[APPFÖRSLAG] Fornsök

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Andreas, 7 jun 2010.

  1. Andreas

    Andreas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Hej!

    Är det bara jag som skulle tycket det var askul med en klient för Fornsök? Tjänsten är Riksantikvarieämbetets sökbara databas för en mängd olika typer av fornfynd och fornlämningar, inkl runstenar, ristningar, gravplatser och olika typer av historisk hantverk och industri.

    Jag föreställer mig en app som kan notifiera mig när jag befinner mig nära en viss typ av fynd, ge en vägbeskrivning och eventuellt använda Layar för att lokalisera fyndet på plats.

    Har funderat på detta sedan jag skaffade min telefon för snart ett år sedan och sökte runt lite idag. Jag snubblade över en intressant podcast där de för bara nån månad sedan diskuterade just mobil access till Fornsök utifrån ett pedagofiskt perspektiv: http://patalom.se/?p=121

    Jag kan för lite om Android-utveckling för att kunna prototypa något själv men jag skulle bli mkt förvånad om detta vore över en van utvecklares förmåga.
     
  2. FlyBob

    FlyBob Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    1 374
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Kombinationen fornlämningsintresserad och teknikintresserad är väl en väldigt ovanlig kombination? Jag skulle tippa på det ivf :)

    Men en app för något sådan skulle vara tokigt simpelt för en som kan koda lite!
     
  3. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Går det att få ut datan från fornsök på något annat sätt än genom kartan. Det är nämligen inte så lätt att hämta data från den :P
     
  4. ThePatrik

    ThePatrik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Är det inte det som är lite meningen? Jag skulle tro att arkeologerna är rätt
    osugna på att ge exakta long/lat kordinater till fornlämningar och utgrävnings-
    platser pga. plundringsrisken.
     
  5. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Det finns ju exakt long/lat på fornsök så så ovilliga kan de inte vara :P
     
  6. Andreas

    Andreas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    För ett par år sedan var det en del ståhej i media om plundring mha fornsök men jag kan inte se hur en app i telefonen skulle vara annorlunda än en uppkopplad laptop. Det kommer alltid finnas rötägg.

    I vilket fall som helst är det inte utvecklarens ansvar om användaren utnyttjar programmet till moraliskt eller juridiskt klanderliga saker. Om så vore fallet skulle ingen kunna göra mjukvara ens för kameran...
     
  7. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Andreas om du är intresserad av en sån här app så hade jag kunna kolla lite på vad man hade kunnat gör men det krävs datan så fixar du fram den så kan jag kolla på den sen och kanske göra något litet kul förslag.
     
  8. CogD

    CogD Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kollade lite snabbt på länken i OP och hittade en del formlämningar i mitt närområde som jag har tänkt att knata förbi när jag ska ut och promenera under dagen.
    Så jag skulle helt klart kunna tänka mig att det kan vara trevligt att ha en app för ändamålet.
    Även om man inte är hängiven arkeolog eller liknande så kan det ju vara ett bra sätt att hitta promenadrutter/utflyktsmål.
     
  9. Andreas

    Andreas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Bingo!

    Föreställ dig i förlängningen Prisjakt-appen eller Google Goggles fast för fornfynd. Ta kort och "Rune Scanner" översätter till svensk text om det inte redan finns ;-) Klicka på fyndet och det länkar till de relaterade fynden m a p plats, tidsperiod och/eller personer.

    Om Fornsök saknar ett bra interface för att matcha koordinater mha tredjepartsprogram så kan man ju tänka sig en crowd-sourcing-variant där man markerar och tankar upp vad man känner för på typ OpenStreetMap, men det känns ju lite baklänges och trist.
     
  10. Andreas

    Andreas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Hmm, jag såg just att man kan exportera en söklista till Google Earth (max 1000 träffar dock). Därifrån kan man väl ganska enkelt spara koordinaterna i ett format som är enkelt att arbeta emot i ett tidigt utvecklingsskede.
     
