[Appförslag] Läget på vägarna

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av suzpel, 11 dec 2009.

  1. suzpel

    suzpel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Hej,
    Skulle gärna vilja ha en app (eller ännu hellre en widget) som visar läget på vägarna (trafikinfo).
    Går att göra hur komplicerad som helst men då närmar man sig Google och andra Navapps.

    För mig skulle det räcka gott med en Widget som automatisk visar trafikinfo för några vägar inom ett område. Helst i en rad där det rullar info.

    Tittar man på Vägverket (www.vv.se) och under läget på vägarna så får man ut just denna info (Olyckor, trög trafik etc) för ett visst område. Borde sedan vara hyfsat enkelt att flitrera på vägnummer för att få den infon man vill ha.

    Finns en tysk app som gör detta (http://www.trafficdroyd.com/) tyvärr inte i widget och endast för tyskland & belgien.

    Tyvärr alldeles för länge sedan jag kodade själv, men jag kan bistå med ideer och testning.

    // Suzpel
     
  2. woody

    woody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    När jag surfar runt på www.vv.se så hiittar jag bara infon i bild- och i pdf-format. Har jag missat något ställe där infon finns i ren text.

    Lite irriternade att de skapar en textrapport med sedan genererar en pdf av den innan den skickas till klienten :(
     
  3. suzpel

    suzpel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Om man väljer avancerad karta och markerar ett område så dyker det upp text i en ruta märkt information nere till höger. Den rutan som innehåller teckenförklaring innan man väljer område. Allra bäst vore ju om man kunde få tillgång till VV API vet inte om det är möjligt.
    Kollade lite mer och www.trafiken.nu verkar innehålla samma information men kanske något enklare att bearbeta. Kolla på http://goteborg.trafiken.nu/TrafikenNu_Templates/Iframe.aspx?id=218 vill ju helst ha det presenterat i text i en widget dock.
    // Suzpel
     
  4. suzpel

    suzpel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    såg att det finns en mobilsida med all info. mobil.trafiken.nu tyvärr inte för gbg ännu.
    Problemt är att jag inte vill ha det på en wapsida utan som widget
     
  5. yrara

    yrara Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2009
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Där är ju informationen i alla fall i text-form, vilket betyder att det går att hämta upp den och göra en widget.

    Att det inte finns info för Göteborg blir ju lite svårare att lösa däremot.
     
  6. suzpel

    suzpel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Enligt trafiken.nu ska Gbg tillkomma inom kort :-)
     
  7. woody

    woody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Jag har mailat en fråga till vägverket om de har något öppet api.

    På "lediga stunder" håller jag på och kodar på en app som tillsvidare hämtar infomrationen från mobil,trafiken.nu. Arbetet går stötvis framåt så vi får se om jag har något som är värt att visa upp innan jul.
     
  8. suzpel

    suzpel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Kanon, hör av dig om du vill ha hjälp med testning !
    // Suzpel
     
  9. woody

    woody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Jag har ännu inte fått något svar från vägverket i fall de har något öppet api (förutom "Vi har tagit emot din fråga. Vi återkommer med ett svar så snart vi kan.")

    Dock så hittade jag denna wiki med dokumentation över ett API från vägverket
    https://datex.vv.se/wiki/

    Wiki:n kräver login som måste godkännas av administraören så jag har ännu inte kunnat logga in. Det finns dock en sida med massa dokumentation som man kommer åt utan login:

    https://datex.vv.se/wiki/Exempel och dokument.ashx

    Mitt kodande går mycket långsamt framåt i brist på "lediga stunder" koden (GPL) finns på http://code.google.com/p/trafikinfoandroid/
     
  10. suzpel

    suzpel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Kanon

    Hej,
    Kula att det kanske kan bli något av detta. Har full förståelse för att du har fullt upp Woody. Men koden från din lilla fritid blir säkert 1000 gånger bättre än min.
    Ska kolla igenom dokumentationen du länkade till för att kunna bli lite mer specific i vad jag söker. Men för att återupprepa vad jag började tråden med.

    Jag ser helst en 1 raders widget som löpande (intervall konfbart) presenterar (i textform) trafikinfo ifrån de vägar/vägavsnitt som man har valt. Om det är mer text än vad som får plats så vore någon slags scroll/rull av texten nice.

    Som sagt har ej kollat än vilken typ av info som finns tillgänglig, kan ju tänkas att viss data kan behandlas för att få fram ny data.

    Kanske en "notifiering" vid inrapporterad olycka ?

    Jag har ett antal Androidnördar i bekantskapskretsen som jag vet kommer att vara intresserad av en sådan här widget och som gladeligen kommer att hjälpa till och testa.

