vad är det då som gör att Mobilen blir seg & trött ibland & står & buffrar YouTube klipp & är allmänt seg & trög [emoji848][emoji848] min mobil är 14 dagar gammal har 4 GB ram & har 64 GB i internminne så gott om plats finns det iaf
     
  12. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det kan vara minnesläckor eller liknande. Att du har 4 GB RAM installerat betyder ju inte att det är så mycket ledigt. Ladda hem nån app som kan visa hur mycket minne olika appar använder.

    Min erfarenhet är att det är inte appar som är problemet, för som har nämnts ovan så kör Android normalt bara en app i taget. De som ligger i bakgrunden ligger kvar i minnet för att man snabbt ska kunna växla till dem, men plockas bort från minnet vid behov. Det som är problemet är om en app har bakgrundstjänster.

    Om mobilen är 14 dagar gammal, har du installerat senaste versionen av operativet? Idag så har tillverkarna så bråttom att få ut produkter att de levereras med en "ofärdig" version av mjukvara och sen förväntar man sig att användarna ska uppdatera när de fått hem produkten. Gäller den mesta elektronik som har mjukvara i sig och internetanslutning.
     
    maccus gillar detta.
  13. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 382
    Mottagna gillanden:
    1 735

    MINA ENHETER

    Jag har aldrig hört talas om märket "CAT", vad är det för något? Någon får gärna fylla i om det är ett bra märke eller något skumt. Att din 14 dagar gamla telefon är seg låter konstigt, så jag tänker närmast om det kan bero på att telefonmärket och dess mjukvara inte är särskilt optimerat för moderna Android-versioner.

    Hur som helst, jag delar rådet andra har gett: ta bort CC-cleaner och liknande appar! Har du antivirusprogram på din telefon, ta bort det också. Såna appar försöker bara lura dig och låtsas att de gör nytta, men drar självklart massa resurser i bakgrunden och orsakar dessutom att andra appar och processer drar mer resurser, eftersom CC-cleaner stänger ner saker som inte ska stängas ner. Det skulle inte alls förvåna mig om du tar bort CC-cleaner och sen märker att dina problem med långsam telefon är helt borta.

    Lycka till.
     
  14. maccus

    maccus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2019
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    7
    Hej ja Jag har uppdaterat till den senaste Android versionen 9 som finns tillgänglig för just min mobil modell......kolla även bifogade bilder......& jag får sätta mig ner när jag får en stund över & kolla igenom vilka Appar som jag inte behöver längre & avinstallera dom helt enkelt......& Tack för ditt svar på min fråga[​IMG][​IMG][​IMG]
     
  15. maccus

    maccus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2019
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    7
    CAT S52 det är en Smartphone som tål lite mer tuffa tag......en mobiltelefon som är till för hantverkare den är helt vattentätt & dammtät & den har den högsta certifieringen IP68 som skydd mot damm & fukt & ett inbyggt större batteri på 3100 mAH......se bifogad länk nedan

    Cat S52 – stöttålig mobil i slimmat format
     
  16. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 010
    Mottagna gillanden:
    2 117
    CAT är knappast toppskiktet när det gäller snabba mobiler, de är helt enkelt gjorda för att hålla så prestanda är ganska måttliga (precis som det står i länken).

    Förvänta dig (@maccus@maccus) inte därför att mobilen kommer att prestera på topp i alla lägen. Jag tror att mobilen som trådstartaren använder har helt enkelt för mycket installerat och då blir det tyvärr på det sättet. Det kan hända även mobiler med bättre prestanda om man slänger in för många appar som körs i bakgrunden och har knappast någonting med åldern på mobilen att göra.
     
  17. maccus

    maccus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2019
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    7
    Tack för ditt svar [emoji106]
    Ja jag vet om att min CAT S52 mobil inte har någon Topp Surf Prestanda direkt...... Men jag behövde ha en lite extra stryktålig & vatten säker mobil telefon Pga av mitt yrke som jag har...... Så jag ville ge Cat S52 Mobilen en Chans iaf......Sen så har jag rensat bort en hel del Appar som jag inte knappt använder också......