[Appförslag] Elitserien Hockey

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av mauno, 29 sept 2009.

1. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Man får väl hoppas på att AB filar på en likadan app till hockeyn inför nästa säsong, är väl inte helt omöjligt tycker jag...

2. alioooop

alioooop Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

lär släppas när elitserien börjr om tror jag :)

3. Crozz

Crozz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

"Hej, tack för ditt brev.

Aftonbladet har på kort tid släppt två Android-appar: Supernytt och Fotboll 2010.
    Jag hoppas du har laddat ner dem.
    Och till nästa Elitserie-säsong kommer vi att ha med Android i planeringen.

Med vänliga hälsningar
    ------------------
    Bjarne Frykholm
    "

Dom har ett och annat att göra under sommaren :)

4. swimtoast

swimtoast Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Grymt ju! :D

5. alioooop

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

lär ju inte heller vara svårt att göra en för hockeyn för dom lär ju ha likadan struktur på databaserna för hockey och fotboll så egentilgen äre bara att byta databas och bilder typ så om fotbollsappen uppdateras mkt under sommaren så lär ju buggarna den appen hade inte finnas när det är dags för hockeyn:)

6. Hockeyligan.se

Hockeyligan.se Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Officiell applikation från Hockeyligan.se

Hej allihop!

Vi får fler och fler förfrågningar kring applikationer till både iPhone och Android, därför tänkte jag kort och gott komma med lite information och förhoppningsvis få in era tankar.

Ambitionen från redaktionen på Hockeyligan.se har länge varit att få ut applikationer till båda plattformarna, applikationer som mer eller mindre bör vara identiska till utformning och funktion. I dagsläget är läget oklart i och med semestrar och väntan på besked. Vi är själv väldigt "mobila" av oss och flera använder NHL:s motsvarande applikation så gott som dagligen under pågående säsong. Vi förstår värdet.

Att själva lämna över information som matchinfo och databasuppgifter, det vill säga helt släppa kontrollen, till en applikation är inte aktuellt. Anledningen är att det handlar om varumärken, trovärdighet och liknande som man av förklarliga skäl inte vill släppa till någon annan. Samtidigt har vi i dag i redaktionen inte den kompetens som krävs för att bygga bra applikationer av det här slaget.

Men, vi har många egna idéer på hur en applikation av det här slaget skulle kunna se ut och är naturligtvis också öppna för förslag och tankar från er på både genomförande och funktionalitet. Motsatsen skulle ärligt talat vara korkad...

Känn er varmt välkomna att kontakta oss via denna tråd, meddelanden eller e-post!

Ha en fortsatt bra sommar, hösten och hockeyn är snart tillbaka!

MVH Tobias Josefsson, chefredaktör Hockeyligan.se

7. alioooop

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Detta lät ju hur bra som helst :D liveresultat o sån info man hittar på hemsidan skulle vara underbart iaf :D

8. wångö

wångö Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

håller med ovanstående! live funktionen som ni har är ju klockren så den måste finnas! samt alla nyheter och info som skrivs! ett senare skede kanske man kan integrera highlightsen !? (borde väl vara möjligt, men vad vet jag, mina programeringskunskaper = 0 :P)

9. nilber

nilber Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Låter kanonbra!

Hoppas verkligen att en sådan app kan bli verklighet lagom till elitseriestarten i September.

Jag hoppas att de som är duktiga på att programmera här på forumet ser en chans här då jag tolkar Hockeyligans inlägg som en chans till att få vara delaktig i framställandet av appen tillsammans med Hockeyligan. Kanske t o m ersättning utgår vad vet jag :)
    Som jag ser det skulle det vara en win-win situation för båda parter.

Så ni som har de kunskaper som krävs och lite tid över, ta nu kontakt med Hockeyligan och anmäl ert intresse.

Last edited: 22 jul 2010
  10. Travolta

Travolta Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    869
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Underbart Hockeyligan!
    Hoppas verkligen att ni kan få ut någon app under hösten. Hellre en enkel app med liveresultat inom kort än en komplett app om två år. Viktigt är att appen är stilren och enkel samt snabb att använda.

Om jag ska summera mina tankar så är de grundläggande önskemålen:

- Live-statistik (om möligt i prioriteringsordning: aktuell ställning, skottstatistik, hur långt av matchen som gått, utvisningar, skott på mål)
    - Den aktuella tabellen
    - Kommande matcher

Därefter är det ju också snyggt om man kan läsa nyheter. Kanske ska man kunna ange vilket lag som är "sitt" lag och på så sätt kunna se kommande matcher och nyheter för sitt lag. Tycker Aftonbladet löst detta ganska snyggt i sin Fotbolls-app för Android.

Något som skiljer Android från iPhone är möjligheten att ha widgets, dvs små ytor på skärmen som uppdateras med data från olika program. Tex appen Bankdroid har en widget som presenterar ens kontosaldon på lite olika sätt (länk).
    Här vore det ju i en senare release av programmet riktigt snyggt att kunna ha en widget som antingen visar matchresultat för sitt lag eller som visar samtliga pågående matcher.

Kan säker komma på massor med features men viktigast är att vi får igång en app som kan visa liveresultat. Därefter kan den utvecklas med mer och mer information.

11. nilber

nilber Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Håller med dig till fullo! Viktigast är att kunna få ut appen när hockeyn drar igång även ifall den blir av det simplare slaget, och sedan släppa uppdateringar allt eftersom de färdigställs.

Viktigast av allt du nämner är egentligen snabbheten på uppdateringsintervallet vid händelser i matchen. Tar appen för lång tid på sig att uppdatera faller hela konceptet.

