[Appförslag] Fartkontrollsapp?

Discussion in 'Appförslag och idéer' started by Nephre, Sep 4, 2010.

1. Nephre

Nephre Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Tjenare
    Kan ju börja med att berätta att jag har noll erfarenhet av att koda och programmera egna program och applikationer så därför tänkte jag dela med mig av en idé jag fick

Är det möjligt att skapa en app som varnar för trafikkontroller? På polisens hemsida finns ju information om var och när de planerar hastighetskontroller mm. Förvisso väldigt grovt, de nämner ju bara datum och på vilken väg samt vilken slag kontroll det är; hastighetskontroll, kolla bälten, nykterhet osv. Men det känns ändå som att det kan vara matnyttig info för de som kan få lite klumpfot på gaspedalen ibland ;) :innocent:

Infon finns att hämta på http://www.polisen.se/Aktuellt/Trafikovervakning/

Det är bara att välja län och sedan radas det upp när,var och hur. Det borde väl gå att skapa en app som läser av den infon och sedan berättar för en att i "mitt" län är det kontroll på dessa ställen idag varpå man kan lätta på foten lite. Kan tänkas att appen kanske läser av ens position via gps eller mobila nätverk och sedan automatiskt går in på rätt län eller att man helt enkelt får ställa in själv vilket län det gäller. En widget på det hela vore kanske inte så dumt heller, en som listar upp dagens kontroller

Är det möjligt att skapa eller är jag ute och seglar helt? Jag har ju som sagt nollkoll på det här. Någon som vill ta på sig uppdraget? :)

http://www.polisen.se/Aktuellt/Trafikovervakning/

2. henca

henca Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Man kan väl säga att waze har lite av den funktionen. I waze kan användare varna varandra för olika trafikhinder och i somras upptäckte jag att waze även varnade för fartkameror.

m v h Henrik

3. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Testat en annan app från staterna som är samma grej. Användaren måste tipsa, den fungerade inte så jättebra för jag stötte bara på typ två stycken som en vecka tidigare hade varnat om en polis här i Göteborg...

4. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Trapster funkar finfint för fartkameror så den verkar folk uppdatera. Osäker dock hur det är med poliskontroller. Men istället för att göra ytterligare en app så borde det väl gå att skripta en rapportering av koordinaterna till trapster och eller waze på något sätt?

5. mrmozart

mrmozart Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Trapster har stor potential som sagt, men tyvärr används den för lite och därmed läggs för få tillfälliga kontroller in. Eftersom det är så få använder jag den inte ;) moment 22 :P