[Appförslag] lfv.se

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Varazir, 3 jan 2010.

  1. Varazir

    Varazir Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    Nån som här tittat på en app för lfv.se ?
     
  2. Kvillen

    Kvillen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Är det just rutan i mitten du är ute efter?
    Att kunna välja flygplatser och Ankomst/avgång i två separata rulllistor och få en direktuppdaterad lista på det?

    Jag kodar inte själv men tänkte att andra kanske nappar mer om du skriver lite utförligare :)

    Mvh
    Kvillen
     
  3. Varazir

    Varazir Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    Det var nått i den stilen , borde ha tänkt på att skriva lite mera


    //Daniel
     
  4. jhil

    jhil Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok, jag försöker mig på något för lfv.se. Jag borde ha något litet att visa innan tisdag.
     
  5. jhil

    jhil Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Sådär, lite framsteg och något att visa.

    Jag har tänkt mig att användaren oftast är intresserad av ett enda flyg och är nyfiken på om något har hänt med flyget / vilken terminal som flyget går från el. dyl.

    Just nu består applikationen (som inte har ett namn - om det är någon som har ett förslag hojta till!) av:
    * En sökvy där man väljer flygplats och om man är intresserad av avgående eller ankommande flyg.
    * En listvy där man får tid och den andra flygplatsen.
    * En detaljerad informationsvy där man får information om terminal, flygbolag och anmärkningar (Landat, Ankommer xx:yy, etc)

    [​IMG][​IMG][​IMG]

    (jag märker nu att jag glömt att skriva den andra flygplatsen i informationsvyn, hoppsan)

    Var det såhär du hade tänkt dig, Varazir?

    I framtiden vill jag ha en liten meny i informationsvyn med en refresh-knapp, eller kanske en möjlighet att välja ett flyg och få uppdateringar när information om flyget ändrats. Jag skulle också vilja ha en markering i listvyn att planet har landat eller är försenat.
     
    Last edited: 10 jan 2010
  6. sniff

    sniff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2009
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    kanske ändra om listan så flightnr och eventuell anmärkning står där också. inte så hemskt med att click extra iof,
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 764
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Oj! Riktigt fint, ser fram emot att testa så snart en betaversion finns ute för nedladdning.
     
  8. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Yup, "anmärkningen" om ändrad tid är det viktigaste att direkt kunna se !

    Så här ser webutgåvan ut: (Arlanda ankomster)
    http://www.arlanda.se/arn_utr_ankomster

    En liten utmaning att fåihop på en begränsad yta. ;)
     
    Last edited: 10 jan 2010
  9. sniff

    sniff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2009
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    började fundera lite mer kring det här. har du tillgång till någon typ av webservice eller parsar du lfvs sida för infon?

    tänkte lite på att det hade varit intressant om man kunna lägga till flightnr och sedan låta appen kolla lite då och då efter eventuella anmärkningar och säga till om det händer något nytt, typ en försening.
     
  10. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Yup, det är ju det som är utmaningen med en sådan här app.

    Arlandas flygledning lägger ju direkt ut uppdaterad info kring förseningar, vidare när ett plan har startat från utlänsk flygplats uppdateras sedan direkt ankomsttiden. Sker blixtsnabbt hela tiden och då slipper man sitta och drälla på Arlanda om man tex ska hämta någon.
     
  11. hubako

    hubako Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ser mycket bra ut. jag har lite idéer så jag bara tänker högt nu lite. Allt är ju upp till dig hur mycket du vill pilla och vad som är möjligt.

    *att kunna se flighten i listan hade helt klart vara en fördel

    *jag skulle vilja att man kunde söka på flight och få den att visa den. På det hade det varit fint om det fanns en knapp som hette "följ" eller typ "bevaka"

    *om man trycker på knappen hade det varit fint om den hämtade ner ytterligare lite data. Från exempelvis http://www.flightstats.com/ Då skulle den kunna hämta exempelvis flygtiden. Jag förstår att det kan va lite jobbigt med olika tidzoner oså. men man kan väl tänka ut vad som är smartast. Den anger i local time o det är väl kanske bäst.

    *När man väl har fått ut tiden så hade det varit fint om den automatiskt las in i google calender, eller med en extra knapptryckning.

    *När det kommer upp en "anmärkning" så hade det varit fint om denna då syntes i rullgardinen på telefonen med ett litet pip.

    *det finns ju även mer information man skulle kunna hämta från sidan jag nämnde ovan. typ flygplanstyp. men det är väl förmodligen inte särskillt intressant för någon. Men vad vet jag. Väder finns ju också där om man är intresserad av det.

    *En sista sak som jag tycker är lite synd men det är ju inte ditt fel o det är att göteborgs näst största flygplats inte finns med på lfv.se, Säve flygplats aka Göteborg City Airport. dess avgångar finns på http://www.goteborgcityairport.se/ hade varit kul om du la in. Men det kanske är för meckigt o krävs kanske en göteborgare för mödan. Kanske finns fler större flygplatser som inte är med på lfv

    Du kanske tar till dig nått av mina förslag.
    Ska klura lite mer på namn.

    //Anton

    Edit: Att flightstats har en androidklient kan ju skapa lite konflikter. men fler finns på http://www.makeuseof.com/tag/top-5-airline-flight-tracking-websites/
     
    Last edited: 10 jan 2010
  12. frelah

    frelah Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    XZ1 Compact
    En del fina idéer!

    Tror inte LFV äger Säve, därav deras frånvaro på den listan.
     
  13. schnaken

    schnaken Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag fick en annan rolig idé också. Det går att hämta ut lite fakta från http://www.flightradar24.com/_ajax/planeinfo.php?id=[callsign]&language=
    Man kan t.ex. lägga in planets position i google maps.

    callsign är dessvärre inte samma sak som flightnr men går att få fram ändå. Sas har t.ex. SK123 som flightnr. Callsign blir då SAS123.
     
  14. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Rätt kod kan man hitta här http://www.airlinecodes.co.uk/airlcodesearch.asp

    Flightnummer anges med IATA-kod och det är ICAO-koden som du söker på i flightradar
     
  15. jhil

    jhil Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för dom fina förslagen!
    Det finns fortfarande ett par buggar att fixa och saker att göra innan jag släpper källkoden och en apk - men arbetet fortskrider.

    Jag parsear lfv:s hemsida och någon sorts bevakning av en flight är planerad, men inte till första versionen - det är dock en viktig feature i mitt tycke.

    Och som ni märkt kommer inte alla flygplatser att vara med (i appens första version iaf), eftersom t.ex. Säve och Skavsta ägs av LFV.
     
  16. jhil

    jhil Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har haft mycket att göra men nu finns det iaf något jag är tillräckligt nöjd med för att publicera, http://code.google.com/p/flygtider/ (dock har knappt någon av era förbättringsförslag implementerats än - men jag har inte glömt dom).

    Direktnerladdning av APK:n här.