Ser verkligen fram emot den här appen, jättekul att Hockeyligan tar tag i det!

Last edited: 28 jul 2010
  12. Sportmats

Sportmats Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det finns en riktigt bra fotbollsapp som jag har laddat ned till min Sony Ericsson X10 som heter FotMob 5.0. Den är riktigt bra och har allt man kan önska sig. Man kan ställa in så att man får en meddelandeindiaktion med lamp-blink och meddelandesignal när det blivit mål i den eller de matcher man valt att bevaka. Sedan har de aktuell tabell och skytteliga och dessutom RSS-nyheter från några olika källor, som fotbollskanalen och aftonbladet.se. Ni på hockeyligan får gärna ladda ned den och ta lärdom och sedan själva göra en ännu bättre app om ishockey. När det gäller deras liverapportering så har de en grej som ligger och "pollar" mot systemet så ofta man vill - varje minut, varje tredje minut, var femte minut eller var tionde minut.

Men liverapporteringen känns som ett måste. Men det behöver inte vara så omfattande det är på er sajt. Räcker med målgörare, assister och tid för målet i en sån här app. Mer avancerat än så behöver det inte vara. Telenor hade en app-liknande tjänst till sin elitserietjänst för ett par säsonger sedan som var precis så. Bara basic-grejer kring nyheter och lagen. I övrigt hänvisningar till lagens egna hemsidor och så kan ju ni också ha. Basic-grejer i appen och sedan hänvisningar och länkar in på er hemsida för det mer fylliga materialet.

Om jag inte missminner mig har ni rätt gått om stålar på hockeyligan, så det borde inte vara några större problem för er att rodda ihop en bra appar för mobilen som dessutom skulle bli enormt uppskattade av alla hockeyvänner i landet.

En grej till ni skulle kunna ha är att man via er app skulle kunna biljetter till omgångens aktuella matcher. Kanske genom ett samarbete mellan klubbarna eller med ticnet och därigenom sedan få viss procent om matchbiljetten köps via er mobilapp. I stället för krångel med matchbiljetter och scanning och annat. Bara ta upp mobilen och visa upp vid insläppet. För lagen skulle det bli enklare hantering och ni skulle ändå ha koll på exakt hur många biljetter som har sålts.

Last edited: 26 jul 2010
  13. Hockeyligan.se

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hej igen!

Tack för allt härligt visat engagemang, det värmer verkligen att se att ni också bryr er! Funktioner som att läsa senaste nyheter och kunna se lagens trupper, enkel statistik med poängliga och liknande känns självklara, precis som liverapportering i lämplig form. Man kan nog se mobil.hockeyligan.se (visar dock "bara" aktuell ställning och matctid i pågående matcher) som en sorts grov prototyp på innehållet.

På sikt vill vi också kunna bygga på med exempelvis video som Pucksnack inför matcherna, highlights efter matcherna, topplistor och liknande. Det finns dock ett antal aspekter kring rättigheter och teknik.

Sportmats idé om biljettförsäljning, åtminstone i någon form, känns också intressant att ha med sig. Det där med "gott om stålar" är väl relativt, det är inte direkt så att vår verksamhet liknar Joakim von Anka... ;) ...men ambitionen är som ni nu vet att producera något bra.

Jag tar med mig era tankar inför kommande diskussion om hur vi kan tänkas lösa det hela, och om er eventuella delaktighet. Ha det bra så länge!

MVH Tobias, Hockeyligan.se

14. pewpew

pewpew Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja som sagt innan ta en kik på fotmob 5.0 och deras notifikationsrjänst, helt suverän.

15. Sportmats

Sportmats Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hur går det med appen? Premiären närmar sig med stormsteg :-) och Gnaget kör över alla lag - precis som det ska vara. ;-)
    För mig personligen så är egentligen resultatrapporteringen (ställning, målskytt assist och tid för målet) och en notifieringsjänst likt fotmob 5.0 viktigast. Resten ser jag som en ren bonus. För till syven och sist är det ju hur det går i matcherna för ens favoritlag som man vill veta om man sitter på tåget, bussen, är på familjemiddagen u name it...

16. Laputa

Laputa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    Jag mailade Eliteprospects och frågade om de ska komma med en app.
    Fick svar att det inte kommer, men en mobilversion av sidan kommer snart så att både Android och Iphone användare ska kunna använda den.

17. whak

whak Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6
    En app för elitseriehockey är nog den enda appen jag verkligen saknar.
    Skulle kunna betala en summa i månaden för en sådan app.

18. Hockeyligan.se

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hej igen!

Det finns både positiva och negativa nyheter att komma med. Den första är att det i nuläget ser ut att bli en rejäl app till både Android och iPhone, med målservice och mycket annat i. Det andra är att det som ni säkert räknat ut är för ont om tid till seriestart för att vi ska hinna få ut den tills dess.

Vi återkommer när vi vet mer. Aktuell ställning i matcherna finns som sagt alltid på mobil.hockeyligan.se under matchdagar.

19. Travolta

Travolta Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    869
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Tack för din uppföljning! Naturligtvis hade jag gärna sett en app så snart det bara går men förstår att det tar tid att ta fram. Hoppas ni kanske kan sikta på slutspelet och ha något klart till dess.

Och glöm inte bort att ni inte ska vara rädd för att släppa betaversioner av appen. Till Android kan ni helt enkelt bara publicera en länk till programmet här så kan vi testa och komma med feedback under utvecklandet.

20. Fizzy

Fizzy Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Låter ju kanon att de mokker en sådan app:D

Sjävklart förstår man att de tar tid , men som sagts ovan beta testning vore trevligt om inte annat. Hoppas ni får ut den så snart som möjligt under den komande säsongen !!