[Appförslag] Bibliotekets ljudböcker

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av dalailama, 18 jan 2010.

  1. dalailama

    dalailama Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2009
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Biblioteket har äntligen förstått att människor använder datorer.
    De har således börjat att jobba mer och mer med detta som media och, hör och häpna, de lyckas faktiskt över förväntan.

    En av deras (relativt) nya tjänster är streamade ljudböcker och den tjänsten, en klar favorit hos mig samt hos många andra, har tydligen blivit en stor succé för biblioteken.

    626 ljudböcker till dagens datum, och det fantastiska är att det faktiskt rör sig om nya böcker ifrån topplistorna, snyggt presenterade med användaromdömen, presentation av böckerna osv osv.

    Se efter själva.

    http://elib.se/library/default_ljud.asp?lib=3

    Dessvärre så funkar det inte att spela upp de streamade ljudböckerna via Android. Deras adresser i spelaren ser ut så här: "http://www.elib.se/streaming/player_flash.asp?Data="

    Tror att biblioteket skulle vara beredda att bidra med en slant om en duktigt programmerare tog sig an jobbet, och det tror jag att många privatpersoner med mig också skulle vara.

    Vad säger Ni? en bra idé? :)
     
    Last edited: 18 jan 2010
  2. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Flashbaserat? Isf har de inte klarat sig så bra, i min mening ;)
     
  3. dalailama

    dalailama Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2009
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    På den punkten instämmer jag men tjänsten verkar gå hem bra i stugorna ändå och då borde väl en android-app också göra det tänker jag.. ;)

    Vi är många som tillbringar många tråkiga timmar på tåg, i bussar eller i bilen och då skulle det vara fantastiskt att kunna dra på sig ett par hörlurar och börja läsa (lyssna) på en bra bok.

    Spotify:s hela mobiltjänsten bygger ju just på antagandet att människor vill ha avkoppling/underhållning just i de här situationerna i form av musik, men många skulle nog föredra en ljudbok framför skränig radio i bilen på morgonen.
     
    Last edited: 18 jan 2010
  4. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Om någon av alla dem som åkte timtal på tåg eller buss spenderade sina timmar till att utveckla en flash-läsare så skulle säkert väldigt många android-användare bli väldigt glada om några år när applikationen är färdig.

    Dock är det nog inte någon trivial uppgift att utveckla en flash-läsare för android. Bäst förutsättningar har naturligtvis Adobe, men de har ju inte fått tummen ur ännu.

    m v h Henrik
     
  5. mrmozart

    mrmozart Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2009
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Måste man göra en flashläsare? Kan man inte (med bibliotekets leverantörs godkännande) utveckla en app som läser strömmen direkt från källan?
     
  6. dalailama

    dalailama Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2009
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Självfallet så är jag väl medveten om att flash ännu inte stöds i android. Förhoppningsvis så kommer detta dock att komma ganska snart i och med releasen av Flash player 10.

    Precis min tanke. Flashspelaren som de använder är ju just en spelare som tar emot en ström, borde inte vara omöjligt att skapa en app utan flash som gör samma sak :)
     
  7. issa.83

    issa.83 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Denna tråd är ju några månader gammal, har det hänt nåt på den här fronten? Går det kanska att spela upp bibliotekets streamade ljudböcker i android nu?*hoppas hoppas*
     
  8. Merkwelt

    Merkwelt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  9. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 684
    Mottagna gillanden:
    2 040

    MINA ENHETER

  10. Bubble

    Bubble Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Skulle gissa att det har med rättigheter att göra.
    Det vill säga att de inte får strömma på annat sätt än de gör. Detta för att försvåra för pirater(jaja jag vet) att kopiera eller något liknande.
    Förläggar av alla de slag (Böcker, spel, program, musik, film) har ju visat sig duktigt stelbenta på denna front.
    Så att de skulle få göra detta kan ta år innan det juridiska är löst. Att koda detta ger nog ingen programmerare huvudvärk av den svårare sorten.
     
  11. p123

    p123 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2010
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    För närvarande går det ju bara att lyssna på i dator vilket är helt värdelöst.
    Hade varit en toppenapp om den funnits!
    2.2 ska väl ha "riktig" flash? Kommer det då att funka? (är ju lite newbie än)
     
  12. dalailama

    dalailama Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2009
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

  13. emiliams

    emiliams Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Men jag har inte fått det att fungera ändå, det går alldeles utmärkt att provlyssna på böcker men när man loggar in o försöker lyssna så går det inte. Varför? vad gör jag för fel? det står bara att "Kod 1 De strömmande ljudböckerna är för tillfället endast tillgängliga för datorer"
     
  14. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Om du läser vidare i den tråden du hänvisar till så står det:

    ______________

    EDIT: Det hade visst tillkommit efter ditt inlägg, men nu vet du iaf! :)