Appars åtkomst till info...används till vad?

Diskussion i 'Allmänt' startad av suprapappa, 16 jul 2010.

1. suprapappa

suprapappa Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

hallå!

är väldigt ny med Android och appar.

när jag ska installera en app från android market kommer det ju upp varningar om vad appen får tillgång till. jag antar att en del av infon är nödvändig för att det ska fungera men undrar om det finns anledning att vara försiktig med vad man installerar?

jag tänkte t.ex. installera appen "prisjakt" och får då upp följande varning:

"det här programmet har åtkomst till följande:

- din plats
    - nätverkskommunikation
    - dina personliga uppgifter (läsa kontaktinformation, skriva kontaktuppgifter)
    - telefonsamtal (läsa telefonstatus och identitet)"

vad innebär detta och särskilt de 2 sista punkterna? handlar det om att jag ska få riktad reklam skickad till mig? kommer dom ev sprida min mailadress eller ännu värre ta del av alla mailadresser i mina kontakter?

jag gissar på att det i detta fall är harmlöst då jag utgår från att prisjakt är en seriös sida men jag tyckte det var lite obehagligt då jag första gången såg att jag i gmail fick reklam, i banners på sidorna, om saker som var närliggande till vad jag hade skrivit om i mina senaste mail :ehm:

tack

2. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    I prisjakt så kan du lägga till butiker i kontaktlistan och ringa upp dem, därav att just den appen behöver dessa rättigheter.

3. Fredro

Fredro Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    för telefonsamtal är nog för att programmet ska gå i viloläge eller något när någon kanske ringer till dig samtidigt som du är inne i programmet.

Man får den iaf när man ska ta hand om något sånt event. Det betyder inte att de gör något som syns.