[Appförslag] pollenprognos

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Nitram, 14 apr 2010.

  1. Nitram

    Nitram Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Vilken grej. detta tog ju skruv rejält

    Grymt forum
     
  2. tubstr

    tubstr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Håjta till om man kan bidra! Det vore så underbart med en bra app (och widgets) för pollen!
     
  3. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Snyggt!
     
  4. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Tubstr vad hade du kunnat bidra med tror du? Är intresserad av programmerings hjälp kan du bidra med det?
     
    Last edited: 16 apr 2010
  5. falkinski

    falkinski Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2009
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Væntar med spænning!
     
  6. A_M

    A_M Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej folket,

    Reconnnn epostade för ett par dagar (i fredags tror jag) sedan Vårdguiden angående användningen av deras data och grafik. Då han inte fått svar senast jag talat med honom epostade jag igår Naturhistoriska riksmuseet (varifrån Vardguiden får sin data). Tyvärr var det svar jag fick inte vad jag hoppats på:

    Jag ställde en kort följdfråga om vilken typ av avtal som sluts med kunderna, varpå jag fick detta till svar:

     
  7. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Detta var ju ett väldigt tråkigt mejl. Det vi nu hoppas på är att vi kan ha något samarbete med någon tjänst som redan idag ger ut informationen. Vi vill undvika att ta betalt för appen vi vill inte heller ha reklam i den. Vi kommer troligen inte släppa den på market förens vi har klartecken från vårdguiden eller någon annan sida med informationen. Vi kommer däremot förhoppningsviss släppa den som en beta på swedroid relativt snart.

    //Reconnnn
     
  8. JDS

    JDS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Problemet är ju att Vårdguiden har ju garanterat bara köpt "licens" för att sprida informationen via sin hemsida och behöver betala ytterligare ifall ytterligare "spridningsform" skall användas.

    Undra hur mycket pengar det rör sig om. En kompromiss vore ju att vårdguiden får lite "reklam" i appen och för det så betalar de för ytterligare en spridningsform och så kan man använda deras data.
     
  9. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Det är precis en sån lösning som vi funderar på men först måste vi få någon kontakt med vårdguiden har inte fått det ännu. Förhoppningsviss är de beredda på att lösa det så. A_M ska dessutom prata med smhi om vad det kostar. Kanske man kan lägga in reklam i appen och de får allt som reklamen ger. En annan fundering är att vi ska använda oss av naturhistoriska riksmuseets rss feed. Problemet med denna lösning är att den rss feeden inte är exakt vilket försämrar appen.

    //Reconnnn
     
  10. Sten

    Sten Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Mycket bra initiativ det här. Jag hoppas det löser sig med att få tag på data och få använda den. Förutom funktionen att kunna se hur mycket pollen som uppmätts sista tiden, och prognos för de kommande dagarna, så gillar jag att kunna se pollengrafer över tid. På så sätt kan man få en idé om pollenutvecklingen och om säsongen är på väg att avslutas eller ej. Se exempel här.
     
  11. coolof

    coolof Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2009
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Ja vi får hoppas att det löser sig. Som Reconnnn säger vore det i dagsläget troligtvis bäst att försöka få kontakt med Vårdguiden och skapa appen "åt" dem. Hur som helst, här är ett screenshot på hur widgeten ser ut i dagsläget:
    [​IMG]

    Grafiken är skapad för 320x480 men ser helt okej ut även i högre upplösning. Jag planerar däremot att även göra en högupplöst version.
     
  12. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Fick svar från vårdguiden nu precis det var inte det svaret vi ville ha men ganska väntat efter de tidigare mejlen
    Vi vet inte hur vi ska gå vidare med denna information. Men jag har skickat ett mejl till vårdguiden där vi frågar om det finns möjlighet till sammarbete
     
  13. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Jag mejlade SMHI också för att se vad de säger det gick inte så bra. Första mejlet jag fick sa detta
    Jag mejlade därefter för att se vad priset ligger på mest för att det är kul att veta kanske hade vi haft möjlighet att betala för det svaret jag fick är löjligt :P
    Inte riktigt möjligt för oss att betala så om det inte finns någon som vill samarbeta med oss eller vill donera denna summa varje år för att kunna ha denna tjänst så känns det som vi kan glömma denna app på market. Detta är väldigt synd men det finns inte mycket vi kan göra. Det finns kanske saker vi kan göra för att öka chanserna att någon sak vilja samarbeta med oss så alla som verkligen vill ha denna tjänst kan ju försöka mejla vårdguiden och be dem skapa den. [email protected] mejla ditt kanske om tillräckligt många är intresserade så kanske.

    //Reconnnn
     
  14. A_M

    A_M Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Oj, det var synd att jag inte kollade här innan, jag slängde nämligen precis iväg ett e-post till SMHI jag med. :/

    Ja, verkligen synd. För att inte säga rent löjligt. :(
     
  15. JDS

    JDS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Det är ju väldigt svårt att veta var gränsen går för att använda sådan här data.

    Får man göra en sida med en knapp som tar dig till vårdguidens pollenprogros?

    Ifall man går till sidan 754 i min TextTV app eller går in på sidan via SVT:s mobilvariant så får man också pollenprognos. Deras TextTV kan man även se på deras hemsida. Betyder det att SVT betalar 100.000 (50+25+25) för att ha pollenprognos på texttv??
     
  16. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Han skulle kunna ha en länk eller en knapp till en pollenprognos, men det är ju inte vidare fint. Man vill ju kunna se prognosen genom att bara kolla på home-skärmen, och inte genom att klicka sig vidare. I så fall kan kan ju lika gärna ha ett bokmärke i webbläsaren.
     
  17. JDS

    JDS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Nu var ju inte knappen ett förslag på lösning, för det är ju helt meningslöst, utan mera en fråga var gränsen egentligen går för att använda information ifrån hemsidor ;)
     
  18. coolof

    coolof Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2009
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jo jag har också funderat på det. Om Vårdguiden betalt för att ha datan på ett ställe, innebär det då att de behöver en ytterligare licens om samma data från samma ställe snappas upp och visas någon annanstans? Det låter isf. helt absurt. Sen kanske de inte är intresserad av att dela med sig av data eftersom de fått betala för den.
     
  19. JDS

    JDS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Nä det är ju det som är grejen, du får inte "snappa upp" denne information och gör du det så skall du, inte dom, betala en full license.
     
  20. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Man får ju länka till material, men man får inte använda material såvida den andra inte ger tillstånd till det.