    // Suzpel
     
  11. karl-petter

    karl-petter Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    jag mailade också vägverket med liknande fråga, dock inte för en Andriod app utan för en webapp och fick svar idag:
    "Det finns inte idag något öppet API kring väderdata men det finns planer att införa detta liksom andra datakällor från Läget på vägarna under 2010."

    Intressant att du hittat Wikin. Undrar om man vågar fråga efter att få bli beta testare av API:t?

    /KP
     
  12. woody

    woody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Jag fick svar från Vägverket i dag där de hänvisade till wiki:n som jag redan hittat.

    karl-petter: Jag tycker det verkar som om det finns väderdata enligt denna spec:
    https://datex.vv.se/wiki/GetFile.aspx?File=Dokumentation\datexII_specifikation.zip
    ett anrop till följande url resulterar i stora mängder väderdata. Jag har mig inte satt mig in i api:et men jag hoppas att mängden data går att begränsa...
    https://datex.vv.se/d2clientpull/weatherdataservice/WeatherDataService.asmx/getDatex2Data
     
  13. Pegaso

    Pegaso Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2009
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det här är något jag också saknar.
    Om någon lyckas få en sådan widget/app att fungera så är jag också klart intresserad.

    Kanske man kan göra så att man kan välja mellan att bocka för ett antal vägavsnitt som ska uppdateras samt att den själv hämtar info om vart du är via gps med ett visst intervall och sedan visar info för ett område med inställningsbar radie från din position.
    Samt som sas tidigare, nån pop-up varning vid nya olyckor tex...
    Kanske är svårt, har ingen aning :o
    Jag vill iallafall ha :)
     
  14. Kingen

    Kingen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2009
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag jobbar faktiskt med trafikinformationssystem på Vägverket och Datex är systemet som används för att distribuera trafikdata till externa prenumeranter. Det krävs dock att man är just kund, det finns ingen data tillgänglig för allmänheten. Ovanstående URL är en del av en gammal version och ska egentligen inte alls ska finnas öppet tillgänglig, så jag rekommenderar inte att bygga på någon lösning som går mot den då den troligen stängs när som helst.

    Tyvärr finns inte heller något officiellt beslut för närvarande att data ska göras tillgängligt på detta vis men däremot tror jag det är under utredning. Möjligtvis finns det chans att man kan bli kund och få data levererat om man vill sätta upp en server och distribuera det vidare till t.ex. en sådan här applikation. Det törs jag inte skriva under på dock, jag vet inte vilka krav som finns, det är ju normalt företag som är kunder.

    Standarden som används heter just Datex och är gemensam för alla länder i Europa, den finns väl dokumenterad.
     
    Last edited: 15 jan 2010
  15. Exile82

    Exile82 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 436
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
  16. Kingen

    Kingen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2009
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Tänkte tillägga att det är kostnadsfritt att bli kund för att ta emot data, däremot lär man skriva på ett avtal. Och som sagt, jag vet inte vilken policy som gäller, men om någon är intresserad så skicka mig ett PM så kan jag förmedla mailadress för mer information. Jag vill inte skriva något öppet här då jag inte är ansvarig för detta utan det är bättre att kontakta någon som vet. Blir man kund kan man sätta upp en server och ta emot information och sedan kan man utveckla applikationer runt det (t.ex. en widget som hämtar trafikinformation från servern :)).
     
  17. Kingen

    Kingen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2009
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    En smula irrelevant kanske, men denna information som finns i Datex skickas vidare till RDS/TMC-systemet som så småningom hamnar i en datakanal parallellt med SR P3 och sedan visas som trafikinformation på GPS-mottagare med TMC. Så har man en Androidtelefon med RDS-radio så kan man även plocka trafikinformationen den vägen. :) Jag skrev en sådan applikation för Windows Mobile för ett tiotal år sedan faktiskt (eller Windows CE som det hette på den tiden).
     
  18. woody

    woody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Jo jag har förstått hur det går till ha få tillgång tilll datex-informationen. Det blir alltså till att koda en liten serverapplikation och lägga på lämpligt ställe, Synd att man inte kan gå direkt mot vägverkets system, det hade ju eliminerat en del felkällor. Fördelen är ju att man på servern har bättre koll på filtreringen av datan och därmed kan hålla nere datamängden som skickas över mobilnätet. Jag har fått en del kontaktuppgifter till folk på vägverket för att kunna få igång detta. Nu saknas bara tid och en bra server att lägga serverapplikationen på.

    Någon som vet något bra och billigt webbhotell med php/mysql som inte har alltför mycket beegränsningar på datatrafiken?
     
  19. woody

    woody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Jag tror på idéen att applikationer ska vara bra på EN sak och att det sedan är upp till användaren att installera de appar som behövs för att få till det system som önskas.
     
  20. Kingen

    Kingen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2009
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Ok, så bra att du fått tag i det. :) Det blir som sagt väldigt stora mängder data, så visst är det bra att kunna efterbehandla det.