  11. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    visst hade man kunnat det men det bästa hade varit om du hade kunnat prata med de som levererar fornfynd och ser om du kan få tag på hela databasen så man vet att man får all information som finns.
     
  12. CogD

    CogD Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det skulle ju funka att lägga informationen i ett lager i google earth/maps antar jag även om en egen app nog vore bättre.

    Fornsök ger ju ut koordinater i alla format man kan önska sig så problemet är väl bara hur man gör för att skicka sökdata baserat på koordinater som databasen accepterar.

    EDIT: Under kartinställningar kan man "söka" med hjälp av koordinater
     
    Last edited: 7 jun 2010
  13. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Ja det är ju bra att kunna söka med koordinater men tjänsten är värdelös om man vill göra en riktig android app eftersom datan inte går att får tag på något enkelt sätt. Jag har lite funderingar på hur man skulle kunna göra en sån här app men jag kommer inte kunna börja förens jag har tillgång till datan och då helst hela databasen.

    Jag skickade ett mejl till Riksantikvarieämbetet för att se om det finns någon möjlighet att få tag i databasen
     
    Last edited: 7 jun 2010
  14. Mr_Miyagi

    Mr_Miyagi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Sen vore det ju guld om man kunde få upp information om fornlämningen också. Detta är något som jag tror att många kommuner skulle kunna vara villiga att sponsra till.
    Läste en artikel om några som använde mp3-spelare på en gammal krigsskådeplats, så kunde man gå runt och lyssna på berättelser om slagfältet på olika platser. Detta vore ju skitcoolt att bygga in i en sån här app, att man kan lyssna på berättelser och läsa text när man befinner sig på olika platser. Det är ju bara att telefonen känner av vart man är och sedan streamar ner ljudet/texten. Telefonerna kan ju dessutom känna av i vilken riktning man står, går ju också att använda kameran och lägga på grafik på skärmen, typ pilar och sådant, eftersom telefonen vet ens position och riktning (som vissa spel och liknande gör).
     
  15. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Allt det du sa där vore helt fantastiskt att få in i appen men om man skulle göra något så avancerat så kommer jag behöva hjälp. Till en början kommer jag nog bygga appen så att man kan söka efter en plats kanske kunna få kör anvisningar via google maps. och sen att man kan låta appen köra i bakgrunden och så säger den till när du är i närheten.
     
  16. Andreas

    Andreas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Jag kontaktade dem för 1+ år sedan och då var de lite reserverade men de lämnade gärna ut databasen till folk inom universitetet. Jag ska se om jag kan hitta de gamla emailen.

    Reconnnn: jag vet inte hur badass du är och hur du helst utvecklar men jag ställer gärna upp och testar och dokumenterar. Vad gäller ett kod-repo kan man ju göra det enkelt för sig och välja Github, Google Code eller BitBucket.

    Samtliga: tills vidare har jag lagt upp en privat men delad katalog i DropBox med en stor kml-fil som innehåller koordinater för 1000 av de 1001 (!) ristningsfynd som finns i Uppsala-kommun. Det är lätt att ladda hem samma data direkt från Fornsök, men det är trevligt med en katalog att dumpa delad data i.

    PM:a mig en epost-adress om ni vill ha access.
     
    Last edited: 7 jun 2010
  17. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Jag har PM:at dig!
     
  18. drauks

    drauks Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2009
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Övrigt:
    Nvidia Shield Pro Android TV
    Pixel Buds Pro
    Pixel Watch
  19. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Den har inte jag sett .Jag vet inte om den lever upp till Andreas krav.
     
  20. Andreas

    Andreas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Haha, nja, krav och krav :-D

    Deras program verkar som sagt lovande men är ganska basic just nu. Jag tycker det skulle vara kul om det fanns ett sådant projekt som var öppen källkod så att man kunde lära sig en del av det också på köpet. Osäker på om Riksarna släppt sin kod. Om den finns tillgänglig kan man ju åtm kolla på deras API för databasen.

    Det går nog att nå längre och lite friendly competition kan ju inte skada ;-)