(Appförslag) Hänt senaste dygnet polisen

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av nattbrev, 22 jun 2010.

  1. nattbrev

    nattbrev Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    45
    Telefon:
    HTC U12+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U12+
  2. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

  3. teddycool

    teddycool Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kommer att göra en app på detta tema som projekt i en kurs nu under sensommar/tidig höst.
    Planerade funktioner i första versionen:
    * Söka händelser och kunna ställa in hur långt tillbaka i tiden man vill se
    * Visa händelser på kartan
    * Se detaljer om resp händelse genom att klicka i kartan och/eller välja ur lista
    * Ev filtrera på olika typer av händelser

    Senare utgåvor, om det blir några:
    * Spara händelser i lokal db
    * Uppdatera automatiskt med ställbart intervall och ge indikation om något hänt 'i närheten' (också ställbart avstånd)
    * ...

    Fortsätt gärna denna tråd med ev synpunkter etc på detta.
     
  4. ef98dpa

    ef98dpa Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Det låter utmärkt! Jag ser med spänning fram emot resultatet.

    Lycka till!
     
  5. Grovkillen

    Grovkillen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2009
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag ställer gärna upp och gör lite ikoner och dylikt om det är av intresse! :)
     
  6. teddycool

    teddycool Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jättegärna, då kan jag koncentrera mig på koden. Jag hade tänkt göra en 'rip-off' på websidans ikoner men även dom behöver ju anpassas, tex png-format med genomskinlig bakgrund och i lämpliga storlekar för en QVGA-skärm och större. Vill du göra detta eller nya, mer anpassade ikoner är det ju kanonbra.

    PS: Appen kommer att funka med Android 1.6+ och QVGA+
     
  7. teddycool

    teddycool Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Lägesuppdatering....
    Jag har kommit igång och lagt grunden till appen och lärt mig en massa om mapview, SQLite mm. Deadline för kurs-projektet är slutet av september så innan dess bör det finnas något som funkar...
    :P
     
  8. nattbrev

    nattbrev Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    45
    Telefon:
    HTC U12+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U12+
    vad kul! hoppas det fortsätter gå framåt! :)
     
  9. Kingcool

    Kingcool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    806
    Mottagna gillanden:
    112

    MINA ENHETER

  10. teddycool

    teddycool Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok, nu är min app också klar sedan snart två veckor och jag väntar bara på att projektet och kursen ska bli godkänd. Innan dess vill jag inte distribuera något men då det är klart kommer jag att lägga upp en länk här för betatest i lite större omfattning och sedan blir det väl bugrättning....
     
  11. teddycool

    teddycool Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Betatest

    Sådär ja. Nu är jag godkänd på kursen och då kan jag lämna ut installationslänken och köra i gång en lite bredare 'betatest'. Appen installeras enklast via nedanstående QR-kod eller hämtas från http://sundback.dyndns.org/dl/BlueLight.apk så det är bara att ladda ner och prova. Då den inte (ännu i vart fall) distribueras via 'market' måste ni godkänna innehåll av denna typ innan den går att installera.

    När applikationen startas första gången så hämtas de två senaste dygnens händelser och stoppas in i databasen, detta tar lite tid. När det sedan finns en databas med innehåll så kontrolleras vilken som är den senaste händelsen och händelser nyare än denna fylls på i databasen (dock max 500 st i taget). Via inställningarna kan man bestämma hur stor man vill att databasen ska bli.

    ----
    Buggar, brister och förbättringsförslag kan ni lämna som kommentarer nedan eller via privat meddelande. De brister jag känner till finns beskrivna lite längre ner.

    [​IMG]

    Kända brister :

    * Händelserna är av olika typer, dessa borde ha olika symboler. Apiet har ännu lite brister vad gäller detta men det är förberett i min kod.
    * Nu laddas alla händelser till kartan vilket tar lite för lång tid. En dynamisk uppdatering när man ändrar kartvy vore att föredra.
    * Inget meddelande visas om inga händelser nära nog hittades (när man väljer att visa lista).
    * ProgressDialog saknas när appen räknar ut vilka händelser som ska visas i listan.
    * När man roterar telefonen startas en ny hämtning som måste avslutas med tillbaka-knappen.


    Länk till min blogg och inlägg om appen.
     
  12. nattbrev

    nattbrev Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    45
    Telefon:
    HTC U12+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U12+
    testar programmet nu! vore bra med en annan ikon senare också. sen ser det snyggare ut om den heter Blåljus istället för BlåLjus. utöver det så hade det varit bra om mer information om händelsen kommer upp när man trycker på exempelvis "misshandel angered" istället för en länk till polisens hemsida. då menar jag när man väljer från listan, och inte från kartan. annars bra jobbat! inte kraschat eller någonting för mig.